metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 6 °C

Sobota 20. dubna 2024. Svátek má Marcela

V krizových obdobích volby nahrávají politikům u moci, říká Jan Burianec z agentury STEM/MARK

  5:52
Ne vždy se politika odehrává v poklidných časech. Někdy zaplaví zemi velká voda, jindy padne vláda, nebo dorazí epidemie. O uvažování voliče v takové době se zamýšlíme s Jane Buriancem z výzkumné agentury STEM/MARK.
Jan Burianec | foto: Metro.cz

Mají mimořádné situace vliv na rozhodování voličů?
Myslím, že částečně mají, a také se to ukazuje na událostech poslední doby, nejenom v Česku. V zásadě bych odlišoval tři typy krizových situací. Zaprvé ekonomické, zadruhé politické, které nahrávají většinou opozici, viz pád Nečasovy vlády nebo nedávné dění na Slovensku. Zatřetí společenské či přírodní – to nahrává většinou těm u moci. Vliv na rozhodování voličů mají ale také, z počátku běžné, jednorázové události. Z nedávného výzkumu STEM/MARK se ukázalo, že například takzvané rouškovné nebo cesta delegace Miloše Vystrčila na Tchaj-wan ovlivní až deset procent voličů v tom, jak budou volit v nadcházejících krajských volbách. A vzhledem k tomu, že přibližně pětina voličů se rozhoduje až poslední týden před cestou k volební urně, můžeme považovat volební rozhodování za poměrně dynamický proces.

Daly se vysledovat preference stran a hnutí podle toho, jak se vyvíjela epidemická situace? Projevil se Hamáčkův červený svetr?
Zpočátku pandemické krize jsme mohli sledovat stabilní nárůst preferencí ANO nad 30 procent, a především pak řekl bych až „záchranu“ ČSSD, která se svezla na pozitivním efektu ministra vnitra a později šéfa krizového štábu Jana Hamáčka, který byl i dle našich výzkumů dlouhodobě hodnocen nejpozitivněji – z viditelných osobností, které řešily koronakrizi v období první vlny pandemické krize. Otázkou ale je, jak ČSSD „efekt červeného svetru“ a celkový rebranding zúročí v nadcházejících krajských volbách, kde je zatím ve většině krajů favoritem hnutí ANO.

Čím jsou krajské volby specifické?
Z našich posledních výzkumů se zdá, že kraj je pro značnou část potenciálních voličů spíše jakousi „virtuální entitou“. Neznají jeho pravomoci (oblasti, ve kterých se může angažovat), systém přerozdělování peněz a podobně. Lidé tedy přemýšlí spíše na úrovni své obce či okresu, kde se mohou částečně spolehnout na známé a důvěryhodné tváře z jejich okolí. Druhou skupinou jsou ti, kteří se rozhodují na základě dění v celostátní politice, a právě o ty se může vést přetahovaná. Ani tak neočekávám v krajských volbách příliš velkou účast, zhruba mezi 35 až 40 procenty, jako před čtyřmi lety. Bude ale záležet na aktuálním vývoji pandemické krize a nastolovaných tématech.

Berou politici krizová období jako cestu ke zviditelnění?
Zdá se být přirozené, že v době společenských či přírodních krizí se projeví růst důvěryhodnosti osob u moci, protože jejich stěžejní kvalitou je odpovědnost za lidi. U lidí pak většinou víra, že ti u moci by měli vědět nejlépe, co je pro společnost správné, protože mají více informací. Výjimka v růstu důvěryhodnosti byla trochu u prezidenta Miloše Zemana, který se s počátkem krize vytratil z mediálního prostoru – a lidé mu to následně vrátili v horším hodnocení. Myslím, že postrádali nějaký empatický proslov, který by jim dodal klid a odvahu. Ačkoli to zní trochu pateticky, stále v tom tkví symbolika českého prezidentského úřadu. To je nastaveno již historicky z éry TGM či obdobně Václava Havla. Dobře to ilustruje známá píseň Jaromíra Nohavici – Pane prezidente.

Kdo těží více z obtížných období? Vládnoucí, či opoziční politici?
Co se týká volebních preferencí u opozičních stran, ty se zdají být naopak od vypuknutí koronakrize poměrně stabilní v čase. Situace je vlastně podobná jako před třemi roky, kdy proběhly volby do Poslanecké sněmovny. Hegemonem je hnutí ANO, o pozici nejsilnější opoziční strany bojují Piráti s ODS a zbylé parlamentní strany se pohybují v rozmezí pěti až osmi procent. Z jejich strany je v takovém období více komplikované získat mediální pozornost, natož si dovolit kritizovat některá nouzová opatření. Část méně angažovaných potenciálních voličů by si tím mohly poštvat proti sobě. O preferencích opozice se tak může rozhodovat spíše až v následné fázi – v řešení ekonomických otázek a dopadů pandemie, viz už zmiňované rouškovné.

A co klasická média? Jsou i v éře sociálních sítí pro rozhodování voličů stále důležitá?
Rozhodně ano. Obecně je důležitým aspektem určitý vztah „nepostradatelnosti“ mezi médii a politikou. Ten totiž spočívá v tom, že většina lidí prožívá společenské dění a politickou zkušenost prostřednictvím médií, ať už jde o každodenní politické události, volební kampaň, či právě krizové situace. Kdo není v televizi nebo v novinách, jako by nebyl, proto je mediální prostor pro politické strany natolik důležitý, obzvláště v období, zvláště když se, jako nyní, komplikují možnosti pro kontaktní kampaň. 

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz

Hlavní zprávy

Přála jsem si oslovit a motivovat ty nejmenší, říká Marie Šnajdrová

vydáno 20. dubna 2024  7:00

Ilustrátorka, cestovatelka, ale hlavně horská duše. Marie Šnajdrová poslední roky tráví většinu času na cestách, z nichž své poznatky promítá do knih. Ve...  celý článek

HBO zhorší kvalitu svým předplatitelům, „levný“ Netflix se brzy chystá k nám a je to hit

Strážce streamu
vydáno 19. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Internetová televize HBO Max, jak ji uživatelé doposud znají, zanikne ve druhé polovině května. Nová služba láká na sportovní balíček. Ceny jsou ale zatím...  celý článek

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek