metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 6 °C

Úterý, 13. dubna 2021. Svátek má Aleš.

Větší foto
Jana Poštová | foto: Metro.cz

„Za tři hodiny zvládnu 220 telefonátů,“ říká zlatá mluvčí

  19:00
Vybraní odborníci na komunikaci a PR, mluvčí i zkušení šéfredaktoři a editoři. Ti všichni se před pár dny shodli na tom, že si titul Nejlepší mluvčí veřejného sektoru pro rok 2020 nezaslouží nikdo jiný, než sympatická Jana Poštová ze Zdravotnické záchranné služby hlavního města Prahy. Její titul je o to cennější, že působí na pražské záchrance teprve třetím rokem. „Umístění v anketě beru jako potvrzení, že jdeme na pražské záchrance v komunikaci s médii a veřejností správným směrem a je to také velká motivace v tom pokračovat. Především je to ale ocenění celého záchrankového týmu, protože koneckonců je to hlavně každodenní práce a nasazení kolegyň a kolegů, kterou v médiích prezentuji,“ říká pro deník Metro Poštová.

Role profesionálů v oblasti vnějších vztahů je velmi důležitá. Popište čtenářům, v čem vaše profese spočívá?

Čtenáři si mě mohou představit jako určité prostředníka mezi pražskou záchrankou a médii, respektive veřejností. Starám se o to, abych novinářům poskytovala zprávy o práci záchranné služby, odpovídala na jejich dotazy a celkově dbala o dobré jméno naší organizace. Stejně, jako je nepřetržitý provoz záchranné služby, snažím se i já být k dispozici novinářů v režimu 24/7.

To je asi náročné, že?

Někdy to znamená, že vám telefon zazvoní i v neděli v šest hodin ráno, ale to je věc, se kterou musím počítat. Moc děkuji mým blízkým, že to tolerují a ten zvonící telefon mi ještě s úsměvem podají. Za důležité považuji působení také v oblasti prevence, nyní jsme s kolegy například vydali leták pro pacienty, jak stonat při obvyklém průběhu koronaviru doma. Do toho organizuji různá setkání s médii, ve spolupráci s personálním oddělením připravujeme náborové kampaně a v neposlední řadě se podílíme i na komunikaci uvnitř záchranky, aby všichni kolegové měli včas potřebné informace.

Jaká situace je pro mluvčího v jeho povolaní nejsložitější?

Každý záchranář vám potvrdí, že nejtěžší situace jsou ty, jež se týkají událostí, kdy je zraněné dítě. A pozice tiskové mluvčí v tomto ohledu není výjimkou. Věřím, že se člověk stále učí a každá krize je cenná profesní zkušenost. Stejně jako si kolegové v terénu po každé větší události vyhodnocují, jak zásah probíhal, procházím si zpětně i já, jak jsem postupovala a co můžeme příště udělat případně lépe nebo efektivněji.

S kolika médii denně komunikujete. Máte i oblíbená?

Záleží na každém dni a událostech, které přinese. V případě mimořádných událostí v krátkém čase komunikuji s desítkami novinářů, v podstatě nedám telefon od ucha. Když v roce 2018 havaroval plně obsazený autobus u Horoměřic, tak jsem za tři hodiny napočítala 220 telefonátů. Pro informování veřejnosti a médií v takových situacích využíváme i sociální sítě, abychom informace dostali rychle ke všem, kteří je potřebují. Za tři roky na pozici tiskové mluvčí jsem přišla do profesně do kontaktu s desítkami novinářů a musím vyzdvihnout zodpovědnost a poctivost, s jakou naprostá většina z nich k práci přistupuje. Mám radost, že s novináři máme vzájemné korektní vztahy a společně informujeme pražskou veřejnost o práci našich zdravotníků.

Kdy vás poprvé napadlo, že se stanete tiskovou mluvčí?

Mým snem bylo pracovat na záchranné službě a hned po škole jsem nastoupila jako dispečerka na zdravotnické operační středisko u pražské záchranky, kam se dovoláte po vytočení čísla 155. Ani mě nenapadlo, že bych jednou mohla být i tiskovou mluvčí. Po letech mě ale oslovil tehdejší kolega – tiskový mluvčí, který hledal výpomoc. Ráda se učím nové věci, a tak jsem nabídku přijala. Nečekal mě ale pozvolný rozjezd, kolega po pár týdnech funkci opustil a já do nové role skočila rovnýma nohama. Od roku 2017 jsem tak tiskovou mluvčí na plný úvazek. Neopustila jsem ani dispečink, kde každý měsíc odsloužím několik směn, abych si udržela těsný kontakt s denním provozem záchranky a také s kolegy.

Jaký novinářský dotaz či spíše jeho typ zabere vašemu tiskovému odboru zpravidla nejvíce času?

Mojí výhodou je, že jsme zdravotník, týká-li se tedy dotaz poskytování zdravotní péče, mohu v 99 procentech případů odpovědět novinářů hned, případně rychle zkonzultuji dotaz s kolegy lékaři. Pokud mají novináři dotaz na konkrétní událost, například dopravní nehodu, tak máme už poměrně zautomatizovaný proces, jak pro ně od kolegů podrobnější informace z místa události zajistit, přirozeně při zachování soukromí pacientů, což je jedna z priorit naší práce. O něco déle zaberou dotazy, kdy musíme „vytahovat“ data z dlouhodobých statistik, nebo ke kvalitnímu zodpovězení otázky potřebuji informace od ostatních kolegů, kteří se na danou oblast specializují.

Komentáře

Hlavní zprávy

Nejen Cibulka. Deník Metro připomíná další známé squaty a jejich ne vždy růžové konce

vydáno 13. dubna 2021  17:07

Říká se jim různě – autonomní, kulturní či sociální centra nebo prostě jen hanlivě squaty. Tyhle zdánlivě veřejné a zároveň opuštěné budovy mají jedno...  celý článek

Aranžérie přináší květiny na sto způsobů

vydáno 13. dubna 2021  15:05

Květinová dílna Aranžérie se nachází v Praze 4. Zároveň jde také o sociální podnik.   celý článek

Do Prahy se vrátily školní linky. Další změny se chystají

vydáno 13. dubna 2021  11:15

Chytré displeje ve vozech nebo zbrusu nové řády. Cestující si bleskurychle zvykají.  celý článek

Počet narušení pravidel je už obludný, naříkají strážci hor

vydáno 12. dubna 2021  19:00

„Až na vrcholky hor už vyjedu jenom já...“ Tak možná parafrázují píseň Věry Martinové ti, kteří nohy vyměnili za auto či jiné vozidlo.  celý článek

Vaše fotky z Prahy