metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 5 °C

Sobota, 27. února 2021. Svátek má Alexandr.
Reginova, označení řada 814
Ilustrační foto | foto: Archiv České dráhyMetro.cz

Pod zem, či na povrch? Kudy vlakem z Prahy do Kladna

8. dubna 2016  12:37 Robert Oppelt
Železnice z centra do Kladna a s odbočkou na letiště skončí v tunelu. Rada Prahy 6 schválila ve středu variantu, že tolik diskutovaná trasa Buštěhradské dráhy z Dejvic do Veleslavína bude vedena pod povrchem. O zahloubení kolejí ale ještě není rozhodnuto.

Trať má být vybudovaná technologií ražby, která se používá při výstavbě stanic metra. Podle radnice je to řešení technicky nejefektivnější, ekonomicky nejvýhodnější a ekologicky nejšetrnější.

„Realizace by tak měla být rychlejší, levnější a šetrnější ke svému okolí v průběhu stavby,“ kvitoval záměr zástupce starosty Prahy 6 Martin Polach, zodpovědný za oblast dopravy a strategického rozvoje. Vše by pak podle radnice měla korunovat výstavba cyklostezky v původní stopě dráhy.

Modernizace trati zaplatí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta ale nadšení Prahy 6 z toho, že trať bude zahloubená, brzdí. „Zatím je to jen pracovní verze, jedna z možností, kterou se zabýváme. Musíme si nechat zpracovat řadu studií, zejména ekonomické proveditelnosti,“ vysvětluje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Modernizace trati z Prahy na Kladno měla dokonce podle původních plánů předcházet i stavbě prodloužení trasy metra A do Motola, ovšem zatímco tam už soupravy jezdí rok, na železnici se ještě nekoplo. „Začali jsme projektovou přípravu, modernizaci trati plánujeme začít v roce 2018,“ odhaduje Illiaš.

Nejpravděpodobnější podle něj je, že práce začnou nejprve na úsecích mimo Prahu, kde to mimo hustě zastavěné území nebude tak problematické. Uvnitř metropole má nejblíže k rekonstrukci Negrelliho viadukt, tedy úplný začátek tratě.

„Na část už máme vydané stavební povolení, o výkupu pozemků potřebných pro rekonstrukci zbylé části stále jednáme,“ říká Illiaš.

Aktuálně preferovaná trasa, kterou loni v létě schválilo ministerstvo dopravy, by měla vést po povrchu z Masarykova nádraží přes Negrelliho viadukt do Stromovky a dál tunelem do Dejvic.

Mezi Dejvicemi a Veleslavínem by trať měla vést po povrchu nebo v takzvaném zářezu a poté pokračovat dále do Kladna s odbočkou na letiště na Dlouhé míli v Praze 6. Současná jednokolejná trať by se měla v celém úseku elektrifikovat a rozšířit o kolej. Modernizace by podle odhadu měla vyjít na téměř 20 miliard korun.

Komentáře

Hlavní zprávy

Uhlí z Petřína se prodávalo přímo z haldy

Výprava do Petřínské štoly
vydáno 27. února 2021  8:51

Když se řekne Petřín, každý si asi představí rozhlednu, lanovku či hvězdárnu. Petřínský vrch je však také oblíbeným cílem fandů hornického řemesla. Je...  celý článek

STRÁŽCE STREAMU: Ví o tobě a Cizinec. Dejte si o víkendu britské thrillerové kombo

Cizinec Strážce streamu
vydáno 26. února 2021  14:00

Máte rádi záhady a hádanky? Streamovací platforma Netflix vám jich naservíruje dvojitou porci. Dvojce nových seriálových pecek Ví o tobě (Behind Her Eyes)...  celý článek

Deset let od úmrtí Lustiga. Kniha, nadační fond i vzkaz pro mladé

Arnošt Lustig v roce 2010
vydáno 26. února 2021  4:53

Známého spisovatele Arnošta Lustiga odhaluje nová publikace také jako novináře. „Byl novinář dobrodružný, pozorný, vnímavý. Říkal, že se v branži naučil...  celý článek

Pandemie nese i více chodců. MHD pak trpí

Poskalí
vydáno 25. února 2021  17:30

Loňská sezona přinesla enormní nárůst jízd na kole. Praha je na tom podobně jako Vídeň.  celý článek

Vaše fotky z Prahy