Vůbec první podobná stání přitom vyrostla již v září roku 2016 u železniční zastávky v Praze-Klánovicích. Zde se nacházejí jak zastřešené stojany zabezpečené kamerami, tak osm uzamykatelných boxů. Ty si ale prakticky okamžitě rozebrali první zájemci a tehdejší vedení radnice přislíbilo postavit další. Od slov k činům však podle současné starostky Klánovic Zorky Starčevičové došlo až nyní.
„V květnu bychom měli mít dalších osm boxů, které jsou již několik měsíců zamluveny. Občané za ně platí 2400 korun na dva roky pronájmu, tedy stovku na měsíc. Samozřejmě mě ale na celé věci zaráží cena osmnáct tisíc korun, kterou musíme za boxy ročně odvádět Technické správě komunikací, i fakt, že měly být hotové už koncem loňského roku,“ říká pro deník Metro starostka Starčevičová.
Bike and RideSlužbu B+R poskytuje většina P+R. Jejich využití je nízké. Zde jsou některá z nich.
|
V počtu uzamykatelných boxů, které se v metropoli po vzoru Klánovic líhnou jako houby po dešti, vede Praha 10. Na jejím území se podle jejího mluvčího Davida Poláka nacházejí celkem tři různé „bikeboxy“. Ty jsou umístěny u stanice metra Strašnická, před vršovickým nádražím a u budovy úřadu Prahy 10. Za uložení kola zde sice zaplatíte pouze dvacet korun, musíte si je však včas vyzvednout. „Maximální úložní doba je třináct hodin. Poté se bikebox automaticky otevře,“ varuje Polák.
Dojet na kole k MHD, zamknout ho do boxu a vyrazit do práce mohou i obyvatelé Chodova. Zde uzamykatelné bedny postavili předloni. Úložiště podléhají klasickému pravidlu: kdo dřív přijde, ten ukládá. Za pět korun na hodinu si tu zamykají Pražané kola, ale i prázdné kočárky.
Hlídaná stání na kola najdete také u radnic městských částí. Pokud byste se rozhodli vyrazit například na smíchovskou náplavku, můžete si kolo nechat na parkovišti ve dvoře radnice Prahy 5. Zde vám ho pohlídají kamery i místní ochranka. Stojany na jízdní kola mají také před radnicí Prahy 4.
Záchytná parkoviště typu B+R jsou také součástí většiny parkovišť P+R umístěných u stanic metra nebo u nádraží. Tato parkoviště jsou obvykle v provozu od čtyř hodin ráno do jedné v noci (do posledního spoje metra nebo vlaku). Na takových B+R je stojan na kola umístěn v blízkosti objektu obsluhy P+R.
„Uzamčení kola je možné i zámkem, který zapůjčí obsluha parkoviště proti záloze dvacet korun. Klíč od takového zámku se uschová u obsluhy parkoviště a cyklista obdrží kontrolní kartu, proti které mu bude po návratu opět vydán klíč. Samotná úschova kola je pak zcela zdarma,“ uvádí web pražské integrované dopravy.