metro.cz

Počasí v Praze

-6 °C / -1 °C

Úterý, 22. ledna 2019. Svátek má Slavomír.
Ilustrační snímek.
Větší foto
Ilustrační snímek. | foto: BeeConsulting

Zaměstnanci heslům nevěří, jsou jim pro legraci

12. dubna 2018  11:29 Pavel Hrabica Metro.cz
Výkon. Hlavní je zákazník. Myslíme na lidi. Firemní slogany, které zaměstnance nemotivují.

Tři čtvrtiny českých firem deklarují firemní hodnoty a filozofii prázdnými hesly, která jejich zaměstnanci nechápou a­ kterým navíc ani nevěří. Některé firmy vyvěsí základní hesla svých hodnot třeba vedle kopírky. Jinde si dají práci a jsou schopni sepsat hodnoty, které by měly zaměstnance motivovat, na sto padesáti stránkách.

„To nebude nikdo číst. V takové podobě jsou hesla k ničemu,“ říká pro deník Metro Tomáš Poucha z Institutu interní komunikace, který tuto problematiku nedávno mapoval. „Lidi to spíš rozčiluje, když jim management vypráví pohádky na míle vzdálené realitě,“ komentuje Poucha. Jako odstrašující příklad uvádí plakát v bance, který měl úředníky povzbudit k vyšším výkonům. Díky jejich práci se fiktivní klienti banky na tomto plakátu ocitli v sedmém nebi. „Zaměstnanci to vyfotili a přeposílali jako vtip, čím je vedení krmí,“ tvrdí Poucha.

Pokud naopak firma své cíle nejen pro zákazníky, ale současně pro vlastní lidi jasně a ­srozumitelně definuje, rozvíjejí se takové společnosti až dvakrát rychleji a také vykazují podstatně nižší fluktuaci.

Psycholog Vojtěch Bednář radí, že pokud člověku nesedne firemní kultura a ­je nesrozumitelná, není dobré v ní setrvávat. „Ideální by bylo ještě před nástupem do nového místa se­ seznámit s­ tím, jak se takové věci ve firmě mají,“ tvrdí Bednář. To je ale ideální stav. Podle Bednáře mohou nejasně formulované firemní hodnoty lidem připadat spíš jako „buzerace“.

Tvůrce firemní komunikace Poucha připomíná, že tam, kde mají o základní filozofii jasno, jsou lidé až o třetinu méně nemocní, dělají i méně chyb.

Bolestí interní komunikace jsou pravidelné e-mailové zprávy o novinkách a dění ve firmě, takzvané newslettery. V řadě firem totiž vykážou manažeři vnitřní komunikaci, že si tento report otevřelo devadesát procent příjemců. „Už jim ale uniká, že většina příjemců informaci téměř ihned a bez přečtení vymazává,“ uzavírá Poucha.

Firemní hymny

Z některých firemních písní se stala ikonická zábava.

  • „My jsme všichni ČEZ, tak ať nám to svítí,“ zpívá se v ­hymně energetické společnosti z roku 2006. Text složila Gabriela Osvaldová, hudbu její syn František Soukup.
  • Před čtyřmi lety iniciovalo vedení Policie ČR hymnu V­ životě nestačí jen snít. Reakcí na ni byla facebooková stránka Distancujeme se od policejní firmy

Komentáře

Hlavní zprávy

Proměnu průduchu na droida R2D2 z Hvězdných válek mapuje nový dokument

Filip Brouk a jeho R2D2 na Folimance.
vydáno 22. ledna 2019  6:52

Když se před rokem a půl prakticky přes noc přeměnila betonová větrací šachta v parku Folimanka na třímetrový model robota z filmové série Star Wars,...  celý článek

Sloupek Mardoši: Zvonky dveří

Mardoša, člen skupiny Tata Bojs
vydáno 21. ledna 2019  10:15

V našich představách nám spílali z oken, házeli věci, smáli se, zuřili, píše Mardoša pro deník Metro ve svém sloupku.  celý článek

Dalo se úniku plynu z rolby předejít?

Hasiči a záchranáři zasahovali na zimním stadionu v pražských Holešovicích, kde...
vydáno 21. ledna 2019  5:56

Únik oxidu uhelnatého z rolby holešovického stadionu se stále vyšetřuje. Led tu už žehlí náhradnice na elektřinu.  celý článek

Dřív měli singles na 2+kk, teď uškudlí sotva na garsonku

Bydlení (ilustrační foto)
vydáno 20. ledna 2019  12:20

Většina Čechů chce bydlet ve vlastním. Problémem je, že jenom někdo na to má.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám