metro.cz

Suchej únor známe, chuť pít je ale silnější. Dokazují to i obraty prodejců lihovin

  5:08
Válka, práce, děti zlobí, drahá elektřina, politika. Jedenáct procent lidí zahání tyto chmury alkoholem. Kampaň nekampaň.
Odolat v únoru nezvládlo v Česku 87 dospělých. | foto: MAFRA

Vyzkoušejte si statistiku. Odpočítejte si na ulici náhodně deset dospělých lidí. Pokud to jsou Češi nebo lidé dlouho žijící u nás, ten desátý z nich je rizikový pijan.

Alkoholu se v únoru prodávalo víc
Zkusit nepít ani kapku je pro mnohé problém, i když je únor, již tradičně vyhlašovaný jako Suchej únor, o tři dny kratší než leden před ním a březen po něm. Alkoholové potěšení si během osmadvaceti dní letos odpustilo podle dostupných údajů třináct procent lidí, kterým zákon povoluje alkoholovou konzumaci.

Neznamená to však, že stejná část populace u nepití také zůstane. Stejně tak to neznamená, že „hubu suší“ i obchodníci. Letos dokonce zaznamenaly obchody a restaurace vyšší obrat. Dokazuje to třeba anketa mezi obchodníky a velkými řetězci. „Řetězec Billa v únoru prodal více piva, vína, sektů i lihovin než loni touto dobou,“ říká mluvčí Billy Dana Bratánková.

Vyšší zájem o alkohol měli v únoru proti minulému roku i zákazníci Penny Marketu. „V případě vína a lihovin byl nárůst dvacetiprocentní,“ vypočítává mluvčí řetězce Tomáš Kubík.

„V souvislosti s akcí Suchej únor jsme u prodejů alkoholu nezaznamenali žádné významné výkyvy,“ uvedl mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

Nepití přináší aktivním „sušičům“ řadu benefitů

Když si nedáte denně v hospodě pět levnějších piv po čtyřiceti korunách jako obvykle, ušetříte v únoru 5600 korun.

  • Pětatřicet procent účastníků Suchýho února zaznamenalo pokles osobní hmotnosti.
  • Necelá polovina kuřáků, kteří se zapojili do letošního Suchýho února, omezila kouření .
  • Finanční benefit v ušetřených penězích zaznamenalo s povděkem téměř šedesát procent lidí zapojených do únorového abstinování.
  • Až 86 procent těch, kteří vydrželi měsíc nepít, to považuje za osobní výhru. NIELSEN

Milion je nepřekročitelná hranice? Možná ne
To, co organizátoři Suchýho února evidují, to je v podstatě neměnící se počet těch, kteří v tomto období abstinují. Oněch třináct procent nepijanů v únoru je přibližně 900 tisíc osob. Stejné množství lidí se ke kampani aktivně přihlásilo i v loňském roce. V předcházejících sezonách únorového abstinování byly počty aktivních účastníků výrazně nižší. Předloni nepilo deset procent a například v prvním ročníku v roce 2013 jen dvě procenta.

Stoupající účast vyplývá také z toho, že o Suchým únoru teď už ví téměř pětaosmdesát procent Čechů, propagace je rok od roku výraznější a zasahuje stále víc lidí. „Vzhledem k tomu, jak vysoké je povědomí o kampani i míra sympatií ze strany české veřejnosti, potenciál růstu zde ještě je,“ komentuje skeptické úvahy, že víc než devět set tisíc lidí se už do nepití nezapojí, Hana Friedlaenderová z výzkumné agentury Nielsen.

Alkoholici nás stojí téměř šedesát miliard ročně
Pokud hledají ministři úspory ve státním rozpočtu, daly by se najít také v této oblasti. I když je alkohol vysoce zdaněný a přináší včetně DPH do erární pokladny značné příjmy, na druhé straně stát vydává značné prostředky i na léčbu spojenou právě s konzumací.

„Ročně se pohybují náklady spojené s léčbou kolem 56 miliard korun,“ připomíná ministr zdravotnictví Vlastimil Válek.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek