metro.cz

Počasí v Praze

16 °C / 18 °C

Čtvrtek, 5. srpna 2021. Svátek má Kristián.

Další 3 fotografie v galerii
Úsek mezi stanicemi Lužiny a Hůrka | foto: ČTK

Už dvě desítky let jezdí metro až na Zličín. Pád komunismu datum otevření oddálil

  11:24
Před 20 lety, 11. listopadu 1994, začal pravidelný provoz metra na nově dokončené trati z Nových Butovic na Zličín. Navzdory oficiálnímu označení V.B se tento úsek stal v pořadí čtvrtou zprovozněnou částí linky B. Podle původních plánů měl mít pouze čtyři stanice: Hůrka, Lužiny, Luka a Stodůlky. Kousek před branami depa Zličín nakonec ale vyrostla i stejnojmenná pátá stanice.

Přípravné práce na stavbě více než pětikilometrové trati z Nových Butovic zahájila společnost Metrostav v roce 1987. Podle harmonogramu se měli první cestující svézt metrem na Zličín o šest let později. Pád komunistického režimu však datum otevření oddálil. Důvodem byl nedostatek peněz, který pražský magistrát vyřešil vydáním dluhopisů. Celkový účet za stavbu činil skoro čtyři miliardy korun.

Linka B se měla těsně za Stodůlkami větvit

Lužiny

Lužiny

Zličín

Zličín

Úsek V.B vesměs vede pouze v malé hloubce pod úrovní terénu, přičemž stanice Luka je zcela povrchová. Tomu odpovídala i převládající technologie budování tunelů, jež byly postaveny na dně jam a následně zahrnuty zeminou. Ražbou v podzemí vznikly jen necelé dva kilometry trati. V souvislosti s prodloužením linky B byla na Prokopském potoce mezi stanicemi Lužiny a Hůrka vybudována retenční nádrž, kterou soupravy metra překonávají uvnitř opláštěného mostu. Architektonicky zajímavá estakáda tvoří neodmyslitelnou dominantu Jihozápadního Města a její prosklené stěny nabízejí neobvyklý zážitek z jízdy nad hladinou rybníka.

Z pětice stanic na úseku V.B si zvláštní zmínku zaslouží Stodůlky. Jsou nehlubší, a proto byly jako jediné osazeny eskalátory. Podle původních plánů se měla linka B těsně za Stodůlkami větvit, a umožnit tak napojení plánovaných sídlišť v oblasti Chab, Krtně a Horek. Nerealizovanou jižní větev dodnes připomínají šikmé výklenky kousek za nástupištěm ve směru z centra, vybudované jako příprava pro napojení druhé trati.

Depo na Zličíně bylo postaveno „na zelené louce“

Vstup do stanice Stodůlky umožňuje dvojice vestibulů. Zatímco jeden z nich slouží cestujícím už od zahájení provozu, druhý na dokončení dlouhá léta marně čekal. Jeho chátrající ocelová konstrukce byla nakonec zbořena a v září 2010 nahrazena zcela novým vstupním objektem. Teprve tehdy totiž po dlouhých letech příprav začala v oněch místech stavba nové čtvrti Běžným cestujícím skrytou, nicméně pro provoz na lince B důležitou stavbu představuje depo na Zličíně. Bylo postaveno „na zelené louce“ a do provozu uváděno postupně od roku 1994. V současnosti mají haly kapacitu pro odstavení a údržbu maximálně 200 vozů. Zličínskému depu náleží 52 modernizovaných, původně ruských souprav 81-71M. Raritou je pak jedna souprava ponechaná v originálním stavu a určená pro občasné nostalgické jízdy.

Navzdory označení V.B byl úsek Nové Butovice - Zličín teprve čtvrtou zprovozněnou částí linky B. Nejstarší je úsek z Florence (tehdy Sokolovské) na Smíchovské nádraží, otevřený na počátku listopadu 1985. O tři roky později se cestující poprvé svezli do stanice Nové Butovice, která tehdy nesla pojmenování Dukelská. Dobově podmíněné názvy měly i některé další stanice na „béčku“, jako Jinonice (Švermova) či Anděl (Moskevská).

Poslední stanice na béčku se otevřela v roce 2001

  • V listopadu 1990 začaly soupravy na východním konci linky B zajíždět na Českomoravskou. Až na dnešní konečnou na Černém Mostě dorazili první cestující v listopadu 1998, právě tento nejmladší úsek „béčka“ nese označení IV.B.
  • Vůbec posledními otevřenými stanicemi na žluté lince pražského metra byly Hloubětín a Kolbenova; až do října 1999, respektive června 2001 skrz ně metro pouze projíždělo.

Komentáře

Hlavní zprávy

Königsmühle. Do krajiny u zaniklé horské osady opět vstoupí land art

vydáno 5. srpna 2021  7:18

O víkendu se v krušnohorském Königsmühle uskuteční v Česku stále netradiční festival.  celý článek

Šotoušův sen? S foťákem jej pouštějí do zákulisí metra

vydáno 4. srpna 2021  18:45

Nápis „Vstup pro zaměstnance“ novináře Borise Koguta nezastavil v pražských, pařížských, vídeňských, moskevských ani lisabonských tunelech podzemní dráhy.  celý článek

V životě potřebuje pomocnou ruku. Psaní jde však milovníkovi cestování samo

vydáno 4. srpna 2021  6:00,  aktualizováno  15:53

Cestovatel Filip Schiller má své tempo, a využívá proto odborné poradce. Jeho knihy jsou „limitované edice“.  celý článek

Sběratelé autíček se při výběru modelů předhánějí v klikání

vydáno 4. srpna 2021  12:18

Dá se říci, že nadšenci pro modely z Nového Hrádku kupují výjimečně (a svým způsobem) i zajíce v pytli. Objednali si v klubovém členství vozy, které zatím...  celý článek

Vaše fotky z Prahy