metro.cz

Strach v Českém ráji: má tu vzniknout obří letiště

  6:00
Boeingy a další letadla střední třídy by zanedlouho mohla přistávat v Českém ráji. Mělo by tu vzniknout velké nákladní letiště.
Stane se z Českého ráje spíše ráj středně velkých dopravních letadel? | foto: ČTK, Metro

Čeho se bojí

Obyvatelé mají celou řadu důvodů, proč výstavbu letiště nepodpořit.

  • Cena pozemků a nemovitostí bude klesat kvůli hluku.
  • Rychlostní komunikace z Prahy do Liberce zahltí kamionová doprava.
  • Zasažena bude i příroda, a to zejména byrokratickými opatřeními: například speciální podmínky obdělávání zemědělské půdy.
  • Obavy jsou i z možných nočních vzletů a přistávání.

Obyvatelé Mnichova Hradiště a přilehlých vesnic žijí v obavách z přestavby letiště Hoškovice. Bojí se, že tu vznikne jedno z největších nákladních letišť ve střední Evropě.

„Na konci minulého roku požádal jeden z investorů o rozšíření letiště,“ řekl starosta Mnichova Hradiště Arnošt Vajzr. Dodal však, že zastupitelstvo zvětšení stávajícího letiště zamítlo. Územní plán je podle něj platný od roku 2004 a k žádné změně v něm nedošlo. Lidé přesto mají obavy, že provozovatelé současného letiště pro rekreační létání prosadí svou.

„Je to naprosto neuvěřitelné, bydlím kousek od letiště. Vůbec nevím, jestli ten hluk můj dům vydrží. Nikdo nám nic neřekl. Jen se ten plán náhle objevil na úřední vývěsce,“ rozčiluje se jeden z obyvatel Mnichova Hradiště.

Městem se šíří petice proti výstavbě, už ji podepsaly tisíce lidí. Podle zatím dostupných analýz by obří letiště způsobilo nemalé problémy přírodě a zasáhlo každodenní život obyvatel.

Takto vypadá současný plán budoucího letiště.

Provozovatel letiště lidi zatím uklidňuje. „Není mi znám žádný harmonogram rozvoje letiště, žádný nezpracováváme ani nevím o žádném územním řízení v této souvislosti,“ uvedl pro deník Metro ředitel společnosti Aero-taxi OKR Ladislav Rasl.

Internetové stránky města s přestavbu počítají

Občanská iniciativa Stop rozšiřování letiště však seskupila řadu dokumentů, které říkají opak. Tím zcela zásadním (paradoxně je dostupný i na stránkách města) je Územní plán obce Hoškovice, u níž letiště leží. Tam je koncept rozšíření letiště jasný.

Podle vyjádření ministerstva dopravy musí nejdřív celý projekt projít takzvaným procesem EIA – v něm se bude posuzovat, jaký vliv by mělo letiště na životní prostředí.

Další problém je, že na ministerstvo zatím stále nedorazila oficiální žádost, na základě níž by provozovatelé obdrželi povolení k provozu nákladního letiště.

Rozhovor s ředitelem Aerotaxi OKR

Ladislav Rasl je šéfem firmy, která provozuje letiště v Mnichově Hradišti. O rozšiřování letiště prý nic neví.

Co říkáte na petici, kterou obyvatelé poslali na Úřad pro civilní letectví?
O petici vím.  Pokud se na věc podívám technicky, pak jí moc nerozumím. Podle současné legislativy letiště musí mít ochranná pásma. Proto jsou vytyčována
i u letiště v Hradišti. Vytyčována jsou v nejmenším možném rozměru podle současné kategorie letiště. Tuto kategorii má letiště již více než deset let, čili nedochází k žádnému zvětšení letiště či jeho zkapacitnění pro větší letadla. V našem právním systému jsou zakotveny různé druhy  ochranných pásem, například ochranné pásmo vodního toku, vedení vysokého napětí, dálnic nebo železnic.

O rozšiřování letiště se tedy nejedná?
Znovu podotýkám, nedochází ke zvýšení kategorie letiště ani jeho kapacity. Spíš si myslím, že lidé jsou manipulováni pro jiné zájmy.

Autoři: Jan Černý, Romana Barboříková Metro.cz
zpět na článek