metro.cz

Češi nakupují i v práci. Internetoví šmejdi míří na seniory

  14:43
Nejvíce lidé klikají ve středu a v úterý.
Ilustrační snímek. | foto: Marie Stránská, MAFRA

Lidé bez ostychu nakupují, když mají pracovat. Dříve Češi brouzdali na e-shopech spíše o víkendu, dnes si prohlížejí weby se zbožím častěji ve všedních dnech. Nejčastěji v úterý a ve středu. Ukázal to průzkum společností RTB House.

Jedou jen on-line

31

Tolik procent Čechů nakupuje zejména na internetu. Pokud jde o kategorie, v nichž internet převažuje nad kamennými prodejnami, rekordmanem je elektronika s 62 procenty domácností. Hodně lidé nakupují on-line i knihy a hudbu. Vyplývá to z výzkumu agentury Ipsos a konzultační společnosti Acomware.

„Před deseti lety lidé na internetu nakupovali především ve svém volném čase. V­ dnešní době díky neustálému on-line připojení, chytrým telefonům a tabletům mohou zákazníci dokončit své nákupy kdykoli a kdekoli i v pracovní době,“ popisuje Vladimír Houba, regionální ředitel v RTB House.

Úplně nejvíc lidé nakupují mezi 14. a­ 16. hodinou. Nejhorším dnem pro on-line nákupy je sobota. To klesá kliknutí na bannery na úroveň jedenáct procent celkových týdenních výsledků. Chuť nakupovat ovlivňuje i ­roční doba. Během léta lidé na internetu utrácejí výrazně míň. Nejrušněji je v e-shopech tradičně před Vánocemi. Naopak vůbec nejslabším měsícem je únor. Zajímavé také je, že internet k nákupům stále více používají senioři. Zatímco v ­roce 2006 internetové obchody volilo pro nákup necelé procento důchodců, loni to bylo více než jedenáct procent.

A s nimi internet využívají takzvaní šmejdi. „Na internetu se pohybuje velké množství podvodníků, kteří vnímají starší lidi jako snadné oběti. Při prvním nákupu z e-shopu proto rozhodně není vhodné platit cokoliv předem, bezpečnější je nechat si zaslat zboží na dobírku,“ říká Tomáš Kunc ze společnosti Senior Safe.

V on-line nákupech doháníme Evropu

- Každý druhý Čech provedl loni nákup přes internet.

- Nárůst počtu Čechů, kteří nakupují on-line, je za poslední čtyři roky nejvyšší v Evropské unii. Zatímco v roce 2012 jich nakoupilo on-line 32 procent, loni to bylo už 47 procent.

- Stále se však drží o dvě procenta pod průměrem Evropské unie, kde on-line nakupuje nejvíc Britů a­ Dánů (přes 80 procent).

- Nejčastěji zboží přichází od prodejců v domovské zemi spotřebitele, nicméně roste podíl přeshraničních nákupů z jiných zemí EU – z 25 procent v roce 2012 na 32 procent v roce 2016. Nejčastěji se objednává oblečení a sportovní zboží, zájezdy a ubytování, věci do domácnosti a také vstupenky na různé akce.

Autor: Marek Hýř Metro.cz
zpět na článek