metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 12 °C

Úterý 16. dubna 2024. Svátek má Irena

Tramvaje na Smíchově zrychlí, pomohu chytré semafory

  7:44
Cesta Smíchovem by měl být pro tramvaje snazší. Radnice Prahy 5 prosazuje zavedení přednosti tramvají hned na pěti zdejších křižovatkách.
Tramvaj (ilustrační foto) | foto: Robert NovákMetro.cz

Přednost pro tramvaje

  • Jak semafor pozná tramvaj? Jednoduše, buď na troleji nebo na kolejích je jednoduché zařízení, při jeho přejetí semafor zjistí, že se blíží tramvaj.
  • První semafory, které umožňovali upřednostňování vozidel hromadné dopravy, se v metropoli objevují od počátku 90 let. Všechny nové i z rekonstruované semafory jsou dnes běžně vybavovány zařízeními, která umožňují preferenci hromadné dopravy.
  • Podíl křižovatek s nějakým druhem upřednostnění tramvají v Praze přesáhl už loni 76 procent. Celkem je v Praze 248 křižovatek se semaforem. Tramvaj dokáže rozpoznat 189 z nich.

Důvod pro úpravy semaforů je jednoduchý, zefektivnit provoz městské hromadné dopravy. Preference znamená, že při příjezdu tramvaje do křižovatky naskočí autům červená a tramvajová souprava projede přednostně.

Podle mluvčí radnice Heleny Šmídové musí záměr schválit magistrát, radnice mu už své usnesení odeslala. Změny se mají týkat důležitých dopravních tepen v centru Smíchova, a to křižovatky Štefánikovy, Kartouzské a V Botanice, Plzeňské a Radlické, ulic Za Ženskými domovy a Radlické, křižovatky Nádražní s Vltavskou a Ostrovského a Lidické se Svornosti a Zborovskou.

„Na těchto křižovatkách má tramvají smysl, zefektivní se tím hromadná doprava,“ uvedl radní Prahy 5 Tomáš Homola. Preference podle Homoly navazuje na snížení rychlosti na Smíchově na maximálně 30 kilometrů v hodině, které letos radnice zavedla.

V minulém roce přibylo ve městě celkem pět takových semaforů, tři v Kobylisích, a křižovatky Myslbekova – Dlabačov a Koněvova – Spojovací. Letošní rok byl štědřejší. Na trati vedoucí ulicemi Vršovická a V Olšinách jich bylo obnoveno šest a všechny byly při té příležitosti vybaveny zařízením upřednostňujícím tramvaje a případně i autobusy.

Několik nových zařízené vylepšilo i semafory na Evropské. Všechny ale ještě nejsou v provozu. „Letos se dělalo několik obnov semaforů, ale úpravy se podařilo dokončit dříve, než byla schválená dopravní řešení. V dalších týdnech budou preference postupně aktivovány,“ upozorňuje Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, který má organizaci MHD v metropoli na starosti. Dopravní podnik také chystá studii, která by navrhla dopravní úpravy až do roku 2020.

Upřednostňovat hromadnou dopravu ale nemusí jen semafor, ale i jiná opatření. V Praze je v současnosti asi 38 kilometrů pruhů pro autobusy a 12 tramvajových kilometrů kolejí oddělených od aut.

Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

„Teď můžeme určovat trendy a překvapit. To, co jsme už vydali, je odvážnější“

vydáno 16. dubna 2024  7:00

Kapela Mirai, nesoucí jméno svého frontmana Miraie Navrátila, obráží česká pódia už deset let. „Tak to pěkně vyšlo k výročí, že vydáváme čtvrtou desku,“...  celý článek

Češi si potrpí na kvalitu. Radši si připlatí za konopí než nějaké jiné bylinky

vydáno 15. dubna 2024  18:00

Svět kanabinoidů se rozpíná, aktivisté chtějí potlačit černý trh. Až tři rostlinky marihuany na dospělou osobu v jedné domácnosti a legální držení...  celý článek

Ve škole ohně a kouře aneb Jak vymazlit steaky tak, že to hosty na párty pošle do kolen?

vydáno 15. dubna 2024  13:00

Motor zaburácí. Zvonek u vrátek. Štěká pes. Před domem zaparkoval obrovský americký pick-up. Dveře. Pohorka na silnici. V kšiltovce, košili a džínech...  celý článek

Češi zachraňují památky i méně známé ruiny. A jsou v tom poměrně úspěšní

vydáno 15. dubna 2024  6:00

Zdevastovaných zámků, hradů, fabriček i drobných staveb typu kapličky je v Česku obrovské množství. Fenomén urbexu, který v Česku začal někdy na přelomu...  celý článek