metro.cz

Boj s falšovateli tachometrů a původu ojetin je nekonečný

  17:52
Evropa společnou řeč v potírání falšovatelů prozatím nenašla. Možnosti, jak odhalit podvody u ojetin, však přibývají.
Vzorové fotografie jak nafotit ojeté auto k prodeji | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Úměrně s tím, jak klesají prodeje nových vozidel, klesá i počet kvalitních ojetin v nabídce autobazarů i na inzertních webech. Rapidně tak roste možnost, že nahoru vyletí i množství ojetin, u nichž bude výrazně snížený počet najetých kilometrů, vymyšlená země původu nebo zatajená havárie.

„Češi dají na německou kvalitu, což vede k tomu, že podvodníci přihlásí ojetý vůz třeba z Rumunska na pár hodin v Německu a dají mu tak německý rodokmen,“ připomíná Jan Dryák, mluvčí společnosti carVertical, která se zabývá ověřováním pravdivých údajů u aut z druhé ruky a nově nabízí služby i v Česku.

Vedle možnosti ověřit si, jak předchozí majitelé a obchodníci manipulovali s najetými kilometry, si lze na stránkách společnosti zjistit třeba i servisní historii auta. Podvodníci totiž falšují třeba i pravidelné prohlídky, servisní intervaly mohou být ve skutečnosti u ojetiny daleko delší a méně důkladné, než se uvádí v dokumentech.

Možnosti přibývají

  • Příchodem společnosti carVertical má český zákazník další možnost, jak si ověřit údaje o ojetém automobilu.
  • Dosud v Česku působila pro ověřování původu a stavu ojetin společnost Cebia. Na našem trhu je od roku 1991.
  • Další šance na ověřování jsou například na webových stránkách vin-info.com, kontrolatachometru.cz nebo sdruzeni-sova.cz.

Nepravostem tohoto druhu se snaží v evropských státech předcházet různě. Zatím neexistují jednotná pravidla pro zjišťování skutečných dat třeba pro celou Evropskou unii. Podvody s umazanými kilometry v podstatě vymýtil belgický Car-Pass, bez jeho certifikátu se ojetina nemůže prodat.

Problémem belgického systému je, že má pod kontrolou pouze ojeté vozy, s nimiž se obchoduje na belgickém území. Pokud se údaje pozměňují mimo Belgii, kupující se to už nedozví. Byla by v Česku šance, že by se falšování omezilo například tím, že by prodávající musel nabídnout do prodeje auto jen s ověřeným certifikátem od některé z firem, které se kontrolou zabývají?

„Neumím si zatím představit, že autobazar bude tím, kdo by zákazníka nutil, aby takové, zatím nepovinné, doklady předložil,“ míní Filip Kučera, ředitel marketingu bazaru Auto ESA. Služby, které u nás nabízí Cebia a nově i carVertical, jsou podle Kučery jen komerční „certifikace“ a mají pouze informativní charakter o vozidle bez jakékoli právní vymahatelnosti.

„Belgický Car-Pass vydává veřejnoprávní organizace, zřízená zákonem,“ říká provozní ředitel AAA AUTO Petr Vaněček. Určitě by podobný systém uvítal i u nás. „Musel by být ovšem propojen s podobnými databázemi v celé Evropě. Jinak se podvody s tachometry a se servisní historií vozů vymýtit nepodaří,“ říká Vaněček.

Falšuje celá Evropa

  • V loňském roce se v Česku prodalo kolem 700 tisíc ojetých vozů. Těch nových bylo necelých 250 tisíc.
  • Odhady v tom, kolik ojetých automobilů mělo stočený tachometr, a tudíž snížený počet skutečně ujetých kilometrů, se pohybují od třiceti do více než čtyřiceti.
  • Upravené údaje o kilometrech a skutečném stavu ojetin se ale týkají celého evropského trhu s těmito auty.
Autor: Pavel Hrabica Metro.cz
zpět na článek