metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 6 °C

Pondělí 27. března 2023. Svátek má Dita
Tramvaj (ilustrační foto) | foto: Robert NovákMetro.cz

Tramvaje na Smíchově zrychlí, pomohu chytré semafory

  7:44
Cesta Smíchovem by měl být pro tramvaje snazší. Radnice Prahy 5 prosazuje zavedení přednosti tramvají hned na pěti zdejších křižovatkách.

Přednost pro tramvaje

  • Jak semafor pozná tramvaj? Jednoduše, buď na troleji nebo na kolejích je jednoduché zařízení, při jeho přejetí semafor zjistí, že se blíží tramvaj.
  • První semafory, které umožňovali upřednostňování vozidel hromadné dopravy, se v metropoli objevují od počátku 90 let. Všechny nové i z rekonstruované semafory jsou dnes běžně vybavovány zařízeními, která umožňují preferenci hromadné dopravy.
  • Podíl křižovatek s nějakým druhem upřednostnění tramvají v Praze přesáhl už loni 76 procent. Celkem je v Praze 248 křižovatek se semaforem. Tramvaj dokáže rozpoznat 189 z nich.

Důvod pro úpravy semaforů je jednoduchý, zefektivnit provoz městské hromadné dopravy. Preference znamená, že při příjezdu tramvaje do křižovatky naskočí autům červená a tramvajová souprava projede přednostně.

Podle mluvčí radnice Heleny Šmídové musí záměr schválit magistrát, radnice mu už své usnesení odeslala. Změny se mají týkat důležitých dopravních tepen v centru Smíchova, a to křižovatky Štefánikovy, Kartouzské a V Botanice, Plzeňské a Radlické, ulic Za Ženskými domovy a Radlické, křižovatky Nádražní s Vltavskou a Ostrovského a Lidické se Svornosti a Zborovskou.

„Na těchto křižovatkách má tramvají smysl, zefektivní se tím hromadná doprava,“ uvedl radní Prahy 5 Tomáš Homola. Preference podle Homoly navazuje na snížení rychlosti na Smíchově na maximálně 30 kilometrů v hodině, které letos radnice zavedla.

V minulém roce přibylo ve městě celkem pět takových semaforů, tři v Kobylisích, a křižovatky Myslbekova – Dlabačov a Koněvova – Spojovací. Letošní rok byl štědřejší. Na trati vedoucí ulicemi Vršovická a V Olšinách jich bylo obnoveno šest a všechny byly při té příležitosti vybaveny zařízením upřednostňujícím tramvaje a případně i autobusy.

Několik nových zařízené vylepšilo i semafory na Evropské. Všechny ale ještě nejsou v provozu. „Letos se dělalo několik obnov semaforů, ale úpravy se podařilo dokončit dříve, než byla schválená dopravní řešení. V dalších týdnech budou preference postupně aktivovány,“ upozorňuje Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, který má organizaci MHD v metropoli na starosti. Dopravní podnik také chystá studii, která by navrhla dopravní úpravy až do roku 2020.

Upřednostňovat hromadnou dopravu ale nemusí jen semafor, ale i jiná opatření. V Praze je v současnosti asi 38 kilometrů pruhů pro autobusy a 12 tramvajových kilometrů kolejí oddělených od aut.

Komentáře

Hlavní zprávy

Když se zemědělci z hrabošů chytají za hlavu, ohrožená populace sýčků jásá

vydáno 27. března 2023  18:00

Nic není jen černé a bílé. Platí to i pro drobnou „myšku“, která dokáže zdecimovat úrodu.  celý článek

Moderní technologie usnadní učení, ale talent nahradit nedokáží, míní učitelé

vydáno 27. března 2023  11:51

Jednou z oblastí, kterou pandemie covidu popohnala, je rozvoj používání technologií ve výuce. Většina učitelů i rodičů si sice oddechla, že se už nemusí...  celý článek

Život se zrakovým postižením může být naplněný radostí, píše v rubrice Young mladá autorka

Young
vydáno 27. března 2023  5:33

Zrak je jedním z nejdůležitějších smyslů člověka. Každý, kdo má zdravé oči, by měl být opravdu rád a vážit si toho, že věci jako zalít si kávu, dojet...  celý článek

Pravidla pro elektrokoloběžky: Zákaz vjezdu do některých parků a nová parkovací stání

vydáno 26. března 2023  16:22

Už několik let řeší největší česká města problémy se sdílenými elektrokoloběžkami. Poházené na chodnících jako bariéry, často u přechodů, rozčilují...  celý článek