metro.cz

Počasí v Praze

17 °C / 18 °C

Pondělí, 3. srpna 2020. Svátek má Miluše.
ilustrační snímek
Větší foto
ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Vídeň je na vozítka přísnější než Praha. Některá z nich navíc v pěších zónách sama zpomalí

13. července 2020  10:39 Filip Jaroševský Metro.cz
Po skútrech a koloběžkách dorazila do Vídně sdílená elektrokola bez pedálů. Problémy však zatím nedělají.

Firma provozující sdílená vozítka nedodržuje dohodu s Prahou. Tuhle větu čtou čtenáři v deníku Metro v různých obměnách již zhruba osm let. Nejprve vadily rychlé dvojkolky segway, kvůli kterým docházelo s chodci a turisty jedoucími na nich ke kolizím. Později po jejich zákazu následovala nenáviděná pivní kola či elektrické tříkolky. Po zákazu všech těchto strojů na většině území metropole nyní budí emoce dva druhy sdílených dopravních prostředků. Jedná se o elektrokoloběžky a sdílené skútry.

Z vývoje událostí posledních měsíců, kdy se Praze nepodařilo ve Sněmovně vymoct přísnější opatření pro provoz i užívání koloběžek, je jasné, že žádný z těchto způsobů sdílené dopravy z ulic metropole hned tak nezmizí. Deník Metro se proto obrátil na radnici města Vídeň, která se tuzemskému hlavnímu městu v mnoha ohledech podobá.

„Ve Vídni teď máme kromě skútrů a koloběžek také novinku. Jde o specifické vozítko, říká se mu Wheels. Jde o elektrokolo, ale bez šlapek a jede maximálně rychlosti 25 kilometrů v hodině. V pěších zónách a takzvaných setkávacích zónách, které tu máme, je ale jejich rychlost automaticky regulována. Vypůjčit si je mohou dospělí nad 18 let věku,“ říká pro deník Metro česká zástupkyně zahraniční kanceláře města Vídně v Praze Markéta Spěváčková. Vozítko Wheels jednoduše samo zpomalí pomocí zabudované GPS. V ulicích rakouské metropole je k zapůjčení teprve několik dní. „To, co naše vozítko odlišuje od jízdního kola, je, že nemá pedály, ale stupačky, na které si při jízdě postavíte nohy,“ uvádí zástupce provozovatelů Stefan Deller.

Vídeňská radnice by mohla být podle mnoha kritiků české metropoli vzorem. Před časem totiž přísně zakročila proti elektrokoloběžkám (viz box). Stejná pravidla musejí dodržovat také provozovatelé Wheels. Omezení se tu naopak, stejně jako v Praze, nedočkaly sdílené skútry.

„Co se týče provozovatelů sdílených skútrů, nabízí je ve Vídni nyní například společnosti ÖAMTC (Easyway) a Emmy. Speciální legislativa regulující jejich provoz ale neexistuje. Nejsou totiž tolik rozšířené jako například koloběžky,“ dodává Spěváčková. „ÖAMTC jich má mít 315 a podle zprávy z listopadu jich Emmy, německá společnost, ve Vídni provozuje padesát,“ doplňuje Spěváčková.

V Praze již necelý měsíc jezdí sto padesát sdílených elektroskútrů polské franšízy Blinkee.city. Dostupné jsou prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu. Další skútry do hlavního města plánuje přidat také společnost Škoda Auto, která už nyní provozuje téměř totožnou konkurenční službu BeRider. V hlavním městě působí ještě podobná firma s názvem Re.volt.

Provoz skútrů ale Pražany dráždí mnohem méně než koloběžky. Jejich provozovatelé totiž nemívají ve zvyku parkovat na chodnících, a zřídka tak překážejí. 

Jak na koloběžky

  • Poskytovatelé a uživatelé sdílených elektrokoloběžek se ve Vídni museli přizpůsobit devítibodovému balíčku přísných opatření, která radnice zavedla v dubnu. Od té doby již nejsou předmětem tolika častých stížností a sporů.
  • Sdílené elektrokoloběžky mohou být umístěny pouze na širokých chodnících o minimální šíři čtyř metrů. Zaparkovány musí být navíc na správném kraji chodníku. V případě porušení těchto pravidel má poskytovatel sdílené služby dvě hodiny na odstranění či přeparkování elektrokoloběžky v pracovní dny, a to v období od 6 do 18 hodin. V ostatních případech má na odstranění či přeparkování koloběžky časový limit čtyř hodin.
  • Vytyčeny jsou také zóny, ve kterých se elektrokoloběžky nesmějí vyskytovat vůbec. Jedná se například o nemocnice či tržiště, kde poskytovatel koloběžek musí navíc zajistit takové naprogramování koloběžky, že pohyb na ní bude v těchto zónách naprosto nemožný.
  • Omezení se ovšem týká i rychlosti elektrokoloběžek. Nově musí poskytovatel nastavit elektrokoloběžky tak, aby se v pěších zónách a takzvaných setkávacích zónách, kde se pohybují jak pěší, tak cyklisté i vozidla, automaticky snížila jejich rychlost.
  • Omezení se dočkalo i maximální množství koloběžek, které poskytovatel může ve městě nabízet. Strop je nově stanoven na 1500 elektrokoloběžek, přičemž musí být rovnoměrně rozprostřeny po městě. V centru jich může být nanejvýš 500.

Komentáře

Hlavní zprávy

RESTART: Šéf Středočeského inovačního centra věří v nové technologie

Marek Špok Restart
vydáno 3. srpna 2020  18:45

Zkušený obchodník i manažer Marek Špok se stal v listopadu 2019 ředitelem Středočeského inovačního centra (SIC). Tehdy ještě netušil, co přinese letošní...  celý článek

Veslování bolí, proto u něj hodně lidí nevydrží, říká Ondřej Synek

Ondřej Synek
vydáno 3. srpna 2020  15:51

Místo závodění na olympijských hrách v Tokiu jsme českého skifaře Ondřeje Synka potkali na paddleboardu na Máchově jezeře. Pětinásobný mistr světa a...  celý článek

Vydejte se do pohádky nebo po stopách Járy Cimrmana

Zámek Červená Lhota
vydáno 3. srpna 2020  5:37

Česká Kanada nabízí památky, krásnou přírodu i spoustu zajímavostí. Máme pro vás pár tipů.   celý článek

Pánové, větrejte dírkami i kotníky. Také v létě můžete nosit elegantní boty

Tyhle polobotky vznikly v Americe po 2. světové válce. Tehdy...
vydáno 2. srpna 2020  13:23

Deník Metro poradí, v jakých botách vám bude fajn i v tropických dnech.   celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám