metro.cz

Dozvuky Českých lvů ovlivnily i Netflix. Filmy Il Boemo a Banger. uspěly i bez po*rcávání

  14:00
STRÁŽCE STREAMU - Tuzemským filmům se na streamovací platformě Netflix, co se sledovanosti týče, tak nějak tradičně daří. Všichni ale dobře víme, za co ony snímky většinou stojí. Obvykle jde totiž o trapnohumorné komedie, které se často neobejdou bez takzvaného pop*cávání někdy skvělého, někdy však také naprosto příšerného herce Jiřího Langmajera. A samozřejmě i mnoha dalších mnohem méně talentovaných herců. Rozhodně není Langmajerovou chybou, že se u nás točí průměrné výplachy. Jen to s tím pop*cáváním kdysi pěkně pojmenoval. Ale zpátky k věci. Je radost pozorovat, když na Netflixu trenduje dvojice filmů, které nejen, že lze brát zcela vážně, ale také si pozornost publika vrchovatě zaslouží. Hovoří o tom i jejich nedávný úspěch na Českých lvech. Ano, řeč je o snímcích Il Boemo a Banger.
30. ročník Českého lva. V mužské kategorii převzal cenu s velkým překvapením...

30. ročník Českého lva. V mužské kategorii převzal cenu s velkým překvapením Marsell Bending za svůj výkon ve filmu Banger. (4. března 2023) | foto: Topič PetrMAFRA

Já osobně to miluju. Mít možnost si klidně třeba i pár dní po Českých lvech, jakmile se najde chvilka času, zasednout do křesla a pustit si jeden či dva kousky z oceněných titulů. Jelikož se 21. února čeští diváci dočkali na Netflixu nového filmu Petra Václava Il Boemo a ve středu 1. března po něm následoval i Banger. Adama Sedláka, měl jsem tuto příležitost spolu s mnoha ostatními diváky k dispozici okamžitě. Oba snímky jsem si hned pustil a vám doporučuji to samé.

Pravda zmiňované oceněné filmy mají své nesporné mouchy. Nesměly ale chybět v naší internetové rubrice Strážce streamu.

Vojtěch Dyk jako Josef Mysliveček při natáčení snímku Il Boemo

Skladatel, jenž doslova ztratil tvář
Šestici ocenění si po předávání cen minulou sobotu odnesli lidé ze štábu historického dramatu Il Boemo režiséra Petra Václava. O snímku se dá napsat mnohé, určitě ale ne to, že by byl nějak pokrytecký. Již první záběry dávají divákovi znát, že nepůjde o prvoplánovaně líbivou mainstreamovou podívanou. Sledují totiž skladatele a hlavního hrdinu v jednom Josefa Myslivečka (Vojtěch Dyk) na samém sklonku jeho života, zchudlého a s chybějícím částí obličeje v důsledku onemocněním syfilidou. Záběry na Myslivečkovy poslední minuty jsou hudebně doprovázeny a po chvíli i prokládány záběry na operní pěvkyni, která následně sklízí ovace za jednu z Myslivečkových slavných árií.

Vojtěch Dyk jako Josef Mysliveček se při natáčení snímku Il Boemo baví s režisérem Petrem Václavem a producentem Janem Macolou.

Píšu slavných, ale ve skutečnosti není mnoho diváků, kteří Myslivečkovi hudební počiny, ani vlastně jeho samotného, znali před zhlédnutím životopisného snímku o něm. Nebo předtím, než se dozvěděli, že se životopisný dobový film chystá.

Amadeus z Wishe
Skutečný Mysliveček považoval hudbu za službu bohu a ve svém životě neváhal využít jakoukoliv konexi, která se mu připletla do cesty. Obzvláště pokud to byla krásná žena. V koncovém důsledku ale film o něm působí stejně jako pozapomenutý hlavní hrdina. Je to jakýsi Amadeus z chudobince, nebo jak se říkává, z Wishe. Osobně bych ale nechtěl být příliš příkrý. Snímek by možná potřeboval trochu prostříhat, aby byl divácky vděčnější, o to ale tvůrcům v čele s Václavem bezesporu nešlo. I proto vznikla na české poměry zajímavá dobovka, po jejímž zkouknutí je třeba chválit jak v italštině skvěle mluvícího Vojtěcha Dyka (umí ten člověk vůbec někdy hrát špatně?), tak práci kostymérů, vlásenkářů i rekvizitářů. O samotné atmosféře navozené pouze světlem svící nemluvě.

Petr Václav přinesl divákům příběh z prostředí italské smetánky osmnáctého století, předložil jej ale divákům v podobě, která nebude „chutnat“ každému. I přesto životopis téhle pozapomenuté osobnosti stojí za to. No, řekněte. V jakém jiném snímku jste viděli zkoumat hlavního hrdinu obsah královského nočníku?

Adam Mišík při natáčení filmu Banger

Všechny bysem poch*cal
Příběh Josefa Myslivečka na Netflixu už v TOP desítce nenajdete. I nadále se tam ale spokojeně hřeje drogová epojej s Adamem Mišíkem a Marselle Bendigem. Sedlákův Banger., který byl kompletně natočený pouze na mobil, dostal ocenění za nejlepší střih. Tvůrce potěšila i cena za mužský výkon ve vedlejší roli pro Bendiga. Tahle jízda skutečně nepostrádá velké množství kamerových i střihových nápadů, realistickou atmosféru i nečekanou porci humoru, kterou většinou servíruje právě perfektně napsaná a zahraná Bendigova postava. Přináší toho ale mnohem víc.

Z natáčení filmu Banger

Vstupenka do světa ulice
Zmatení některých diváků z tohohle perfektního kousku naprosto chápu. I mě ta výrazná stylizace na začátku neseděla a musel jsem se tím chvilku prokousávat. Jsem ale rád, že jsem nepolevil a tenhle výrazný autorský počin jsem si tak mohl pořádně vychutnat. Tuhle kreativní vstupenku do světa ulice, subkultury a prodeje drog, které není radno řezat svinstvem, bych doporučoval každému i méně poučenému divákovi. Podle mnohých jde o nejprogresivnější domácí titul posledních let, který možná až příliš pokulhává v závěru. Ale to mi zase tak nevadí. Sedlákův kousek nebude sedět každému. A možná by ani neměl. Jak ve filmu ostatně repuje hlavní hrdina Alex (Mišík): „Všechny bysem poch*al.“ No nevím Alexi, možná by si to občas někteří zasloužili. Jsem ale rád, že jsi ten text předělal.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek