metro.cz

Počasí v Praze

14 °C / 22 °C

Pondělí 5. června 2023. Svátek má Dobroslav
Ilustrační snímek | foto: Fotolia

Za havárie aut mohou mobily, ale také moderní technologie

  13:48
Těžká bouračka kamionu a osobních vozů na dálnici navozuje otázku: čemu se řidiči při jízdě věnují?

Počet dopravních nehod neklesá. Policie stále častěji zjišťuje, že za tisícovkami dopravních nehod, které v Česku ročně vyšetřuje, stojí větší pozornost chytrým telefonům než řízení. Určitý výsledek si můžeme udělat z pozorování chování řidičů třeba ve městech.

Přitom vytáčení čísla v mobilním telefonu či psaní SMS zabere pět až více vteřin, řidič při tom odtrhne zrak od vozovky na desítky až stovky metrů. Na dálnicích a silnicích má takové chování často fatální následky.

Na nešvary za volantem upozorňují časté mediální kampaně

  • Odradit od nepozornosti při řízení auta mají reálné záběry nehod.
  • V nové kampani Ty to zvládneš natočili západočeští záchranáři skutečné automobilové havárie i zásahy a zraněné řidiče a pasažéry. Obsahují i sténání zraněných a pláč dětí.
  • Kampaň zdůrazňuje i fakt, že asi tisíc nehod ročně zaviní špatný zdravotní stav českých řidičů.

Z nepozornosti mohla vzniknout i nehoda, která se stala minulý týden na dálnici D1. Že by za tím mohlo být sledování mobilů, policie prověřuje, je to ale pravděpodobné. Auta tam narazila do havarovaného kamionu s palmovým olejem bez jakékoli reakce. A dokonce i do policejního auta s blikajícími majáky. „Stále častěji evidujeme nehody, kdy auto z nezjištěných příčin vjelo do protisměru,“ řekl deníku Metro Pavel Žíha, vedoucí dopravní policie v Karlovarském kraji. Ne vždy se ale podle něj dá určit, co řidič před nehodou s mobilem dělal, zda psal SMS nebo volal. Policie ale může zjistit, zda se v okamžiku srážky z mobilu třeba telefonovalo.

Jenže za nepozorností nemusejí být jen samotné chytré telefony. Stále více se totiž v autech prosazují velké obrazovky umístěné na středovém panelu. Ty nahrazují klasická tlačítka hlasitosti rádia či hudebního přehrávače, ovládání klimatizace, nastavení světel a dalších funkcí automobilu. Například poslední model elektroauta Tesla 3 už žádná tlačítka nemá. Vše, včetně nastavení zpětných zrcátek, se děje přes velký displej. Jenomže proklikat se k některým základním funkcím, třeba teplotě ve voze, může trvat až několik dlouhých vteřin.

„Jsme si tohoto trendu vědomi,“ připouští Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP na ministerstvu dopravy. „Moderní vozidla jsou až přehnaně náročná, složité menu obrazovek vyžaduje často více kroků a samozřejmě zde hrozí stejné nebezpečí jako u používání mobilu,“ říká Neřold. „Nemyslím si ale, že by měl třeba stát automobilkám nařizovat, jak má palubní deska vozu vypadat,“ myslí si šéf BESIPu. Může to ale být do budoucna téma pro společná jednání odborníků i zákonodárců s automobilkami, které takovou složitou techniku do moderních automobilů dávají. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Mít dítě, nebo žít déle a lépe? Pro ženy s roztroušenou sklerózou těžká volba

vydáno 5. června 2023  8:00

Lékaři nevědí, proč se objeví, nemají šanci ji vyléčit. Nejsou ale proti ní už zcela bezmocní jako před desítkami let.  celý článek

Malíř Hehejík si vás nejdřív proklepne, potom vytvoří surrealistické dílo na míru

vydáno 5. června 2023  6:00

Potřebu tvořit pociťoval už v dětství, inspirovaly ho encyklopedie zvířat a dinosaurů. Lukáš Hehejík maluje surrealistické obrazy na míru tak, aby...  celý článek

Kostičky ze Sovětského svazu dobyly celý svět. Tetris se hrál i na mrakodrapu

vydáno 4. června 2023  17:33

Žádný složitý. V podstatě primitivní grafika. Přesto je hra návyková. Při svém vzniku způsobila dokonce v ruské akademii věd průšvih. Pojďme ale postupně....  celý článek

Jako Primark. V České republice se postupně otevírají legendární řetězce

vydáno 4. června 2023  13:35

Češi se brzy dočkají nového, Američany milovaného fastfoodu. Dámy si mohou zase v první tuzemské prodejně poprvé koupit prádlo od Victoria’s Secret.  celý článek