metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 25 °C

Sobota, 31. července 2021. Svátek má Ignác.
Plán podzemních tunelů pro železnici | foto: MHMPMetro.cz

Chystají se další železniční tratě v tunelech pod Prahou

  5:42
Z Florence až do Nuslí a na Smíchov mají vést dva tunely novou stanicí Opera.

Po čase opět ožil jeden z­ nejambicióznějších dopravních projektů, který má zrychlit a zjednodušit dopravu v ­Praze. Rada města podpořila Správu železniční dopravní cesty v ­přípravě nového železničního spojení, jehož cílem je propojení železničních tratí v­ centru města a zásadní posílení kapacity pro regionální i­ dálkové spoje. O návrhu bude rozhodovat zastupitelstvo na zářijovém jednání.

Studie Nové spojení 2 zahrnuje dva tunely. Část trasy budou mít společnou, oba začínají v prostoru Florence a napojují trať z Negrelliho viaduktu a­ od Balabenky u budoucí zastávky Karlín. Pokračují do nové podzemní stanice Opera umístěné mezi Hlavním nádražím a Muzeem. Stanice Opera umožní přestup na vlaky na Hlavním nádraží, na linky metra A, C a ­zajistí pěší dostupnost Václavského náměstí a jeho okolí. Jeden z ­tunelů dále pokračuje přes zastávku Karlovo náměstí na Smíchovské nádraží, kde se napojí linky od Radotína a­ druhý přes zastávku Náměstí Bratří Synků, za kterou se napojí v zastávce Eden linky od Hostivaře.

Tyto tunely by měly oddělit koleje příměstských vlaků od dálkových, odlehčit přetíženému Hlavnímu nádraží a­ vyřešit kapacitní i prostorové problémy železniční trati na Smíchov.

Projekt není nový – dopravně-urbanistická a technická studie Nového spojení 2 byla zpracována již v roce 2007, nyní je třeba zařídit změnu územního plánu, která umožní budoucí výstavbu. „Díky projektu Nové spojení 2 dojde k propojení příměstských vlaků, které dosud končí na Masarykově nádraží, s ostatními vlaky tak, aby nekončily v centru, ale centrem projely. Půjde tak například dojet jedním vlakem z­ Kladna do Vršovic nebo z­ Milovic na Karlovo náměstí,“ uvedla náměstkyně Petra Kolínská.

Zájem o železniční přepravu stále stoupá. Na území Prahy bylo v pracovních dnech v­ roce 2016 denně vypraveno zhruba 900 vlakových spojů, které za den přepravily 120 tisíc cestujících. Nový projekt uleví i MHD, protože trasy příměstských vlaků umožní části cestujících dojet vlakem až do cíle. „Celkem se jedná o ­12,5 kilometru nových úseků železničních tratí, z čehož bude 9,7 kilometru vedeno v ­tunelu, se dvěma povrchovými, třemi podpovrchovými dvoukolejnými stanicemi a ­jednou podpovrchovou čtyřkolejnou stanicí Opera, společnou pro obě trasy,“ řekl Ivan Lejčar, dopravní urbanista a ­spoluautor podkladové studie.

Komentáře

Hlavní zprávy

My nic, my muzikanti. Agentura stojany nevlastní, majitelé konstrukcí jsou totiž jinde

vydáno 31. července 2021  11:11

Radnice v pražských Kunraticích likvidovala načerno postavené reklamní stojany na katastrálním území městské části. Nespokojení nejsou jen kunratičtí...  celý článek

Jsou seriály ze světa Marvelu zbytečné? Po Lokim už nikoliv

Strážce streamu
vydáno 30. července 2021  14:00

STRÁŽCE STREAMU Psát Strážce streamu o letošních marvelovských seriálech nemá smysl, protože si své fandy a pochvalné kritiky bez problému najdou tak jako tak. Tohoto...  celý článek

Politické trafiky na Žižkově nerozdávají. Radnice Prahy 3 se opět chlubí nejmenším rizikem korupce

vydáno 30. července 2021  6:00

Antikorupční webová platforma Hlídač státu letos opět udělovala vysvědčení městským samosprávám. Úspěch opět slaví radnice třetí městské části. Transakce...  celý článek

V oblékání Češi neprohrají. Za módní lúzry jsou Francouzi

vydáno 29. července 2021  18:08

Na letošní nové uniformy Českého olympijského týmu kombinující staročeské a japonské prvky se sype jeden negativní komentář za druhým. Stejně jako na...  celý článek

Vaše fotky z Prahy