metro.cz

Počasí v Praze

13 °C / 18 °C

Pátek 24. května 2024. Svátek má Jana

Dobít auto lze i před biotopem. Příští rok přibude v metropoli dalších 350 stojanů pro elektromobily

  5:45
Zaparkovat u dobíjecího sloupku, propojit s ním automobil kabelem, aktivovat proces s pomocí QR kódu v telefonu či čipem a už to proudí. Takhle jednoduše funguje takzvaná stojanová dobíjecí stanice, která od včerejška slouží rezidentům v Praze- Radotíně.
Sloup určený pro nabíjení elektromobilů vyrostl v Radotíně díky PRE. Svou síť má také její konkurent – skupina ČEZ. | foto: Metro.cz

„Nabíjení z tohoto nového sloupu, který naproti našemu místnímu biotopu zbudovala Pražská energetika, trvá zhruba tři hodiny. Nejde tedy o rychlonabíječku, jaké jsou k vidění třeba na pumpách. Idea je taková, aby zařízení sloužilo rezidentům, kteří nemají k dispozici garáž se zásuvkou,“ říká starosta Prahy 16 Karel Hanzlík.

Podle představitelů PRE, kteří včera dobíjecí stojan v Radotíně prezentovali, se další podobné otevíračky nových stojanů chystají ve dvanácté městské části. Do konce roku má firma vytipována místa pro další stovku takovýchto stojanů.

„Jejich používání je jednoduché. Buďto pro aktivaci dobíjení použijete čip, který vám na vaši žádost zašleme či si jej vyzvednete na naší pobočce, nebo použijete QR kód. Ten získáte přes mobilní aplikaci, kde je i platební brána,“ vysvětlil pro Metro na místě jeden z techniků.

Sloupy na Vinohradech
V rámci společného projektu obnovy kabelové sítě pražského veřejného osvětlení letos vzniklo na Vinohradech 47 nových stožárů veřejného osvětlení. Z nich celkem 13 nyní čeká na osazení nabíjecím zařízením. Podle radního Jana Chabra je hlavní výhodou projektu společností PRE, Technologie hlavního města Prahy a magistrátu bezpochyby rychlost.

„Lampy vznikly v řádu půl roku. To v Praze není úplně obvyklé, vzhledem k tomu, že se jedná o stavební činnost,“ uvedl radní a dodal, že za šest let by mělo v hlavním městě vzniknout tři až šest tisíc podobných nabíjecích míst. „Je jasné, že to nebude jediný způsob nabíjení e-mobility v Praze, jeho velkou výhodou je ale možnost masového pokrytí v relativně krátkém čase,“ doplňuje Chabr.

Zástupci společnosti Technologie hl. města Prahy si před pár dny pochvalovali, že pokud by síť během zmíněných šesti let stavěla bez spolupráce s Pražskou energetikou, náklady by se vyšplhaly až na 1,3 miliardy korun.

„Díky synergii došlo k výrazné úspoře, konkrétně až o 500 milionů. Nákladná část rozšíření nabíjecích míst se totiž nenachází jen na stožáru, ale především pod povrchem,“ popsal předseda představenstva Technologií Tomáš Jílek.

Náklady ve výši zhruba 800 milionů nezahrnují jen výdaje na pořízení nabíječek. Je v nich zahrnuta i kompletní modernizace dotčeného veřejného osvětlení, výměna kabelové sítě nebo třeba obnova komunikace.

„Kromě toho, že jsou nové stožáry připraveny pro elektromobilitu, dochází u nich i k výměně sodíkových svítidel za ledková. Ta jsou moderní a mají nižší spotřebu. V dotčených ulicích tak budeme umět například snižovat intenzitu osvětlení v závislosti na vnějších podmínkách nebo v méně exponovaných časech,“ upřesňuje Chabr.

První čtvrtí, která v Praze spustila pilotní projekt smartifikace veřejného osvětlení, byl Karlín. Před dvěma lety tu magistrát instaloval více než 90 chytrých lamp, a to konkrétně na Karlínském náměstí. Sloupy se zkoušely také ve Vršovicích, Holešovicích a parcích Prahy 2.

„Smartifikace veřejného osvětlení předpokládá, že Pražská energetika takové sloupy vybaví optickými kabely. Díky nim se dají usměrnit zmatky v parkování, se kterými se obyvatelé potýkají téměř ve všech městských částech, což je krůček k instalaci kamer, které umí zanalyzovat prostor před nimi z hlediska dopravní vytíženosti. Včetně monitoringu volných kapacit na parkování,“ upřesňuje Chabr.

350 dalších stožárů
Podle Jílka z Technologií by mělo v Praze v příštím roce vzniknout až 350 dalších stožárů připravených na osázení nabíječkami.

„V dalších letech bude jejich množství růst tak, abychom celkový plán naplnili. Vycházíme i z počtu předpokládaných elektromobilů podle Národního akčního plánu a lokality koordinujeme s dalšími městskými subjekty. Je pro nás důležité, aby lampy byly na místech, která dávají smysl,“ míní Jílek.

Pro příští rok probíhá projektová příprava pro osm dalších lokalit. Jde o Lhotku, Veleslavín, Černý Most, Háje, Kamýk, Velká Ohrada, Chodovec a Kobylisy.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Ve slovenštině plánuji celé album, říká zpěvák s hlubokým sametovým hlasem Adam Pavlovčin

vydáno 24. května 2024  6:15

Vystupuje pod jménem Adonxs a v Praze ho naživo můžete vidět 31. května. V rámci Prague Open Air se představí na Občanské plovárně, kam si pozval i...  celý článek

Šéf festivalu Rock for People sní o Red Hot Chilli Peppers a System Of A Down

vydáno 20. května 2024  12:57

Michal Thomes dokázal z lokální akce vydupat mezinárodně uznávaný festival obřích rozměrů. Šéf festivalu Rock for People deníku Metro říká, že se letos...  celý článek

Mládí vpřed! Slavný pochod obsadili teenageři, neztratil se ani editor deníku Metro

vydáno 20. května 2024  5:03

Nejslavnější český pochod Praha-Prčice ovládl deštivou sobotu. Ti největší odvážlivci se vydali na nejdelší, 75 kilometrů dlouhou trasu. V cíli panovaly...  celý článek

Deset hodin čekání. Pětiapůltunovému motýlovi hrozil nekoordinovaný let

vydáno 19. května 2024  18:55

Praha v sobotu zažila nečekanou podívanou. Lidé, kteří mířili k Národní třídě vstoupit do běžně nepřístupných domů a užít si výjimečné výhledy na město z...  celý článek