metro.cz

Počasí v Praze

-2 °C / 14 °C

Sobota, 16. února 2019. Svátek má Ljuba.
Reginova, označení řada 814
Ilustrační foto | foto: Archiv České dráhyMetro.cz

Pod zem, či na povrch? Kudy vlakem z Prahy do Kladna

8. dubna 2016  12:37 Robert Oppelt
Železnice z centra do Kladna a s odbočkou na letiště skončí v tunelu. Rada Prahy 6 schválila ve středu variantu, že tolik diskutovaná trasa Buštěhradské dráhy z Dejvic do Veleslavína bude vedena pod povrchem. O zahloubení kolejí ale ještě není rozhodnuto.

Trať má být vybudovaná technologií ražby, která se používá při výstavbě stanic metra. Podle radnice je to řešení technicky nejefektivnější, ekonomicky nejvýhodnější a ekologicky nejšetrnější.

„Realizace by tak měla být rychlejší, levnější a šetrnější ke svému okolí v průběhu stavby,“ kvitoval záměr zástupce starosty Prahy 6 Martin Polach, zodpovědný za oblast dopravy a strategického rozvoje. Vše by pak podle radnice měla korunovat výstavba cyklostezky v původní stopě dráhy.

Modernizace trati zaplatí Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta ale nadšení Prahy 6 z toho, že trať bude zahloubená, brzdí. „Zatím je to jen pracovní verze, jedna z možností, kterou se zabýváme. Musíme si nechat zpracovat řadu studií, zejména ekonomické proveditelnosti,“ vysvětluje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Modernizace trati z Prahy na Kladno měla dokonce podle původních plánů předcházet i stavbě prodloužení trasy metra A do Motola, ovšem zatímco tam už soupravy jezdí rok, na železnici se ještě nekoplo. „Začali jsme projektovou přípravu, modernizaci trati plánujeme začít v roce 2018,“ odhaduje Illiaš.

Nejpravděpodobnější podle něj je, že práce začnou nejprve na úsecích mimo Prahu, kde to mimo hustě zastavěné území nebude tak problematické. Uvnitř metropole má nejblíže k rekonstrukci Negrelliho viadukt, tedy úplný začátek tratě.

„Na část už máme vydané stavební povolení, o výkupu pozemků potřebných pro rekonstrukci zbylé části stále jednáme,“ říká Illiaš.

Aktuálně preferovaná trasa, kterou loni v létě schválilo ministerstvo dopravy, by měla vést po povrchu z Masarykova nádraží přes Negrelliho viadukt do Stromovky a dál tunelem do Dejvic.

Mezi Dejvicemi a Veleslavínem by trať měla vést po povrchu nebo v takzvaném zářezu a poté pokračovat dále do Kladna s odbočkou na letiště na Dlouhé míli v Praze 6. Současná jednokolejná trať by se měla v celém úseku elektrifikovat a rozšířit o kolej. Modernizace by podle odhadu měla vyjít na téměř 20 miliard korun.

Komentáře

Hlavní zprávy

RECENZE: Nedotknutelní, ale i zbyteční

Nedotknutelní si dělají legraci z cévkování, opery, boháčů i lidí na podpoře.
vydáno 15. února 2019  14:42

Může se mi líbit snímek, který jsem už jednou v kině podstatně lépe zpracovaný viděl?  celý článek

Doba remaková. Hollywood se k smrti bojí originálních filmů

Hvězda se na plátnech zrodila již počtvrté.
vydáno 15. února 2019  12:37

Předělávky pár let starých trháků vládnou kinům. Diváky ale umějí také pěkně namíchnout.  celý článek

Sloupek Petra Justa: Mazat, či nemazat?

Petr Just, politolog, Metropolitní univerzita Praha
vydáno 15. února 2019  11:11

Nepáchá větší škody naopak šíření hoaxů? Pokládá si ve svém sloupku pro deník Metro politolog Petr Just.  celý článek

Pixar oslavuje v Holešovicích

Výstava ke 30. výročí Pixaru na Výstavišti v Holešovicích
vydáno 15. února 2019  5:54

Ke 30 letům si známé animační studio nachystalo výstavu. Ta začíná právě dnes.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám