metro.cz

Počasí v Praze

11 °C / 18 °C

Pondělí 26. září 2022. Svátek má Andrea

Větší foto
Ondřej Martan, starosta Běchovic | foto: Metro.cz

Žaloba na okruh? Zoufalost, říká Ondřej Martan, starosta Běchovic

  16:50
Dvacátá městská část má v plánu podat k soudu žalobu na vydané územní rozhodnutí k úseku Pražského okruhu mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Tento krok schválili zastupitelé městské části na svém mimořádném zasedání koncem července. V praxi to znamená další zdržení stavby úseku Pražského okruhu s číselným označením 511. Velkým odpůrcem tohoto kroku je i starosta sousedních Běchovic Ondřej Martan. Ten je přesvědčen, že na obstrukcích nese značný podíl viny primátor Zdeněk Hřib.

„Kdyby pan primátor dorazil, určitě by existovala šance, že by zastupitelé zvolení pod vlajkou Pirátské strany nesabotovali výstavbu okruhu, o kterém pan primátor celé volební období tvrdí, že jej podporuje. Bohužel si tito zastupitelé vzali okruh a tím i hlavní město jako rukojmí své kampaně,“ říká Martan.

Co přesně podání žaloby pro Prahu 20 a okolní obce znamená?
Podání žaloby měsíc před volbami na část okruhu, která neprochází mojí městskou částí, je, dle mého soudu, snaha o zoufalé zviditelnění se na úkor všech, kteří na okruh čekají a kteří kvůli jeho absenci musí každý den žít vedle přeplněných nekapacitních komunikací.

Co žaloba konkrétně obsahuje?
To je otázka, na kterou jsem hledal odpověď přímo na jednání zastupitelstva Prahy 20. Se zděšením jsem zjistil, že opoziční zastupitelé žalobu vůbec neznají. Neměli ji totiž v přiložených materiálech, a své kolegy tedy nutili hlasovat pro žalobu, která neexistovala! Pro mě, jako starostu, nepředstavitelný stav! V materiálech k usnesení zastupitelstva Prahy 20 tak bylo zhruba dvoustránkové shrnutí toho, o čem by žaloba měla být. Její přesné znění tedy zůstalo zastupitelům a občanům fakticky zatajeno.

Jaké teď čekáte dopady? Může se pokračování výstavby oddálit?
Pevně věřím, že budou minimální. Žaloba nemá odkladný účinek a Ředitelství silnic a dálnic může pokračovat v již zahájených výkupech pozemků pod stavbou. Horší je ale uvědomění, že Pražskému okruhu chybí na severu další tři úseky. Vzniká tu tedy prostor pro trojnásobnou navazující obstrukci, z míst, které s okruhem nijak nesousedí. Pokud se ale ptáte, jak moc se může zahájení stavby oddálit, v krajním případě, pokud by byla žaloba úspěšná, to mohou být opět roky.

Tvrdíte, že za situaci se žalobou mohou Piráti. Ti se ale proti tomuto tvrzení ohradili, že v zastupitelstvu nemají své členy...
Předkladatelem materiálu schvalujícího podání neexistující žaloby byla bývalá starostka Alena Štrobová, zvolená za hnutí s podporou Pirátů. Ona i její kolegové svůj mandát získali právě díky Pirátům. A právě díky tomuto získanému mandátu mohli podat již zmíněnou žalobu. Tvrzení, že za podanou žalobou proti Pražskému okruhu je cítit rukopis Pirátů, je tedy jednoznačně pravdivé. Paradoxem celé situace se stala skutečnost, že ačkoli pro podání žaloby nehlasoval nikdo z koalice, tedy ani starosta Horních Počernic Petr Měšťan, bude muset právě on usnesení o podání žaloby podepsat.

Primátor viní starostu Měšťana i z toho, že už dříve jeho Praha 20 okruh blokovala. A že kvůli nařčení z podjatosti o výstavbě rozhoduje stavební úřad v Českých Budějovicích.
V první řadě si je potřeba ujasnit, proč vznikla domněnka podjatosti u pana primátora. Ten totiž v roce 2020 neudržel nervy na uzdě, a rozhodl se zhruba dva týdny od vydání nepravomocného územního rozhodnutí na Pražský okruh exhibovat s komentáři na sociálních sítích. Jak se později ukázalo, jednalo se o bezprecedentní systémově podjatý krok, který později potvrdilo i ministerstvo pro místní rozvoj. Tím, kdo tedy vytvořil podmínky pro podání úspěšných odvolání, které tehdy připravilo více než 40 subjektů z celé Prahy, byl přímo primátor Hřib.

