Současně je to ale i ideální doba, kdy se začít věnovat přípravě předškoláků, aby měli dobrý start do školy a do života.
Možné následkyNedostatek pohybu u dětí může způsobit: ● vady řeči ● poruchy pozornosti ● menší manuální zručnost ● častější potíže při psaní a čtení ● osobnostní nevyzrálost |
Naneštěstí mnoho rodičů přípravu podceňuje a volný čas svých dětí neřeší zrovna ideálně – pustí jim například televizi, tablet či počítač a nechá je, ať se zabaví po svém.
Dítě tak sedí, nehýbe se a často tráví až 6 hodin denně u obrazovky. V 1. třídách tak přibývá dětí s vadami řeči, poruchami pozornosti, řada z nich je méně manuálně zručná a má častěji potíže při psaní a čtení. Řešením může být třídimenzionální přístup k učení.
Chybí jim pohyb
Pohyb je propojen s rozvojem centrální nervové soustavy a osobnosti dítěte. V předškolním věku dítě prostřednictvím pohybu poznává samo sebe, své schopnosti a dovednosti. Ostatně to potvrzuje i rodinná terapeutka Mgr. Irena Teichmanová s tím, že pokud se dítě nehýbe, může to mít i vliv na nástup do první třídy.
„Nedostatek pohybových a sociálních zkušeností může mít na vývoj a zrání dítěte negativní vliv, dítě tak může být na školní docházku nedostatečně připraveno,“ uvádí terapeutka.
Dítě může mít například vady řeči, poruchy pozornosti nebo být méně manuálně zručné.
Podpořte ho
Každý rodič může svoje dítě v předškolním věku podpořit, a tím mu může pomoci dobře zvládnout pozdější adaptaci na školu. Když se dítě hýbe, rozvíjí i svůj rozum – musí totiž objevovat a zvládat nové úkony, přichází do styku s neznámými věcmi, zkoumá, jak co funguje, je nuceno pro nové předměty používat i nová slova, a obohacovat tak svou slovní zásobu.
Důležitá je i hra s dalšími dětmi – při ní se učí empatii, spolupráci s ostatními. Dokáže pak také na nejrůznější podněty adekvátně zareagovat. Sečteno a podtrženo – díky pohybovým aktivitám si osvojuje řadu nezbytných dovedností, které využije nejen ve škole, ale i v běžném životě. Předurčují i jeho školní zralost.