metro.cz

Polepování značek v hlavním městě je především letní kratochvíle turistů

  8:55
Černé výlepy jsou všude. O prázdninách jich přibude. Samolepky hyzdí každou druhou značku či ceduli. Denně se po metropoli objeví možná stovky nových nálepek.

Další 1 fotografie v galerii
*[Editováno]*Marný boj proti nálepkám | foto: Václav JuklMetro.cz

Úklid škod

Počet samolepek se v prostorách metra snížil. Přesto se stále pár vandalů najde.

  • Průměrně stojí dopravní podnik měsíční odstraňování černého výlepu ze všech 730 vozů kolem pěti tisíc korun.
  • Odstranění jednoho metru čtverečního nelegálního výlepu přijde zhruba na 300 korun.
  • Víc než samolepky ale trápí dopravce sprejeři. Loni stálo odstranění graffiti z vozů přes jedenáct milionů korun.

S teplými měsíci se polepování na různých místech rozmáhá ještě více. Turisté po sobě totiž rádi v Praze nechávají památku.

„Samolepky odstraňujeme ze značek celoročně, ale největší nárůst zaznamenáváme s příchodem turistické sezony,“ potvrzuje mluvčí Technické správy komunikací Barbora Lišková.

Samolepky značky nejen hyzdí, ale dělají navíc problémy řidičům. „Výlep je problémem i z hlediska bezpečnosti,“ tvrdí Lišková. Když někdo přelepí například značku, která upravuje přednost jízdy, dopouští se trestného činu. 

„Kdo poškodí obecně prospěšné zařízení, bude potrestán odnětím svobody až na tři roky,“ upozorňuje mluvčí městské policie Rudolf Rubeš.

Dopadnout vandala při činu se ale daří málokdy. „Obdobných případů se zjištěným viníkem řeší odbor správních agend přibližně dvacet ročně. Věc bývá zpravidla posouzena jako přestupek proti veřejnému pořádku. V tomto řízení za něj je možné uložit pokutu do dvaceti tisíc korun, ale ve skutečnosti se pokuty pohybují kolem dvou až tří tisíc,“ říká mluvčí Prahy 2 Kateřina Veselá. Zároveň ale dodává, že spíš než samolepky řeší odbor správních agend nelegální výlepy plakátů.

Boj s výlepem se daří pražskému dopravnímu podniku, ten v prostředcích městské hromadné dopravy před třemi lety umístil vlastní samolepky, které mají vandaly od poškozování majetku odradit. „Pomohla nám kampaň upozorňující na nelegální výlep. Zajistili jsme i potřebné finance na pravidelné odstraňování reklam ve vozech metra nad rámec pravidelného čištění,“ jmenuje opatření Jiří Štábl, mluvčí dopravního podniku.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek