metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 4 °C

Úterý 6. prosince 2022. Svátek má Mikuláš

Větší foto
Ilustrační snímek | foto: Fotolia

Za havárie aut mohou mobily, ale také moderní technologie

  13:48
Těžká bouračka kamionu a osobních vozů na dálnici navozuje otázku: čemu se řidiči při jízdě věnují?

Počet dopravních nehod neklesá. Policie stále častěji zjišťuje, že za tisícovkami dopravních nehod, které v Česku ročně vyšetřuje, stojí větší pozornost chytrým telefonům než řízení. Určitý výsledek si můžeme udělat z pozorování chování řidičů třeba ve městech.

Přitom vytáčení čísla v mobilním telefonu či psaní SMS zabere pět až více vteřin, řidič při tom odtrhne zrak od vozovky na desítky až stovky metrů. Na dálnicích a silnicích má takové chování často fatální následky.

Na nešvary za volantem upozorňují časté mediální kampaně

  • Odradit od nepozornosti při řízení auta mají reálné záběry nehod.
  • V nové kampani Ty to zvládneš natočili západočeští záchranáři skutečné automobilové havárie i zásahy a zraněné řidiče a pasažéry. Obsahují i sténání zraněných a pláč dětí.
  • Kampaň zdůrazňuje i fakt, že asi tisíc nehod ročně zaviní špatný zdravotní stav českých řidičů.

Z nepozornosti mohla vzniknout i nehoda, která se stala minulý týden na dálnici D1. Že by za tím mohlo být sledování mobilů, policie prověřuje, je to ale pravděpodobné. Auta tam narazila do havarovaného kamionu s palmovým olejem bez jakékoli reakce. A dokonce i do policejního auta s blikajícími majáky. „Stále častěji evidujeme nehody, kdy auto z nezjištěných příčin vjelo do protisměru,“ řekl deníku Metro Pavel Žíha, vedoucí dopravní policie v Karlovarském kraji. Ne vždy se ale podle něj dá určit, co řidič před nehodou s mobilem dělal, zda psal SMS nebo volal. Policie ale může zjistit, zda se v okamžiku srážky z mobilu třeba telefonovalo.

Jenže za nepozorností nemusejí být jen samotné chytré telefony. Stále více se totiž v autech prosazují velké obrazovky umístěné na středovém panelu. Ty nahrazují klasická tlačítka hlasitosti rádia či hudebního přehrávače, ovládání klimatizace, nastavení světel a dalších funkcí automobilu. Například poslední model elektroauta Tesla 3 už žádná tlačítka nemá. Vše, včetně nastavení zpětných zrcátek, se děje přes velký displej. Jenomže proklikat se k některým základním funkcím, třeba teplotě ve voze, může trvat až několik dlouhých vteřin.

„Jsme si tohoto trendu vědomi,“ připouští Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP na ministerstvu dopravy. „Moderní vozidla jsou až přehnaně náročná, složité menu obrazovek vyžaduje často více kroků a samozřejmě zde hrozí stejné nebezpečí jako u používání mobilu,“ říká Neřold. „Nemyslím si ale, že by měl třeba stát automobilkám nařizovat, jak má palubní deska vozu vypadat,“ myslí si šéf BESIPu. Může to ale být do budoucna téma pro společná jednání odborníků i zákonodárců s automobilkami, které takovou složitou techniku do moderních automobilů dávají. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Dáváte si novoroční předsevzetí? Zkuste se v nich zaměřit na svou kariéru

vydáno 6. prosince 2022  14:09

S čím a jak začít? Přinášíme vám článek a v něm sedm tipů, jak na to můžete jít.  celý článek

Strkejte si ruce do kyblíků s ledem, brzy vám bude hej, radí biohacker Libor Mattuš

vydáno 6. prosince 2022  13:59

S biohackerem Liborem Mattušem se potkáváme na konferenci o štěstí v práci, kde zvědavým přihlížejícím popisuje příznivé účinky chladu na tělo. Okamžitý...  celý článek

Období až opulentních hostin se blíží, dají se zvládnout bez těžkostí

vydáno 6. prosince 2022  6:00

Chcete se po svátcích vejít do svého oblečení? Na přibírání má vliv nedostatek spánku, kila naskáčou i po alkoholu.  celý článek

Pokud budete dárky pod stromeček lovit on-line, dejte si pozor na podvodníky

vydáno 5. prosince 2022  6:31

Věci z druhé ruky jsou díky příznivé ceně a ekologickému aspektu čím dál oblíbenější. Dříve sloužily spíše pro osobní potřebu, zato letos se pod...  celý článek