metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 3 °C

Čtvrtek 1. prosince 2022. Svátek má Iva

Větší foto
Vizualizace vídeňského metra | foto: ARGE YF architekten ZT, Franz&Sue ZT, OLN.

Vídeň je ve stavbě metra bez řidiče rychlejší než Praha

  8:43
Kvůli budování metra bez strojvůdců změní ve Vídni trasy. V české metropoli projekt brzdí koronavirus.

Rakouské hlavní město jde tomu českému příkladem v mnoha oblastech. Jednou z nich je i městská hromadná doprava. Tamní radní totiž mají podobné plány jako ti pražští. Dělají jen věci rychleji. Nyní spustili stavbu metra bez řidiče, po kterém Praha touží již řadu let. „Vídeň zahájila ražbu dvou úseků metra v centru města včetně nové automatické linky U5. Kvůli stavbě je v okolí radnice omezena doprava a od května má být na dva roky zkrácena linka U2. Po roce 2026 bude linka převedena na novou trasu a na původní stanice se napojí nová U5. Unikátní projekt zahrnuje kromě šesti stanic na pěti kilometrech i plně automatické soupravy,“ říká mediální zástupce Zahraniční kanceláře města Vídně Martin Landa.

V okolí budoucí přestupní stanice Rathaus, jež se nachází na dohled od vídeňské radnice, jsou od pondělka vyznačeny objízdné trasy pro povrchovou dopravu. Během čtyřleté uzavírky zde vznikne i nová přestupní stanice. Linka U2 bude od radnice převedena do nové trasy jižním směrem k nádraží Matzleins-dorfer Platz a její původní dráhu přebere nově vzniklá U5. Ta bude v opačném směru pokračovat na sever. „Prodloužení metra spojené se změnou trasy je pro Vídeň premiérou. Důvodem je optimalizace stávající dopravní sítě,“ dodává Landa.

Stavba pražského metra D mezi Pankrácí a Olbrachtovou, která má rovněž jezdit bez řidiče, začne nejdříve letos na jaře. Tedy asi o půl roku později, než se plánovalo. Kvůli pandemii se dopravnímu podniku prodloužilo například stavební řízení či lhůty pro výběrová řízení. Na druhou stranu však dopravce teoreticky stavbu zahájil již geologickým průzkumem, který dokončil na Pankráci loni v létě.

Porovnáme-li náklady na zbudování metra v obou metropolích, je to nerovný souboj. Celkově má trasa metra D v Praze vyjít na 72 miliard korun. Za prodloužení linky A o čtyři stanice do Motola město zaplatilo zhruba 20 miliard korun.

„Očekávaná výše investice dosahuje v případě Vídně 2,1 miliardy eur (asi 55,2 miliardy korun) a podílí se na ní město i spolková vláda. Podle profesora pro stavební hospodářství a management Andrease Kropika z Technické univerzity Vídeň se v mezinárodním srovnání jedná o průměrné náklady,“ komentuje cenu Landa. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Jaké jsou časté triky kybernetických útočníků? Velký nátlak a časová tíseň

vydáno 1. prosince 2022  8:20

Počet on-line útoků stále roste. Několika účinnými kroky si můžete ochránit peníze.  celý článek

Změny v topení? Mnozí se vracejí ke dřevu a uhlí, evidují to také naše vlastní nosy

vydáno 1. prosince 2022  6:52

Proti blankytnému nebi se rýsuje úzký proužek dýmu z komína. Podobný obrázek vidíme stále častěji. A také to cítíme.  celý článek

Nefunguje vám čip v Lítačce? Revizorovi se neospravedlníte, ale pokutu vám vrátí

vydáno 30. listopadu 2022  18:15

Platný doklad o zakoupení příslušného kuponu vás před pokutou nezachrání. Na každý pád zaplatíte nejméně 50 korun.  celý článek

První rok krize se víc krade. Ovlivní tlak na naše peněženky i spotřebu alkoholu?

vydáno 30. listopadu 2022  12:01

Znáte někoho, kdo si nestěžuje? Kdo nenadává na poměry? Nahlaste ho, dostane vyznamenání.  celý článek