metro.cz

Počasí v Praze

-7 °C / 0 °C

Pondělí 6. února 2023. Svátek má Vanda

Větší foto
neštěstí na trati mezi Prahou a Kolínem | foto: ČTK

„Zkoušky na strojvedoucího se rozhodně nedají ošidit“

  11:25
Auta stojí, vlaky jedou. Slogan národního dopravce, který před lety lákal cestující kvůli opravě D1 do vagonů, nabral po sérii vlakových nehod sarkastický nádech.

Selhání strojvedoucího. To je předběžný odhad úterní nehody na trati Praha–Kolín. Za necelé dva týdny už třetí, z toho podruhé se smrtelnými následky. V případě té poslední, u Českého Brodu, strojvedoucí osobního vlaku, který se stal jedinou obětí srážky, projel podle ministra dopravy Karla Havlíčka návěstidlem na červenou. Narazil do stojící poštovní soupravy. Jaké jsou důvody nehod?

Pomohou křižovatky

  • Kromě střetů přímo na kolejích dochází stále k haváriím vlaků s auty na železničních přejezdech.
  • Naposledy došlo k nehodě auta s vlakem včera na Blanensku. Řidič vozu vyvázl jen s lehkým zraněním.
  • Vláda vyčlenila letos na modernizaci železnice 52 miliard korun. Správa železnic zmodernizuje 142 křížení za 1,36 miliardy korun. Správa v příštích sedmi letech zruší 13 přejezdů na koridorech.

Čeští dopravci se v posledních letech potýkali s nedostatkem strojvedoucích. Některé firmy, převážně dopravní, proto hledaly řidiče lokomotiv i v zahraničí. „U Českých drah cizinci nejezdí,“ řekl deníku Metro Jiří Hron, strojvedoucí z Jihlavy. Odmítá možnost, že by se kvůli personálním problémům stávali strojvedoucími i lidé, kteří nemají dostatečné schopnosti. „Zkoušky se nedají ošidit. Jen Dopravní a návěstní předpis má čtyři sta stran, dalších minimálně pět nejdůležitějších vyhlášek a nařízení mají dvě stě nebo víc stran,“ vysvětluje jihlavský strojvedoucí.

Muž, který předevčírem zemřel v kabině strojvedoucího osobního vlaku u Českého Brodu, byl po dovolené, únavu vyšetřovatelé předběžně vyloučili. Může za nehody v posledních dvou týdnech třeba nesoustředěnost? Jak je to u strojvůdců s používáním mobilních telefonů, jak se s tím policie setkává u řidičů osobních aut, kamionů nebo autobusů?

„Mobilní telefony strojvedoucí využívají pro komunikaci se spolupracovníky ve vlakových četách a depech. Zákonné či technické prostředky pro zamezení používání mobilních telefonů nemáme,“ řekla deníku Metro regionální mluvčí Českých drah Gabriela Novotná. „Strojvedoucí společnosti Leo Express využívají mobilní telefony během jízdy pouze z pracovních důvodů ve chvíli, kdy je kontaktuje vlakový dispečink,“ říká Emil Sedlařík, mluvčí soukromého dopravce.

Víc se jezdí a bourá

  • Zhruba o patnáct procent se v posledních pěti letech zvýšil počet incidentů na kolejích. Loni přibylo meziročně 57 incidentů. Růst souvisí se stoupající hustotou provozu.
  • Kvůli pandemii naopak v letošním prvním pololetí počet nehod na železnici meziročně klesl o 14 procent.

Soukromé společnosti, které provozují osobní vlakovou dopravu, kvůli posledním nehodám mimořádná opatření nebo školení strojvůdců nechystají. „Máme nastavený propracovaný systém školení, bezpečnosti a kontrol stejně jako vlastní systém vzdělávání strojvedoucích. Samozřejmě, každá podobná událost vyvolá diskusi o dalších možnostech posilování bezpečnosti,“ uvedl pro deník Metro mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

„Leo Express disponuje školicím střediskem, v němž školí své strojvůdce. V rámci povinných školení postupujeme podle platných předpisů,“ říká mluvčí Sedlařík. Na kondici strojvedoucího podle něho dohlíží i palubní personál vlaku přímo v kabině. „Personál zároveň sleduje jízdu vlaku, při změnách v jejím rytmu kontaktuje strojvedoucího,“ dodává mluvčí dopravce.

Častou příčinou srážek bylo nerespektování semaforu.

14. 7. Při srážce dvou vlaků mezi Úvaly a Českým Brodem se zranilo několik desítek lidí. Čtyři lidé se zranili těžce. Strojvůdce, který zůstal zaklíněný ve zdemolované kabině, zemřel.

12. 7. Osobní vlak u Černošic nedaleko Prahy se dostal odpoledne na stejnou kolej jako rychlík z Klatov, který jel za ním. Strojvedoucí rychlíku ale stačil zareagovat a vlak zastavil.

10. 7. V Praze-Běchovicích se srazil osobní vlak s rychlíkem, nikdo nebyl zraněn. Několik vagonů vykolejilo. V době srážky byla v místě průjezdná jen jedna ze tří kolejí, kvůli jiné nehodě. Pendolino tam srazilo člověka, který na místě zemřel.

7. 7. U Perninku na Karlovarsku se čelně srazily dva osobní vlaky; 24 lidí se zranilo, dva zemřeli.

4. 7. V Prosenicích na Přerovsku narazil vlak do trakčního vedení. Vlak stál kvůli avizované poruše na trakčním vedení. Když se rozjel, spadlo na něj v nízké rychlosti trakční vedení.

Generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda vyzval dopravce k větší důslednosti, školení a kontrolám zaměstnanců. Jedním z opatření SŽ bude od 15. srpna ohlašovací povinnost ve stanicích bez výpravčích. „Laicky řečeno je to povinnost strojvedoucího se ohlásit dirigujícímu dispečerovi, ten dá strojvedoucímu následně souhlas k další jízdě,“ uvedla pro deník Metro mluvčí SŽ Nela Friebová.

Komentáře

Hlavní zprávy

Ve Světozoru se psala historie. Dnes kino láká na operu nebo třeba na Terryho ponožky

vydáno 5. února 2023  16:43

Seriál o zajímavých pražských biografech pokračuje nedaleko Václavského náměstí. Světozor má hned tři sály. Prohlídka kina začíná exkurzí do minulosti.  celý článek

Zmizelá fontána za obchodním domem Máj. Vystřídala ji Kafkova otáčecí hlava

vydáno 5. února 2023  11:30

Zvedněte pohled od displeje mobilního telefonu a zkuste vnímat, kudy chodíte, kolem čeho chodíte a po čem chodíte. Možná vás překvapí, co vám celé roky...  celý článek

Konspirace se rojí i kolem voleb. Všichni hledají zásahy tajných služeb nebo mocností

vydáno 3. února 2023  14:36

„Náhoda? Nemyslím si!“ O výhru Pavla se údajně postaral šikovně nastavený software. Vznikla prý „osa zla“.  celý článek

Šílená noc je vánoční verze Vyproštění, krvavější Sám doma i pupkatější Smrtonosná past

Strážce streamu
vydáno 3. února 2023  14:00

STRÁŽCE STREAMU Akční komedie Šílená noc (anglicky Violent Night) byla jedním z nejpříjemnějších překvapení konce loňského roku. Herec David Harbour byl jako Santa Claus...  celý článek