metro.cz

GALERIE: Podívejte se, jak to teď vypadá na prodlouženém áčku. Je téměř hotovo

  13:58aktualizováno  14:30
Nové stanice metra na nejčerstvějším úseku trasy A se mají otevřít už v dubnu příštího roku. Poslední známý pracovní termín sliboval, že se cestující do Motola svezou 6. dubna. Pod zemí to ale už nyní vypadá, jako by k nástupišti mohla každou chvíli přijet obsazená souprava metra. Srovnejte aktuální podobu stanic s vizualizacemi.
Petřiny

Petřiny | foto: archiv Metrostav a.s

Výstavba nového šestikilometrového úseku začala před pěti lety. Výsledkem mají být čtyři nové stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Z konečné stanice se do centra metropole cestující dostanou za 15 minut. Po otevření nového úseku by se na celé trase navíc měly zkrátit intervaly metra. Vlaky budou jezdit o 10 až 15 sekund častěji. V tuto chvíli se ve špičce na trase A pohybuje 19 souprav, nově by jich mělo být až pětadvacet.

Do Motola jen každou druhou soupravou

Nemocnice Motol

Vizualizace stanice metra Nemocnice Motol

Definitivní rozhodnutí ale zatím nepadlo. „O konkrétních parametrech intervalů metra A po jeho prodloužení se ještě jedná. Pravděpodobně bude finálně rozhodnuto až v návaznosti na schválený rozpočet na příští rok,“ uvedl Filip Drápal, mluvčí Ropidu, který organizuje hromadnou dopravu v metropoli. Současně se zkrácením intervalů se plánuje na prodlouženém úseku i takzvané pásmování. To by by znamenalo, že ve špičce by všechny vlaky jezdily mezi Skalkou a Veleslavínem, ale do Motola by jela jen každá druhá souprava. Mimo špičku by pak metro, které by nejelo až do Motola, končilo dokonce už na Dejvické.

Kritiky velkých stavebních projektů, do nichž se Praha v posledních letech pustila, může příjemně překvapit konečný účet za nový úsek metra. Původně se počítalo s tím, že projekt bude stát 22,5 miliardy korun. Podle dopravního podniku by ale konečná cena mohla být nižší. „Naše současné očekávané náklady jsou přibližně 20,2 miliardy korun. Aktuálně jsou uzavřeny všechny základní kontrakty a jsou identifikovány i předpokládané dodatečné práce,“ uvedl generální ředitel pražského dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Práce v metru skončí už 17. listopadu

Nádraží Veleslavín

Stanice Veleslavín

Všechny dodatečné práce podle něj podléhají detailní kontrole ze strany podniku, včetně podrobného zdůvodnění. „Dopravní podnik tak v současné době důsledně hlídá veškeré případné změny a náklady, které v rámci stavby vznikají,“ uvedl Ďuriš. Veškeré další akce musí nejprve schválit dopravce. Hrubé stavební práce na prodloužení ale skončily už v březnu letošního roku. Nyní se instalují technologie a stanice i zázemí na novém úseku pomalu ožívají.

Ze stanice Petřiny už vedou eskalátory na povrch do přízemního vestibulu a její interiér rychle nabývá finální podobu včetně obložení. Téměř hotová je i stanice Nemocnice Motol a při pohledu do tunelu metra máte pocit, že každou chvíli musí ze zatáčky vyrazit souprava s cestujícími. Dělníci by měli skončit svou práci už 17. listopadu. „Následně budou probíhat přejímky, odstraňování vad a nedodělků a zkušební jízdy. Cestující se mohou těšit na uvedení prodlouženého úseku metra A do provozu v první polovině dubna roku 2015,“ potvrdil šéf dopravního podniku už dříve spekulovaný termín otevření.

Autor: Jiří Bigas Metro.cz
zpět na článek