Tento týden se fandové seroše TY dočkali na Netflixu druhé, respektive poslední dávky epizod čtvrté řady, která se od těch předchozích dost lišila. Někomu tahle změna sedla, jiný nebo jiná bude nejspíš kroutit hlavou. Seriál, jehož čtvrtá série se odehrává ve fotogenických ulicích Londýna, nesměl chybět v naší internetové rubrice Strážce streamu.
Když ji miluješ, hned je co vraždit
Joe Goldberg je v první sezóně na první pohled sympaticky vyhlížející hezounek a manažer newyorského knihkupectví s přemýšlivým kukučem. Ve skutečnosti je to však také stalker a sériový vrah, jemuž změní život setkání se začínající spisovatelkou Guinevere Beckovou. Vypěstoval si k ní totiž extrémní, až toxickou posedlost, která vyvrcholí jediným možným způsobem. Joe ji zabije a uprchne do Los Angeles, kde se seznamuje se svou budoucí manželkou Love Quinnovou. A opět následně propadá svým starým zvykům.
Ještě se tam řeší další holky, mrtví šamstrové a podobně, ale nejdůležitější je, že se poté, co se jeho problémové manželství s Love ehm řekněme rozpadne, hlavní antagonista přesouvá ze Spojených států do Londýna. Zde začíná pod jménem Jonathan Moore (jak nenápadné) nový život coby profesor na univerzitě. Joe chce v Londýně, kde se převážně odehrává i aktuální čtvrtá řada, hodit minulost za hlavu a začít znovu a lépe. A vlastně se mu to z počátku zdánlivě daří. Jak to ale s podobnými seriálovými uličníky bývá, nic není tak úplně jak se zdá. A nová role á la Sherlock Holmes, kterou Joeovi scénáristé ve čtvrté sezóně přiřkli, mu do konce série úplně nevydrží.
Guilty pleasure i pokus o whodunnit
Když bych měl charakterizovat aktuální čtvrtou sérii, jejíž konec jsem zhlédl před pár dny, cítím se trochu rozpolcený. Příjemně jsem se bavil i na počtvrté a líbí se mi, že se tvůrci příliš nesnaží tvářit chytřeji, než jejich dílo opravdu je. Nikdo z nich snad z vážnou tváří nemůže ani tvrdit, že TY v tuhle chvíli stále těží z nějaké předlohy nějaké americké spisovatelky. Už dávno tomu tak není, ale věřím, že má z toho dotyčná stále nějaké to kapesné. Nová řada přinesla hned na počátku změnu směru. Méně se tu stalkuje a začíná se naopak pátrat po vrahovi. Hlavní hrdina se ocitl, jak sám tvrdí, v detektivce (konkrétně zmiňuje žánr whodunnit), tedy v údajně nejpokleslejším literárním žánru.
Pro diváka je ale přesun mezi londýnskou smetánku zprvu jednoznačně osvěžující. Logika kompletně ustoupila stranou a cílem už není diváka šokovat či překvapit, ale naopak ho nezatěžovat starostmi a bavit jej. Guilty pleasure mnoha fandů se však v druhé části série pochopitelně stáčí do vážnějších vod. Z polohy, kdo to sakra dělá, se opět vrací starý Joe a jeho věčná dilemata, koho a kdy sakra musí sejmout. Nu pak tu máme nějaký ten více či méně předvídatelný a šokující závěr, který si otevírá dvířka do dalších sérií. Budiž, dělají to skoro všichni. Za mě to funguje.
Psychouš Joe
Obě části čtvrté série seriálu TY se bez problémů zařadily mezi nejsledovanější tituly na Netflixu. Přechod hlavního hrdiny z polohy chladnokrevného zabijáka a stalkera do polohy amatérského detektiva tedy divákům zdá se sednul. Když jsem si při tvorbě tohoto článku zpětně procházel marketingovou kampaň, která seriál v posledních týdnech provázela, neubránil jsem se smíchu. To teasování návratu Joeovy bývalé manželky Love Quinn, o které si myslel, že je mrtvá, protože ji nechal v minulé řadě uhořet ve společném domě? Jako vážně? Nechť si posoudí každý sám, zda to byl tah stupidní nebo geniální. Já mám jasno. Brzy se uvidíme Joe.
TY
|