metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 14 °C

Středa, 27. října 2021. Svátek má Šarlota, Zoja, Zoe.
Plán podzemních tunelů pro železnici | foto: MHMPMetro.cz

Chystají se další železniční tratě v tunelech pod Prahou

  5:42
Z Florence až do Nuslí a na Smíchov mají vést dva tunely novou stanicí Opera.

Po čase opět ožil jeden z­ nejambicióznějších dopravních projektů, který má zrychlit a zjednodušit dopravu v ­Praze. Rada města podpořila Správu železniční dopravní cesty v ­přípravě nového železničního spojení, jehož cílem je propojení železničních tratí v­ centru města a zásadní posílení kapacity pro regionální i­ dálkové spoje. O návrhu bude rozhodovat zastupitelstvo na zářijovém jednání.

Studie Nové spojení 2 zahrnuje dva tunely. Část trasy budou mít společnou, oba začínají v prostoru Florence a napojují trať z Negrelliho viaduktu a­ od Balabenky u budoucí zastávky Karlín. Pokračují do nové podzemní stanice Opera umístěné mezi Hlavním nádražím a Muzeem. Stanice Opera umožní přestup na vlaky na Hlavním nádraží, na linky metra A, C a ­zajistí pěší dostupnost Václavského náměstí a jeho okolí. Jeden z ­tunelů dále pokračuje přes zastávku Karlovo náměstí na Smíchovské nádraží, kde se napojí linky od Radotína a­ druhý přes zastávku Náměstí Bratří Synků, za kterou se napojí v zastávce Eden linky od Hostivaře.

Tyto tunely by měly oddělit koleje příměstských vlaků od dálkových, odlehčit přetíženému Hlavnímu nádraží a­ vyřešit kapacitní i prostorové problémy železniční trati na Smíchov.

Projekt není nový – dopravně-urbanistická a technická studie Nového spojení 2 byla zpracována již v roce 2007, nyní je třeba zařídit změnu územního plánu, která umožní budoucí výstavbu. „Díky projektu Nové spojení 2 dojde k propojení příměstských vlaků, které dosud končí na Masarykově nádraží, s ostatními vlaky tak, aby nekončily v centru, ale centrem projely. Půjde tak například dojet jedním vlakem z­ Kladna do Vršovic nebo z­ Milovic na Karlovo náměstí,“ uvedla náměstkyně Petra Kolínská.

Zájem o železniční přepravu stále stoupá. Na území Prahy bylo v pracovních dnech v­ roce 2016 denně vypraveno zhruba 900 vlakových spojů, které za den přepravily 120 tisíc cestujících. Nový projekt uleví i MHD, protože trasy příměstských vlaků umožní části cestujících dojet vlakem až do cíle. „Celkem se jedná o ­12,5 kilometru nových úseků železničních tratí, z čehož bude 9,7 kilometru vedeno v ­tunelu, se dvěma povrchovými, třemi podpovrchovými dvoukolejnými stanicemi a ­jednou podpovrchovou čtyřkolejnou stanicí Opera, společnou pro obě trasy,“ řekl Ivan Lejčar, dopravní urbanista a ­spoluautor podkladové studie.

Komentáře

Hlavní zprávy

Covidová facka pro hotely? Za ubytování si turisté v Praze připlatí

vydáno 26. října 2021  18:54

Turistický poplatek platil při návštěvě některého z českých či zahraničních měst snad každý Pražan. Pokud se někdo naopak do naší stověžaté metropole...  celý článek

Zelené budovy, v pátek dříve z práce. Firmy hledají úspory, jak si poradit s drahými energiemi

vydáno 26. října 2021  9:59

Nejen krach Bohemia Energy, ale také prudké zvyšování cen energií nutí domácnosti i firmy k rychlému zamyšlení: Kde ušetřit?  celý článek

Práce je nutno dělat pořádně, hájí četné uzavírky v hlavním městě radní Adam Scheinherr

vydáno 26. října 2021  6:25

Starosti potkávají šoféry, kteří využívají Argentinskou či Proseckou ulici. Může za to špatná koordinace? Podzim trápí Pražany nejen kvůli covidu, ale i...  celý článek

Komerční sdělení

Třinec ovládl druhou ligu amerického fotbalu i bez pozitivního Kosniovského

vydáno 26. října 2021

Finále druhé ligy amerického fotbalu přineslo napínavou zápletku. Třinec Sharks přicestovali na hřiště Pardubic Stallions bez quarterbacka Alana...  celý článek

Vaše fotky z Prahy