Dovolenou v zahraničí letos plánuje asi 60 procent Čechů. Nejméně třetina z nich na ni vyrazí s cestovní kanceláří. Pětina lidí dokonce zvládne kromě zájezdu do zahraničí také dovolenou v tuzemsku. Vyplývá to z průzkumu, který si nechala zpracovat společnost Sodexo. Nejoblíbenější formu dovolené tvoří ta u moře (47 procent), v závěsu jsou výlety v přírodě a dovolená, kde se dá zcela „vypnout“.
Mladí lidé si na dovolenou nejčastěji musí naspořit, zatímco nejvíce lidí, kteří ji zvládnou bez problémů pokrýt ze svých pravidelných příjmů, je mezi věkovou skupinou 55 až 65 let. I tak ale platí, že si na dovolenou šetří téměř tři čtvrtiny lidí.
Bez boeingů. Cestovky nabízejí jiné dny či místa
|
Podle průzkumu ING si pravidelně odkládá peníze z různých důvodů devět z deseti Čechů. Když by bylo třeba ušetřit, omezili by různé nákupy nebo by vyhledávali slevy. Dovolené by se ale vzdal málokdo. „Odpustit si dovolenou nebo jen zvolit levnější variantu dokáže jen asi čtyři procenta z nich,“ říká Radek Sedlář, ředitel retailové sekce ING.
Jeden ze způsobů, jak snížit náklady na dovolenou, představují zaměstnanecké benefity. Ať už jde o formu „stravenek“ na volný čas, nebo třeba věrnostní karty. „Z benefitů na volný čas naši uživatelé utratí deset procent na cestování a dovolenou. Průměrná útrata za dovolenou z benefitů je devět tisíc korun,“ zmiňuje Tereza Knířová ze Sodexo Benefity.
Zvýšený počet plateb pomocí benefitů či využívání různých akcí a slev potvrzuje také mluvčí cestovní kanceláře Čedok Hana Součková. „Nejpopulárnější slevou je takzvaný first minute, tedy nabídka v rámci předprodejů, během níž jsme letos zaznamenali rekordní zájem o zájezdy. V posledních letech jsme zaznamenali velký nárůst benefitů, které poskytují zaměstnavatelé svým zaměstnancům na nákup dovolené. Jde především o finanční příspěvek v kombinaci se slevami,“ uvádí Součková.
Podle Petra Kostky, mluvčího Exim Tours, se Češi nebojí investovat i do vícehvězdičkových hotelů. „Výrazně narostl zájem o pětihvězdičkové hotely, které prozatím zvolilo 30 procent turistů, 90 procent z cestovatelů si zakoupilo zájezd s all inclusive službami. Největší zájem je o ubytování ve čtyřhvězdičkových hotelích s all inclusive,“ všímá si Kostka.