Po čase opět ožil jeden z nejambicióznějších dopravních projektů, který má zrychlit a zjednodušit dopravu v Praze. Rada města podpořila Správu železniční dopravní cesty v přípravě nového železničního spojení, jehož cílem je propojení železničních tratí v centru města a zásadní posílení kapacity pro regionální i dálkové spoje. O návrhu bude rozhodovat zastupitelstvo na zářijovém jednání.
Studie Nové spojení 2 zahrnuje dva tunely. Část trasy budou mít společnou, oba začínají v prostoru Florence a napojují trať z Negrelliho viaduktu a od Balabenky u budoucí zastávky Karlín. Pokračují do nové podzemní stanice Opera umístěné mezi Hlavním nádražím a Muzeem. Stanice Opera umožní přestup na vlaky na Hlavním nádraží, na linky metra A, C a zajistí pěší dostupnost Václavského náměstí a jeho okolí. Jeden z tunelů dále pokračuje přes zastávku Karlovo náměstí na Smíchovské nádraží, kde se napojí linky od Radotína a druhý přes zastávku Náměstí Bratří Synků, za kterou se napojí v zastávce Eden linky od Hostivaře.
Tyto tunely by měly oddělit koleje příměstských vlaků od dálkových, odlehčit přetíženému Hlavnímu nádraží a vyřešit kapacitní i prostorové problémy železniční trati na Smíchov.
Projekt není nový – dopravně-urbanistická a technická studie Nového spojení 2 byla zpracována již v roce 2007, nyní je třeba zařídit změnu územního plánu, která umožní budoucí výstavbu. „Díky projektu Nové spojení 2 dojde k propojení příměstských vlaků, které dosud končí na Masarykově nádraží, s ostatními vlaky tak, aby nekončily v centru, ale centrem projely. Půjde tak například dojet jedním vlakem z Kladna do Vršovic nebo z Milovic na Karlovo náměstí,“ uvedla náměstkyně Petra Kolínská.
Zájem o železniční přepravu stále stoupá. Na území Prahy bylo v pracovních dnech v roce 2016 denně vypraveno zhruba 900 vlakových spojů, které za den přepravily 120 tisíc cestujících. Nový projekt uleví i MHD, protože trasy příměstských vlaků umožní části cestujících dojet vlakem až do cíle. „Celkem se jedná o 12,5 kilometru nových úseků železničních tratí, z čehož bude 9,7 kilometru vedeno v tunelu, se dvěma povrchovými, třemi podpovrchovými dvoukolejnými stanicemi a jednou podpovrchovou čtyřkolejnou stanicí Opera, společnou pro obě trasy,“ řekl Ivan Lejčar, dopravní urbanista a spoluautor podkladové studie.