Po jednání zastupitelstva jste kritizoval primátora a jeho náměstka pro dopravu Adama Scheinherra, že se jej nezúčastnili. V čem by tam pomohli?
Přítomnost dvou nejvyšších politických představitelů hlavního města na jednání o žalobě na Pražský okruh mohla mít zásadní vliv na zastupitele, kteří byli zvoleni s pirátskou podporou. Neúčast mohou oba politici omlouvat, jak chtějí. Realita by ale zřejmě ukázala, že na „své“ zastupitele žádný vliv nemá a že jeho slova o podpoře dostavby okruhu jsou jen prázdným volebním gestem.

Jak teď může primátor či náměstek Scheinherr stavbu okruhu urychlit?
Hlavní město Praha je v každém případě nejdůležitějším partnerem investora okruhu – Ředitelství silnic a dálnic. V případě politické reprezentace je zásadní vyvíjet maximální součinnost na poli samosprávy. K ní patří zajištění hladkého průběhu projednání a omezení třecích ploch na minimum. Úsek 511 z Běchovic na D1 vede přes devět městských částí. S těmi nespokojenými, a bylo jich mnoho, je třeba jednat. Nabídnout jim kompenzace za případnou újmu a snažit se vyhovět jejich legitimním požadavkům, například na chybějící infrastrukturu.

Magistrát je kritizován za pomalé vykupování pozemků. Proč?
Krásnou ukázkou jsou v otázce zmíněné výkupy okolo stavby samotné. Praha, ústy náměstka Scheinherra, slíbila všem devíti starostům postupný výkup pozemků podél celé třináct kilometrů dlouhé trasy 511 s cílem vytvořit zelený ochranný pás. Za čtyři roky vykoupila rada hlavního města pozemky pouze u Běchovic a u zbývajících osmi městských částí mnohde ještě ani neoslovila jejich majitele.

Odpůrci jako nejčastější důvody zmiňují zvýšení hlukové zátěže. Mají se bát?
Zvýšení je očekávatelné. Nemá smysl říkat, že ne. Jde ale o jednostranný pohled. Tou druhou stranou je zásadní úleva pro čtvrti a městské části, které jsou denně přetěžovány nadlimitními vlivy z dopravních tepen procházejících jejich centry, jako je například Spořilov. Pražskému okruhu je vyčítána úloha, kterou již nyní nese Jižní spojka se Štěrboholskou radiálou. Tranzit však tvoří menšinu zátěže. Nejvyšší počet vozidel na okruhu tvoří doprava místní. Řidiči si hledají cesty i tam, kde nemá kapacitní doprava co dělat.

Okruh už neovlivní

  • Magistrát už teď nemá podle primátora Hřiba na stavbu Pražského okruhu žádný vliv. „Investorem celé stavby je Ředitelství silnic a dálnic. Praha se soustředí na výkup pozemků pro zelené pásy, aby se zmírnil dopad stavby na lidi v okolí,“ říká Hřib.
  • Primátorovi vadí také tvrzení, že žalobu na Pražský okruh mají podávat členové politického uskupení Místní pro Horní Počernice s podporou Pirátů. Toto sdružení podle Hřiba letos podporu Pirátů nezískalo, a to z důvodu rozdílných názorů na klíčové dopravní stavby.

Komentáře

Hlavní zprávy

Zábradlí mizí z Náměstí Míru. Dejte pozor, zatím jenom po kouskách

vydáno 26. září 2022  5:11

Konec přebytečných klandrů započal. Překážky mizí i tam, kde to místní celkem dost překvapuje.  celý článek

Až do prosince bez tramvají. Na nábřeží opraví také koleje či vodovod

vydáno 25. září 2022  18:30

Na Bubenském nábřeží nejezdí od pondělí tramvaje. Důvodem výluky mezi Vltavskou a Dělnickou je oprava kolejí, kanalizace, vodovodu, chodníků a vozovky....  celý článek

Dědictví home office. V on-line světě jsme nepozorní a hackeři to moc dobře vědí

vydáno 25. září 2022  12:29

Podzimní covidová vlna asi zažene lidi zpět do režimu home office. Naděje, že se zbaví zlozvyků z práce na dálku, se opět oddaluje.  celý článek

Sekeru, pilu a hurá na dříví! Samovýroba otopu má háčky. Víme, na co si dát pozor

vydáno 25. září 2022  6:02

Ještě loni většina z nás získávala teplo domova z plynových kotlů nebo dálkového topení. Válka, zničující ceny energií a strach ze zimy udělaly ze dřeva v...  celý článek