Téměř pětistovka billboardů z odhadovaných asi tří tisíc během dvou let zmizela ze silnic a dálnic. Jak předloni v květnu odsouhlasil parlament, od října roku 2017 by již mimoměstské tahy měly být kompletně od reklamních poutačů očištěny, povolení pro umístění nových už Ředitelství silnic a dálnic nevydává.
Lepší pár korun oficiálně než nic z černé reklamy
Vojtěch Razima ze sdružení Acta Non Verba, které léta upozorňovalo na nebezpečí spojené s billboardy a lobbovalo za jejich omezení, je s tempem odstraňování dálničních billboardů spokojen. „S čím ale nejsme spokojeni, to je situace ve městech,“ říká. Na městské reklamní poutače se totiž stejné omezení jako na ty u dálnic nevztahuje.
„Když jejich provozovatelé cítí, že přicházejí o příležitosti u dálnic, zkouší to ve městech,“ dodává Razima, podle kterého města jsou více než vstřícná reklamním společnostem vyhovět. Například pražští radní teď řeší návrh na uzavření smlouvy s firmami na pronájem opěrných a protihlukových zdí k reklamám. Podle týdeníku Euro jsou firmy ochotny městu platit dva tisíce korun za metr čtvereční a rok, což sice nezní extra výhodně, ale je to pořád lepší než výlep reklam načerno.
Hlavní slovo mají města, pravomoc má přejít na policii
Vůbec nejnebezpečnějšími billboardy, se kterými se lze ve městech setkat, jsou obří televizní obrazovky, na kterých běží reklama. I policie je považuje za největší problém, protože odvádějí pozornost řidičů od řízení. Jenže s tím zatím nic nesvede.
Vydá-li k umístění nového billboardu policie nesouhlasné stanovisko, rozhodující slovo má stejně obec. I to by se však mělo zanedlouho změnit. Ministerstvo dopravy totiž připravuje zákon, který počítá s tím, že vyjádření policie bude určující. „V současné době návrh míří do meziresortního připomínkového řízení,“ potvrdil deníku Metro mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.