metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 8 °C

Pátek 19. dubna 2024. Svátek má Rostislav

Další 4 fotografie v galerii
Žena ve službách pražského dopravního podniku. | foto: DP PrahaMetro.cz

VÝROČÍ: Sto let žen v pražské městské hromadné dopravě

  12:44
Zítra to bude sto let, co hromadná doprava v metropoli zažila velkou změnu. První ­prosincový den roku 1915 se stalo něco do té doby zcela nemyslitelného, v­ tramvajích se objevily první ženy - průvodčí.

„Dopravnímu podniku pomohly v ­období 1. světové války nahradit muže, kteří museli narukovat na frontu,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Dopravce se ve válečném období potýkal s nedostatkem personálu. Důležitost tramvají přitom stále stoupala – kromě přepravy cestujících je tehdy město využívalo také k ­transportu raněných, k rozvozu potravin, ale i k odvozu odpadu.

Ženy byly v každé osádce vlaku vždy zpestřením. Toto je poválečný snímek zaměstnance dopravního podniku Jaroslava Titze.

Ženy - průvodčí ve strašnické vozovně během první světové války.

„Dopravní podnik se tehdy inspiroval v ­zahraničí. Ve Vídni, Berlíně i Drážďanech řešili nedostatek mužů tím, že začali přijímat ženy. Například ve Vídni, bylo již v červnu 1915 přijato na 400 žen a­dívek. A připravovalo se přijetí dalších,“ vypočítává vedoucí Archivu dopravního podniku Pavel Fojtík.

Práce průvodčích na začátku 20. století nebyla jednoduchá. Zaměstnanci museli celou dobu stát, směny byly dlouhé, šlo tedy o práci náročnou především po fyzické stránce. I tak v říjnu 1915 přijala správní rada Elektrických podniků usnesení, na základě kterého mělo být přijato 10 až 12 žen ve věku 20 – 30 let, s ­ukončenou obecnou školou a ­s ­dobrou znalostí pražského místopisu. Ty měly projít desetidenním výcvikem a za svou práci brát plat 30 haléřů za hodinu.

Osádka motorového vozu muž - řidič a žena - průvodčí na konečné sedmičky za druhé světové války.

První pražské ženy - průvodčí se svým šéfem inženýrem Aloisem Svobodou.

Zájem o práci předčil podle Fojtíka všechna očekávání – přihlásilo se 460 zájemkyň, v­ mnoha případech šlo o manželky tramvajových zřízenců, kteří byli odvedeni na frontu. 1.­prosince 1915. Z nich potom po absolvování výcvikového kurzu do práce nastoupilo prvních čtyřicet.

Na konci války v podniku pracovalo již 375 žen průvodčích, protože ale po jejím skončení bylo potřeba vrátit do práce muže, kterým skončila vojenská služba, byly všechny tyto ženy k 1. dubnu 1920 propuštěny.

Znovu se ženy v tramvajovém provozu objevily až s příchodem druhé světové války. Do konce války jich bylo 1377. Tentokrát už ženy ze služby průvodčích nezmizely. A ­když se v ­Praze začaly uvádět do provozu nové tramvajové vozy TI (T1), stal se z fyzického hlediska lehčím i výkon služby řidiče. Ženy se tak objevily i u řízení. Jen pro zajímavost, dnes jich dopravní podnik zaměstnává 1­692. Z toho 230 řidiček tramvají a­ 39 řidiček autobusu.

Komentáře

Hlavní zprávy

HBO zhorší kvalitu svým předplatitelům, „levný“ Netflix se brzy chystá k nám a je to hit

Strážce streamu
vydáno 19. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Internetová televize HBO Max, jak ji uživatelé doposud znají, zanikne ve druhé polovině května. Nová služba láká na sportovní balíček. Ceny jsou ale zatím...  celý článek

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek