metro.cz

Pošty začínají připomínat vetešnictví. Za přepážkou se kupí plyšáci

  6:00
Malé obchodní domy či spíše vetešnictví začínají v poslední době připomínat některé pobočky České pošty. Kromě klasického sortimentu – známek, obálek, novin a časopisů – se tu stále více nabízí nejrůznější zboží, které s klasickou představou poštovního úřadu nemá mnoho společného.
Hlavní pošta v Jindřišské ulici | foto: ŠJů - Wikimedia Commons

Samotní pošťáci na jednotlivých pobočkách přitom nemají možnost ovlivnit, jestli se u nich na poště budou prodávat plyšáci, klíčenky nebo zboží připomínající výrobky z teleshoppingu. "Zboží je centrálně vybíráno a podle velikosti a potenciálu pošty také distribuováno na jednotlivé pobočky," vysvětluje Andrea Pospíšilová, ředitelka odboru obchodu České pošty.

Na malých poštách veteš přetéká přes přepážku

Pošta má podle ní přísná kritéria pro výběr zboží. To nesmí být vulgární nebo nebezpečné a pošta při výběru upřednostňuje nabídku pro tradiční návštěvníky poboček – třeba matky s dětmi. Důvody, proč některé pobočky pošty připomínají vetešnictví, jsou podle vedení České pošty hlavně ekonomické. "Při poklesu podání listovních zásilek, prodej zboží částečně nahrazuje výnosy, a to zejména na menších pobočkách," vysvětluje Pospíšilová.

Větší problémem než sortiment je podle ní ale prezentace zboží na pobočkách. "Co se týká vystavení, tak to závisí na dispozici dané pošty, a nemůže tedy být zcela centrálně nastaveno," vysvětluje Pospíšilová, proč na některých pobočkách není přes plyšáky, kuchařky či klíčenky skoro vidět na pošťáky za přepážkou.

Autor: Robert Oppelt
zpět na článek