metro.cz

Řidiči senioři jsou vychovaní, ale vadí jim počasí a kamiony

  10:20
Senioři umírají na silnicích stále víc. Není to ale tím, že jsou horší řidiči.
Tomáš Lerch, šéf dopravní policie | foto:  Michal Šula, MAFRA

„Jela jsem na kontrolu do Nemocnice Na Bulovce,“ prozradila deníku Metro herečka Jaroslava Obermaierová. Jenže složité křížení pražské magistrály ji navedlo směrem k zoologické zahradě. „Raději jsem se vrátila domů na Žižkov a druhý den mě tam dovezl známý,“ dodává herečka. Jako ilustraci toho, co dnes občas trápí nejen ji, ale i tisíce dalších řidičů seniorů na českých silnicích.

I proto se dvaasedmdesátiletá umělkyně stala, spolu s hercem a zpěvákem Jiřím Štědroněm, tváří nové kampaně Stárnout bezpečně – Senior bez nehod, na kterém se podílí BESIP, policie a další organizace. „Nechceme upozorňovat na to, že jsou senioři za volantem nebezpeční, nebo dokonce brzdou provozu,“ vysvětluje Tomáš Neřold, mluvčí ministerstva dopravy pověřený vedením BESIP. Cílem kampaně je podle něho naopak upozornit, že senioři, kam patří lidé nad 65 let, patří k nejohroženějším v silničním provozu. Rok od roku totiž stoupá podíl smrtelných nehod lidí v této věkové kategorii.

Ohrožení cyklisté

24

  • Tolik procent představoval v Česku podíl seniorů na počtu všech obětí dopravních nehod v roce 2017. Za deset let stouplo toto číslo o skoro deset procent.

4 z 10

  • Téměř polovina cyklistů, kteří zemřeli loni, byla starší než 55 let.

„Senioři se ale podílejí na celkovém počtu všech dopravních nehod výrazně méně než mladší řidiči,“ řekl deníku Metro ředitel Dopravní policie ČR Tomáš Lerch. „Jsou vychovaní, dodržují pravidla, chovají se za volantem eticky,“ říká šéf dopraváků. „Nárůst intenzity silničního provozu je ale tak obrovský, že ne všichni jsou schopní tento stres dokonale zvládat jako mladší řidiči,“ dodává Tomáš Lerch.

Seniory podle dopravního experta Romana Budského ohrožuje hlavně zvýšená fyzická zranitelnost, postupný úbytek psychických a fyzických schopností. „Náraz, který v autě přežije dvacetiletý člověk bez větších následků, může být pro seniora smrtelný,“ připomíná Budský. Cílem nové kampaně je proto upozornit i mladší účastníky provozu, že k seniorskému věku váhavost a zvýšená opatrnost spojené někdy s nerozhodností patří a že by s ní měli počítat, ne se rozčilovat.

„Do konce roku se, vedle mediální kampaně, na mnoha místech uskuteční na tři sta edukativních přednášek,“ říká Budský. Ty nebudou upozorňovat jenom na specifické chování starších řidičů. „Rádi bychom, aby se kampaň stala spíše spojovacím momentem mezi řidiči seniory a mladšími generacemi,“ míní Budský. Aby mladší řidiči nehleděli na seniory jako na překážku provozu. Aby si uvědomili, že starším řidičům dělá větší problémy jízda za zhoršených povětrnostních podmínek, jako větší ohrožení vnímají například hustý kamionový provoz na dálnicích.

„Současně ale chceme i samotné seniory upozorňovat na nebezpečí, se kterými se mohou setkat,“ říká šéf dopravní policie Lerch. Přibývá totiž smrtelných nehod nejen seniorů řidičů a chodců, ale i starších cyklistů. Zvláště s přibývající oblibou elektrokol. K největšímu počtu vážných pádů totiž dochází při rychlosti kolem pětadvaceti kilometrů v hodině, kterou dnes elektrická kola běžně jezdí.

Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek