„Podle našich propočtů vyvážejí české firmy přímo do Velké Británie výrobky za 210 miliard korun,“ vypočítává Jiří Polanský, analytik České spořitelny. Jenže hodně výrobků míří z českých továren na britské ostrovy zprostředkovaně přes dodavatele z jiných zemích. „Jedná se o naše subdodavatele například do automobilek v Německu i v dalších státech. Ti dodávají důležité komponenty do vozů, které pak míří k zákazníkům do Británie,“ dodává Polanský.
Kupodivu nejpostiženější by byli pravděpodobně výrobci optických přístrojů. I když se v celkových sumách jedná „jen“ o tři sta milionů korun, za které ročně odebírají Britové naše zboží, pro tuto branži by to představovalo přes šedesát procent jejích exportních příjmů. Škoda Auto sice transportuje do Británie jen deset procent své produkce, ale v absolutních číslech to představuje téměř padesát miliard korun.
Analytik odhaduje propad vývozu až na dvacet procent, což by se ve výsledku projevilo ve snížení českého hrubého domácího produktu až o 55 miliard korun. Navíc by mohlo o práci v domácích továrnách přijít až čtyřicet tisíc zaměstnanců. Brexit bez dohody by se promítl s největší pravděpodobností nejvíc do ostrovního pohostinství a hotelnictví, kde pětinu personálu tvoří cizinci. Mezi jinými také Češi. Těch žije a pracuje ve Velké Británii kolem čtyřiceti tisíc.