metro.cz

Nové XV „polem nepolem“

  9:39
Městský crossover? Ale prosím vás. Se Subaru XV můžete vjet i tam, kam vyráží pouze traktoristé.

Další 2 fotografie v galerii
Střešní spoiler dodává subaru sportovní nádech. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

„Dvaadvacet centimetrů říkáš?“ směje se kamarádka, když ji vezu do práce. „Chlapi se většinou přeceňují, znáš to,“ pokračuje s úšklebkem. Jenže tady jde chvástání stranou. Vyvýšený hatchback

Subaru XV není jen oplastovaná kašírka do města, má světlou výšku 22 centimetrů a pohon všech kol. Řidiči se v něm nerozklepou kolena, když vidí zabahněnou cestu plnou kamenů, která se strmě klikatí v lese. Takovou zrovna míjíme i my. Je to zkratka, kam se odvažuji jen s většími offroady.

„Tak se dívej,“ hlesnu a mačkám tlačítko s písmenem X. Tento jízdní režim nejenže aktivuje asistenta pro jízdu z kopce, ale pohon všech kol začne aktivně rozdělovat točivý moment. Systém ho dělí v poměru 60:40, ale když dojde u přední nápravy k prokluzu, pošle více síly na zadní kola. Auto horskou dráhu sebejistě zdolalo, samozřejmě jsme brali ohled na disky a gumy. Na středovém displeji sledujeme, pod jakým úhlem náklonu se XV zrovna nachází, a při sjíždění ze zabahněného kopce se hodí skenovat, zda máme natočená kola, či nikoli. A terénní hupy? Nájezdové úhly jsou 18 stupňů vpředu a vzadu 29, takže bez problému.

Malé SUV značky Subaru přijíždí už v druhé generaci. Řidiči přiroste k srdci tím, že dobře vypadá, nabízí velký vnitřní prostor, je schopné v terénu, a co je na tom nejlepší – ne na úkor jízdních vlastností na silnici. Nová generace XV je totiž postavena na stejné platformě jako aktuální model Impreza, který se na silnici předvedl v tom nejlepším světle.

Karoserie z vysokopevnostní oceli má různé výztuhy, takže se méně kroutí, navíc jsou do ní napřímo uchyceny závěsy kol, díky čemuž se jízdní vlastnosti zase posunují dál. Podvozek je tak akorát tuhý, aby jízda byla pohodlná, ale zároveň i efektivní v terénu.

K vyzkoušení jsme dostali benzinový dvoulitr s přímým vstřikováním a výkonem 115 kW s přepracovanou bezstupňovou převodovkou. Důvod, proč Subaru od klasické šaltpáky ustupuje, je ten, že manuál nelze dobře párovat s bezpečnostním systémem EyeSight, kterým je vybaveno i toto XV. Systém kamer schovaných za předním sklem hlídá řidiče a podle průzkumů za pomoci adaptivního tempomatu a samočinného brzdění skutečně pomáhá ve velké míře zabraňovat nehodám.

Motor je dobře odhlučněný, převodovka funguje hbitě a kultivovaně, jenže trochu ubírá jeho dynamice. Zajímavé by bylo vyzkoušet Subaru XV s manuálním řazením, ale to z výše uvedených důvodů není možné. Dlouhodobá spotřeba vykazovala 8,5 litru benzinu na sto. V městském provozu se však dostanete ještě výše.

Nepotěší objem kufru. Pojme pouze 385 litrů. A v případě, že v autě chcete mít dojezdovou rezervu, smrskne se na 310 litrů. Částka startuje na hodnotě 590 tisíc v základní výbavě za 84kW šestnáctistovku. Námi testovaný motor je za 710 tisíc.

Autor: Petr Holeček Metro.cz
Témata: auto, Subaru, kopec
zpět na článek