metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 32 °C

Sobota 27. července 2024. Svátek má Věroslav

Chleba sice jíme stále méně, ale o to víc ho pečeme doma

  14:18
Klasika mezi chleby vítězí. Nejraději máme konzumní chléb a šumavu.
Šárka Nemešová | foto: ČTK

„Pšeničný chléb pořád vede, lidé nejvíc kupují kváskový šumický,“ říká Jana Kulhánková z rodinné pekárny Kulhánek & Drápal z Viničné Šumice u Brna. Na celozrnné varianty chleba se podle ní zaměřují hlavně vyznavači zdravé výživy. „Pokud jde o novinky, je pro zákazníka důležité, aby konkrétní chléb viděl na pultě,“ dodává Kulhánková.

Český chléb je levný

40

Tolik kilogramů chleba spotřebuje za rok průměrný český konzument. Ročně za něj utratí asi tisícovku. Podle loňského šetření Eurostatu je náš chléb pátý nejlevnější v Evropě, levnější je jen na Balkáně. V porovnání s Německem či Rakouskem jsou naše ceny ani ne poloviční. V Česku je v současnosti kolem 700 klasických pekáren.

I když se průměrná roční spotřeba kolem čtyřiceti kilogramů na hlavu zdá možná vysoká, v roce 1951 byla více než dvojnásobná. Po mírném vzestupu trvale klesá od roku 1995. Tehdy Češi snědli v průměru kolem 61 kilogramů chleba na osobu a rok. Jenže nabídka této potraviny se od devadesátých let výrazně proměnila. Nejžádanější je sice stále pšenično-žitný chléb, sortiment se však citelně rozšířil. „Náš denní výrobní sortiment tvoří sto druhů chleba a dalšího pečiva,“ uvádí Martin Abraham, výkonný ředitel pekárny Pecud z Proboštova u Teplic.

Stále populárnější je ale mezi lidmi domácí pečení chleba, i když většinou tvoří doplněk ke kupovanému pečivu. „Domácích pekáren se u nás ročně prodají tisíce, v porovnání s loňským prvním čtvrtletím se zájem zvýšil o třicet procent,“ řekla deníku Metro Patricie Šedivá, mluvčí Alzy. „Měsíčně prodáme stovky kusů, ale například před Vánocemi roste jejich prodejnost až čtyřnásobně,“ potvrzuje Táňa Lálová, mluvčí Mall.cz. Průměrná cena prodané domácí pekárny je kolem dvou tisíc.

Stále vyšší částky Češi utrácejí za domácí, ručně zpracovaný chléb, který nabízejí jak malé lokální pekárny, tak supermarkety. Potvrzuje to zkušenost zásilkového prodejce Rohlík.cz. „Rukodělné chleby jsou zamluvené s denním předstihem,“ říká Michal Perlík, category manažer firmy. Lidé podle něho dávají nákupu chleba přes dovážkovou službu i proto, že na výrobek nesahají lidé jako v regálech velkých prodejen. Zájem je i o předpřipravené směsi do domácích pekáren, především o žitné a vícezrnné.

Na Liberecku je tahákem pro zájemce pekárna Šárky Nemešové v Dolní Oldřiši. Ta vyrobí denně v domácí peci několik desítek ručně uhnětených pecnů a další druhy pečiva. Své výrobky dodává do tří prodejen v Liberci a Frýdlantu nebo přímo zákazníkům. Minimálně dvakrát do měsíce pořádá kurzy pečení. 

Hlavní zprávy

První várka závěrečné řady Cobra Kai je na Netflixu. Přídavek dorazí až v listopadu

Strážce streamu
vydáno 26. července 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Trochu kalkul, trochu podraz a skoro určitě chytrá marketingová strategie. Tak by se dal označit aktuální krok streamovací platformy Netflix, která si...  celý článek

Rád bych navázal na generaci Bobka a Křesťana a vrátil do Česka country muziku, říká Marpo

vydáno 26. července 2024  5:00

Otakar Petřina ml., alias Marpo, je na české hudební scéně známý už léta. Se svou kapelou Troublegang udává směr rapové scéně. Teď se ale pustil do nových...  celý článek

Peníze máme, s fyzičkou je to horší! Češi utrácejí za elektrokola klidně desetitisíce

vydáno 25. července 2024  5:22

Podle odhadů poradenské skupiny Moore Czech Republic se ekonomický optimismus Čechů mírně snižuje. Přesto jsou ochotní za leccos utrácet. Například za...  celý článek

Nejočekávanější komiksový snímek roku je tu. Na úspěchu Deadpoola vydělají fandové i producenti

vydáno 24. července 2024  15:56

Výbuchy, kulky i utržené končetiny létající vzduchem, proklatě černý humor. To vše nabídla v kinech dvojice snímků Deadpool (2016) a Deadpool 2 (2018)....  celý článek