metro.cz

Překážející parkovací hodiny zmizely. Další nástrahy ale zůstávají

  8:58
Nevhodně umístěný parkovací automat v ulici Na Neklance, o kterém deník Metro informoval čtenáře v úterý, už obyvatelům Radlic překážet nebude. Po upozornění se ho Technická správa komunikací rozhodla přemístit na vhodnější místo.
Po parkovacím automatu zbyla v ulici Na Neklance v chodníku jen spodní část..

Po parkovacím automatu zbyla v ulici Na Neklance v chodníku jen spodní část.. | foto: Filip Jaroševský, Metro.cz

Prostorové požadavky

  • Průchody, krátkodobé zúžení a jednosměrný provoz musí být široké minimálně devadesát centimetrů.
  • Nejméně 120 dvacet centimetrů se vyžaduje pro dvousměrný provoz chodců s ojedinělým provozem osob na vozíku, nejméně 150 centimetrů pak pro dvousměrný provoz – míjení osoby na vozíku s pěším. Výškové rozdíly ploch chodníku přitom nesmějí být větší než 2 centimetry.
  • Šířka jednotlivých účastníků je jasně definovaná. Průměrný chodec potřebuje k průchodu 70 centimetrů, člověk s berlemi, nevidomý s holí, člověk na vozíku a osoba se psem 120 cm. Chodítko pro invalidy měří na šířku 90 centimetrů. Průměrný kočárek má zepředu také kolem 90 centimetrů.

Podle její mluvčí správy komunikací Barbory Liškové pochybila společnost Eltodo, která byla na instalaci hodin najata. „Šlo o nedodržení projektové dokumentace,“ uvedla k problému mluvčí. Firma totiž sloupek oproti projektové dokumentaci umístila příliš blízko vchodu do obytného domu.

„Je skvělé, že se podařilo věc vyřešit v tak krátkém čase,“ pochvaluje si čtenář Marek, který v obytném domě bydlí. Po automatu nyní zbyl jen železný podstavec, na který chodce upozorňuje červená páska. Kvůli nedodělku ale vznikla překážka pro nevidomé.

„Sloupek není pro nás problém, pokud je umístěn buď sto padesát centimetrů od vodicí linie, tedy zdi, nebo v nutných případech devadesát centimetrů,“ říká nevidomý Viktor Dudr, bývalý člen Sjednocené organizace nevidomých a slabozrakých SONS. Samotný sloup, byť nevhodně umístěný, byl pro nevidomé paradoxně menší překážkou, než jeho zbylá spodní část. „Sloup je vysoký a dá se holí snáze rozpoznat,“ dodává Dudr.

O nebezpečnou situaci může být postaráno také na nádražích. Na tom Klánovickém se například nachází vodicí linie, určená k orientaci nevidomých, osmdesát centimetrů od hrany nástupiště. V prázdninovém režimu zde ale v obou směrech projíždějí vlaky rychlostí až 160 kilometrů v hodině.

„Na podobné situace musíme být připraveni. Vlak s sebou nese větrnou vlnu a nemusí být vůbec slyšet. Horší situace nastává ve chvíli, kdy projektanti něco zanedbají,“ dodává Dudr.

Metropole je plná úzkých prostor, kde mají problém projít nejen nevidomí, ale také invalidé či matky s kočárkem. Ti přitom potřebují pro svůj pohyb určitou šířku chodníku.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz
zpět na článek