metro.cz

Počasí v Praze

12 °C / 19 °C

Středa 12. června 2024. Svátek má Antonie

Deník Metro zjišťoval, jak je to se zaplněností parkovišť P+R. Některá jsou poloprázdná

  12:30
Čtrnáct hlídaných, placených, ale zároveň s omezenou provozní dobou. Sedmero bezplatných, bezobslužných a trvale přístupných. Tak si nyní stojí hlavní město s počtem svých parkovišť typu Park and Ride. Dopravní experti nyní netrpělivě vyhlížejí dokončení dosud největšího třípatrového P+R, které za rok a půl, kdy bude u metra na Černém Mostě dokončeno, zamíchá kartami oblíbenosti těchto stání v celé východní části Prahy. Deník Metro proto oslovil jejich provozovatele – Technickou správu komunikací (TSK), aby se pokusila porovnat oblíbenost těch dosud zbudovaných.

Další 2 fotografie v galerii
ilustrační snímek | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

„Kapacita většiny P+R je naplněna, ale pouze u těch záchytných parkovišť, jež jsou vybavena technologií umožňující sledování počtu parkujících vozidel, tedy vjezdu a výjezdu přes závoru. U těch máme statistiku. Vyhodnocení se nicméně dělá až po roce provozu,“ vysvětluje pro deník Metro mluvčí TSK Barbora Lišková.

O data se tak opřít dá, jsou však ve většině případů z loňska. Během celého roku 2019 přitom podle nich parkoval na monitorovaných záchytných parkovištích necelý milion aut. „Šlo o přesně 953 941 vozidel. Loni jsme pak také otevřeli přes osmdesátku nových parkovacích míst na Praze 7 v Jankovcově ulici, která byla zařazena do systému zón placeného stání, a dalších necelých čtyři sta míst na záchytných P+R parkovištích na Opatově, v Běchovicích a v Braníku. Zde se jedná o bezobslužná parkoviště a statistiku zde nemám k dispozici,“ dodává Lišková.

Deník Metro se na několik parkovišť určených pro přespolní opakovaně vypravil. Dle našeho zjištění bývá poloprázdné zejména P+R na Kotlářce, vyloženě prázdnotou pak zejí stání u vlakové zastávky Praha Běchovice střed. 64 míst, která tu TSK loni zbudovalo, přitom ještě voní novotou. Místní i přespolní totiž vozy raději nechávají o jednu vlakovou zastávku dál – v Praze-Klánovicích.

Přesně naopak je tomu v případě stání P+R v Holešovicích. Stání vedle metra, autobusového nádraží a stejnojmenné zastávky tramvaje – Nádraží Holešovice, jsou totiž určena pouze pro osmdesát pět aut. Nachází se totiž na původním protipovodňovém dvoře v již zmiňované Jankovcově ulici a při budování musela správa komunikací pracovat s omezeným prostorem. Oblíbené je rovněž téměř přesně před rokem otevřené P+R Opatov. „Obslužné parkoviště má kapacitu 208 stání plus čtyři pro osoby se zdravotním postižením,“ doplňuje Lišková.

Záchytná parkoviště v Praze

V zónách placeného stání se v Praze před několika dny nově místo méně využívaných platebních automatů objevily na několika místech infoboxy. Ty zde upozorňují na možnost platby on-line a na nejbližší platební automat. Počet parkovišť P+R, kde je nově možné platit kartou, rozšiřuje i TSK. Nově umožňuje platbu v podporovaných aplikacích, a to buď načtením QR kódu z parkovacího lístku, nebo zadáním čísla parkovacího lístku. Platbu v mobilních aplikacích umožňuje i u parkovišť s obsluhou, například v ulici Hradební a Wilsonova v centru Prahy.

„TSK má ve správě více než sto komerčních parkovišť a P+R. Komerční parkoviště bohužel pronajímala třem subjektům, neměla nad nimi žádnou kontrolu a měla pouze omezený příjem. Naší ambicí je postupně převzít všechny parkovací plochy pod naši správu a vytvořit z nich jeden funkční systém založený na moderních technologiích,“ komentuje náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.

Do konce roku by měla být všechna P+R parkoviště ve správě TSK osazena technologií na čtení registračních značek, což ještě zjednoduší proces placení. Platba parkovného je možná v aplikacích CityMove, PID Lítačka, Mapy.cz, MojePraha a MPLA.IO. 

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Zelená oáza v pražské Troji slaví kulaté výročí. O rostliny uvnitř se starají i potápěči

vydáno 12. června 2024  18:27

Skleník Fata Morgana zná velmi dobře. V Botanické zahradě hl. m. Prahy pracuje přes dvanáct let. Začínal tu jako brigádník, nyní zahradu vede. Bohumil...  celý článek

Scházejí už jen tovaryši a povinné právo várečné. Změnit v Česku obor není snadné

vydáno 12. června 2024  16:36

Daň ze všeho, poplatek za nic a členství ve všem. Přílišná regulace českého pracovního trhu brzdí rozlet ekonomiky. Připomíná to středověkou cechovní éru.  celý článek

Karlín je vlastně Karolín. Jméno získal podle manželky císaře Františka I.

vydáno 12. června 2024  13:29

Miluju Prahu a deník Metro vybírají nejkrásnější pražské veduty. Vraťte se s námi do Prahy, která ještě nebyla Prahou a stála až za hradbami.  celý článek

Umělá inteligence. Není to jen jiný Velký bratr? Obavy i těšení se na AI

vydáno 12. června 2024  6:15

Když kapitalisté začali v 19. století zavádět ve velkém strojovou výrobu, dělníci „čertovské“ mechanismy rozbíjeli. Tak se báli o práci. Máme se nyní bát...  celý článek