metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 25 °C

Sobota 2. července 2022. Svátek má Patricie

VAŠE FOTKY: Metro A už jede do Motola. Hned v prvních minutách s ním jely stovky lidí

  5:48,  aktualizováno  17:18
Po třetí hodině odpolední projeli první cestující nově otevřeným úsekem metra A. Soupravy svezly už v prvních minutách stovky lidí, u začátku zkušebního provozu byli i čtenáři webu Metro.cz. Pro veřejnost se nové stanice otevřely krátce před zahájením provozu. Například stanice Bořislavka na začátku nového úseku byla plná, když přijelo první metro. Slavnostní zahájení přitom proběhlo již dopoledne za účasti vedení dopravního podniku a politiků, například premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) a pražské primátorky Adrianou Krnáčovou (za ANO) v nové stanici Nádraží Veleslavín.

Nový úsek

  • Pro veřejnost zahajuje nový úsek provoz dnes od 15 hodin.
  • Délka nových tunelů je 6,134 kilometru.
  • Ze stanice Dejvická metro pokračuje do stanic Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol.
  • Pražské metro ročně přepraví stovky milionů cestujících. Denně se jím sveze asi 1,6 milionu lidí.

Od úterý začnou platit také změny v jízdních řádech autobusů a tramvají navazujících na novou část metra. Pro mnohé autobusové linky, včetně linky číslo 119 na pražské letiště, bude konečnou zastávkou Veleslavín. V novém úseku metra vznikly čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Jejich výstavba stála zhruba 20 miliard korun a trvala pět let. Ne všechny vlaky ale budou jezdit mezi těmito stanicemi. Od 6 do 9.30 hodin v úseku Petřiny - Nemocnice Motol a od 9.30 do 20 hodin v úseku Dejvická - Nemocnice Motol pojede pouze každý druhý spoj.

„Je to dobrá zpráva pro Pražany i turisty. Praha je jedním z mála měst, které dodnes buduje i podzemní dopravu. Zlepší se doprava do motolské nemocnice a doufáme, že i na letiště,“ řekl dnes na slavnostním otevírání nového úseku premiér Bohuslav Sobotka s tím, že vláda je ochotná pomoci Praze i s další infrastrukturou, konkrétně plánovanou stavbou metra D, rychlodráhy na letiště a městského okruhu. Primátorka hlavního města Adriana Krnáčová za jeho velikonoční slib poděkovala. „Brzy se kvůli tomu na vládu obrátíme,“ řekla.

Prodloužení metra A
Nový úsek trasy A pražského metra z Dejvic do Motola se čtyřmi stanicemi byl...

Nové stanice jsou originální

Nové stanice metra A se od sebe vizuálně odlišují, aby cestující na první pohled poznali, kde se nacházejí. Bořislavka, Nádraží Veleslavín a Petřiny mají na obložení stěn nástupišť různé odstíny červené barvy. Stanici Bořislavka navrhl architekt Miroslav Mroczek, nástupiště má tmavě červenou barvu, Nádraží Veleslavín od architektky Hany Vermachové je vyvedeno v červenooranžové barvě a Petřiny navržené Jiřím Pešatou pak v červenohnědé.

Stanice Petřiny, která je z nových stanic umístěna nejhlouběji, je odlišná vysokou klenbou a betonovým monolitem s nápisem Petřiny. Uprostřed nástupiště je dozorčí stanice z luxfer s kulatým okénkem. Na první pohled od ostatních odlišná je stanice Nemocnice Motol od architekta Pavla Sýse, která leží téměř na povrchu. Její nástupiště má prosklenou střechu a vchází se do něj přímo z ulice. Vestibul slouží zároveň jako podchod do motolské nemocnice.

Slavnostní otevření nového úseku metra A
Nový úsek trasy A pražského metra z Dejvic do Motola se čtyřmi stanicemi byl...

Problémy nového metra

Se zprovozněním zhruba šestikilometrového úseku metra sice nemělo vedení města takové potíže jako se zhruba stejně dlouhým silničním tunelem Blanka, přesto má i tato stavba svá úskalí.

  • Proč do nemocnice a ne na letiště?
    Kritici tvrdí, že nasměrování metra do motolské nemocnice nebylo šťastnou volbou, zvlášť v situaci, kdy Praze chybí přímé spojení na ruzyňské letiště. Kritiku vyvolaly i původně plánované a mnohem masivnější změny povrchové městské hromadné dopravy, které nakonec město upravilo. Praha navíc u nových stanic nepostavila ani jediné záchytné parkoviště.
  • Přestupní stanice nemá eskalátor
    Ve stanici Nádraží Veleslavín, která bude sloužit jako přestupní na autobusy na letiště, není z úrovně pod terénem eskalátor, ale jen schody. Cestující s kufry tak musí absolvovat z nástupiště delší cestu výtahem, nebo z vestibulu nad nástupištěm vystoupat pěšky po schodech. Se zavazadly jim proto budou pomáhat portýři placení letištěm. Praha chce situaci vyřešit a zvažuje dostavbu eskalátoru, nebo dopravník na zavazadla. Ale až nyní, kdy se situace ukázala jako naléhavá.
  • Peníze z Evropy ještě nedorazily
    Zpoždění nabírá i čerpání dotací na stavbu podzemní dráhy. Dopravní podnik zatím nevyčerpal ani korunu ze zhruba sedmimiliardové evropské dotace. Pochybnosti o projektu mělo ministerstvo dopravy, které snížilo strop pro čerpání dotací o 25 procent. Na konci uplynulého roku zahájil kontrolu i Nejvyšší kontrolní úřad a Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Komentáře

Hlavní zprávy

Frontová linie. Na letištích chybí lidé. Bojuje se o odbavení i náhrady

vydáno 1. července 2022  16:27

Dva covidové roky letiště i letecké společnosti krvácely. Teď úpí znovu. Lidé zase létají jako diví, ale na přepážkách „nejsou lidi“.  celý článek

Je Orville lepší než Star Trek? MacFarlane i potřetí servíruje komediální poctu sci-fi žánru

Strážce streamu
vydáno 1. července 2022  14:00

STRÁŽCE STREAMU To, že máme v tuzemsku konečně legálně možnost koukat na kousky ze streamovací platformy Disney+, je jednoduše skvělé. Jedním z důkazů budiž sci-fi...  celý článek

„DBK je jako černý pták s roztaženými křídly.“ Obchodní dům slaví výročí

vydáno 1. července 2022  6:23

Pro někoho představuje socialistický pozůstatek, pro jiného reprezentuje jedno z vrcholných děl české brutalistní architektury. DBK, tehdejší Dům bytové...  celý článek

Na pražském Újezdě nahlédnete do hlavy umělkyně

vydáno 30. června 2022  11:49

V malostranském sklípku se dnes večer odehraje Vernisáž jako víno.  celý článek