metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 6 °C

Sobota 20. dubna 2024. Svátek má Marcela

Vídeň je na vozítka přísnější než Praha. Některá z nich navíc v pěších zónách sama zpomalí

  10:39
Po skútrech a koloběžkách dorazila do Vídně sdílená elektrokola bez pedálů. Problémy však zatím nedělají.
ilustrační snímek | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Firma provozující sdílená vozítka nedodržuje dohodu s Prahou. Tuhle větu čtou čtenáři v deníku Metro v různých obměnách již zhruba osm let. Nejprve vadily rychlé dvojkolky segway, kvůli kterým docházelo s chodci a turisty jedoucími na nich ke kolizím. Později po jejich zákazu následovala nenáviděná pivní kola či elektrické tříkolky. Po zákazu všech těchto strojů na většině území metropole nyní budí emoce dva druhy sdílených dopravních prostředků. Jedná se o elektrokoloběžky a sdílené skútry.

Z vývoje událostí posledních měsíců, kdy se Praze nepodařilo ve Sněmovně vymoct přísnější opatření pro provoz i užívání koloběžek, je jasné, že žádný z těchto způsobů sdílené dopravy z ulic metropole hned tak nezmizí. Deník Metro se proto obrátil na radnici města Vídeň, která se tuzemskému hlavnímu městu v mnoha ohledech podobá.

„Ve Vídni teď máme kromě skútrů a koloběžek také novinku. Jde o specifické vozítko, říká se mu Wheels. Jde o elektrokolo, ale bez šlapek a jede maximálně rychlosti 25 kilometrů v hodině. V pěších zónách a takzvaných setkávacích zónách, které tu máme, je ale jejich rychlost automaticky regulována. Vypůjčit si je mohou dospělí nad 18 let věku,“ říká pro deník Metro česká zástupkyně zahraniční kanceláře města Vídně v Praze Markéta Spěváčková. Vozítko Wheels jednoduše samo zpomalí pomocí zabudované GPS. V ulicích rakouské metropole je k zapůjčení teprve několik dní. „To, co naše vozítko odlišuje od jízdního kola, je, že nemá pedály, ale stupačky, na které si při jízdě postavíte nohy,“ uvádí zástupce provozovatelů Stefan Deller.

Vídeňská radnice by mohla být podle mnoha kritiků české metropoli vzorem. Před časem totiž přísně zakročila proti elektrokoloběžkám (viz box). Stejná pravidla musejí dodržovat také provozovatelé Wheels. Omezení se tu naopak, stejně jako v Praze, nedočkaly sdílené skútry.

„Co se týče provozovatelů sdílených skútrů, nabízí je ve Vídni nyní například společnosti ÖAMTC (Easyway) a Emmy. Speciální legislativa regulující jejich provoz ale neexistuje. Nejsou totiž tolik rozšířené jako například koloběžky,“ dodává Spěváčková. „ÖAMTC jich má mít 315 a podle zprávy z listopadu jich Emmy, německá společnost, ve Vídni provozuje padesát,“ doplňuje Spěváčková.

V Praze již necelý měsíc jezdí sto padesát sdílených elektroskútrů polské franšízy Blinkee.city. Dostupné jsou prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu. Další skútry do hlavního města plánuje přidat také společnost Škoda Auto, která už nyní provozuje téměř totožnou konkurenční službu BeRider. V hlavním městě působí ještě podobná firma s názvem Re.volt.

Provoz skútrů ale Pražany dráždí mnohem méně než koloběžky. Jejich provozovatelé totiž nemívají ve zvyku parkovat na chodnících, a zřídka tak překážejí. 

Jak na koloběžky

  • Poskytovatelé a uživatelé sdílených elektrokoloběžek se ve Vídni museli přizpůsobit devítibodovému balíčku přísných opatření, která radnice zavedla v dubnu. Od té doby již nejsou předmětem tolika častých stížností a sporů.
  • Sdílené elektrokoloběžky mohou být umístěny pouze na širokých chodnících o minimální šíři čtyř metrů. Zaparkovány musí být navíc na správném kraji chodníku. V případě porušení těchto pravidel má poskytovatel sdílené služby dvě hodiny na odstranění či přeparkování elektrokoloběžky v pracovní dny, a to v období od 6 do 18 hodin. V ostatních případech má na odstranění či přeparkování koloběžky časový limit čtyř hodin.
  • Vytyčeny jsou také zóny, ve kterých se elektrokoloběžky nesmějí vyskytovat vůbec. Jedná se například o nemocnice či tržiště, kde poskytovatel koloběžek musí navíc zajistit takové naprogramování koloběžky, že pohyb na ní bude v těchto zónách naprosto nemožný.
  • Omezení se ovšem týká i rychlosti elektrokoloběžek. Nově musí poskytovatel nastavit elektrokoloběžky tak, aby se v pěších zónách a takzvaných setkávacích zónách, kde se pohybují jak pěší, tak cyklisté i vozidla, automaticky snížila jejich rychlost.
  • Omezení se dočkalo i maximální množství koloběžek, které poskytovatel může ve městě nabízet. Strop je nově stanoven na 1500 elektrokoloběžek, přičemž musí být rovnoměrně rozprostřeny po městě. V centru jich může být nanejvýš 500.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Přála jsem si oslovit a motivovat ty nejmenší, říká Marie Šnajdrová

vydáno 20. dubna 2024  7:00

Ilustrátorka, cestovatelka, ale hlavně horská duše. Marie Šnajdrová poslední roky tráví většinu času na cestách, z nichž své poznatky promítá do knih. Ve...  celý článek

HBO zhorší kvalitu svým předplatitelům, „levný“ Netflix se brzy chystá k nám a je to hit

Strážce streamu
vydáno 19. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Internetová televize HBO Max, jak ji uživatelé doposud znají, zanikne ve druhé polovině května. Nová služba láká na sportovní balíček. Ceny jsou ale zatím...  celý článek

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek