metro.cz

Cesta do pravěku i pod hladinu moře. Muzeum nabízí filmové zážitky

  8:52
Deník Metro se vypravil do Muzea Karla Zemana. „Jeho filmy jsou jeden velký optický klam,“ zahajuje zostra prohlídku pracovnice muzea Denisa Lešková. Po vstupu do jeho prostor se člověk ocitne přímo uprostřed života a díla Karla Zemana. Tyto dvě věci u ­něj nelze snadno oddělit. Pokrokovost tohoto známého výtvarníka, loutkáře a animátora čiší z každého koutu.
Redaktor Metra se proletěl na létajícím stroji.

Redaktor Metra se proletěl na létajícím stroji. | foto: Metro.cz

„Tenkrát neexistovala digitální postprodukce, takže všechny triky musel nejen vymyslet, ale i fyzicky vytvořit,“ líčí autorovy postupy Lešková. Zeman je známý především filmy, jako je Cesta do pravěku, Baron Prášil, Vynález zkázy či hororová pohádka Čarodějův učeň.

Prvním třem jmenovaným hraným filmům je zde věnována samostatná místnost, kde se návštěvníci nejen ocitnou přímo v ději filmu, ale mohou si také prohlédnout, jak vznikaly jednotlivé trikové záběry.

„Zde vidíte, jak si Karel Zeman hrál s perspektivou. V ­jednom záběru předsunul před kameru metrového mamuta, takže v celkovém záběru vypadá obrovský, v jiném využil místo herců loutky či vložil fotku,“ popisuje Lešková tvorbu triků při natáčení kultovní klasiky Cesta do pravěku.

V další místnosti žasnete nad úzkým pasem kostýmu Jany Brejchové z filmu Baron Prášil, který by dnes oblékla jen málokterá česká herečka, v jiné se můžete proletět na létajícím stroji, zkusit si potápěčskou helmu nebo vyzkoušet, jak simulovat světlo odrážející se na hladině pomocí vrstev alobalu. Pokud nejste právě fandové interaktivních prohlídek a raději se zakoukáte do svého oblíbeného Zemanova díla na jedné z ­mnoha obrazovek, můžete své děti poslat pro poklad.

„Mohou sledovat symboly, plnit úkoly, a pokud se jim všechny zdaří, najít poklad v ­podobě trilobita či ponorky, kterou si mohou nabarvit,“ láká Lešková.

Muzeum již sedmadvacet let zesnulého umělce je v provozu už čtvrtým rokem. Dospělý zde za lístek pro sebe nechá dvě stovky, za dítě pak sto čtyřicet korun.

„Nikdy ho nezajímalo, zda něco jde, nebo ne. Řekl si, že udělá animovaný film se skleněnými figurkami a udělal ho. Vše, co ho kdy napadlo, dokázal udělat takřka na klíč,“ doplňuje Lešková.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek