metro.cz

Počasí v Praze

19 °C / 33 °C

Středa 17. srpna 2022. Svátek má Petra

Větší foto
Ilustrační snímek | foto: Fotolia

Za havárie aut mohou mobily, ale také moderní technologie

  13:48
Těžká bouračka kamionu a osobních vozů na dálnici navozuje otázku: čemu se řidiči při jízdě věnují?

Počet dopravních nehod neklesá. Policie stále častěji zjišťuje, že za tisícovkami dopravních nehod, které v Česku ročně vyšetřuje, stojí větší pozornost chytrým telefonům než řízení. Určitý výsledek si můžeme udělat z pozorování chování řidičů třeba ve městech.

Přitom vytáčení čísla v mobilním telefonu či psaní SMS zabere pět až více vteřin, řidič při tom odtrhne zrak od vozovky na desítky až stovky metrů. Na dálnicích a silnicích má takové chování často fatální následky.

Na nešvary za volantem upozorňují časté mediální kampaně

  • Odradit od nepozornosti při řízení auta mají reálné záběry nehod.
  • V nové kampani Ty to zvládneš natočili západočeští záchranáři skutečné automobilové havárie i zásahy a zraněné řidiče a pasažéry. Obsahují i sténání zraněných a pláč dětí.
  • Kampaň zdůrazňuje i fakt, že asi tisíc nehod ročně zaviní špatný zdravotní stav českých řidičů.

Z nepozornosti mohla vzniknout i nehoda, která se stala minulý týden na dálnici D1. Že by za tím mohlo být sledování mobilů, policie prověřuje, je to ale pravděpodobné. Auta tam narazila do havarovaného kamionu s palmovým olejem bez jakékoli reakce. A dokonce i do policejního auta s blikajícími majáky. „Stále častěji evidujeme nehody, kdy auto z nezjištěných příčin vjelo do protisměru,“ řekl deníku Metro Pavel Žíha, vedoucí dopravní policie v Karlovarském kraji. Ne vždy se ale podle něj dá určit, co řidič před nehodou s mobilem dělal, zda psal SMS nebo volal. Policie ale může zjistit, zda se v okamžiku srážky z mobilu třeba telefonovalo.

Jenže za nepozorností nemusejí být jen samotné chytré telefony. Stále více se totiž v autech prosazují velké obrazovky umístěné na středovém panelu. Ty nahrazují klasická tlačítka hlasitosti rádia či hudebního přehrávače, ovládání klimatizace, nastavení světel a dalších funkcí automobilu. Například poslední model elektroauta Tesla 3 už žádná tlačítka nemá. Vše, včetně nastavení zpětných zrcátek, se děje přes velký displej. Jenomže proklikat se k některým základním funkcím, třeba teplotě ve voze, může trvat až několik dlouhých vteřin.

„Jsme si tohoto trendu vědomi,“ připouští Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP na ministerstvu dopravy. „Moderní vozidla jsou až přehnaně náročná, složité menu obrazovek vyžaduje často více kroků a samozřejmě zde hrozí stejné nebezpečí jako u používání mobilu,“ říká Neřold. „Nemyslím si ale, že by měl třeba stát automobilkám nařizovat, jak má palubní deska vozu vypadat,“ myslí si šéf BESIPu. Může to ale být do budoucna téma pro společná jednání odborníků i zákonodárců s automobilkami, které takovou složitou techniku do moderních automobilů dávají. 

Komentáře

Hlavní zprávy

Sexting může dítěti zničit vztah, dovést ho k sebevraždě

vydáno 17. srpna 2022  19:29

Nemluv s cizími, neber od nich dárky, netoulej se, kde to neznáš. Rodičovské pokyny děti dodržují. Na internetu se ale chovají jinak.  celý článek

Vítejte v ráji ředkví, Tří sester a vil od Václava Šindeláře

vydáno 17. srpna 2022  14:57

Divadlo Sklep, ředkvičky, hospoda U Báby. Dobeška. Co všechno může skrývat tahle kouzelná vilová osada, vklíněná do Braníka? Odpověď přináší kniha...  celý článek

„Ve firmách by měl být generační balanc, ideální je věky lidí namixovat“

vydáno 17. srpna 2022  6:00

Boří stereotypy, označuje se za rebelku v byznysu. Provozní ředitelka Creative Dock Gabriela Teissing podporuje ženy, aby se kariéry v oblasti technologií...  celý článek

Kde se schovat před horkem? Vyrazte se ochladit do zooparku nebo jeskyní

vydáno 16. srpna 2022  20:00

Léto se přehouplo do poloviny, teplé prázdninové dny lákají k vodním radovánkám. Inspirujte se tipy, kde se do sytosti ochladit, svlažit a vydovádět se.  celý článek