Jak moc vás zatím postihla koronavirová krize a je nějaký předpoklad, kdy by se mohla ztráta dohnat?
Vzhledem k tomu, že naši zákazníci jsou restaurace, došlo v našem případě ke zhruba čtyřicetiprocentnímu propadu tržeb. Důvodem je, že někteří zákazníci přerušili smlouvy nebo pozastavili platbu faktur. Se znovuotevřením očekáváme postupný návrat do normálu, ale propad tržeb budeme, stejně jako naši zákazníci, kompenzovat ještě dlouho.
O kolik procent zhruba klesly obraty restauracím a hospodám, když mohly prodávat jen přes výdejní okénko?
Zpočátku byly tržby otevřených restaurací na velmi nízké úrovni. Podniky, které zůstaly otevřené, se ale na situaci zvládly poměrně rychle adaptovat a už v polovině dubna tak dosahovaly v průměru až 70 procent svých obvyklých tržeb.
Zlepšuje se situace po otevření zahrádek? Nebo se zájem lidí, kteří budou lační třeba po točeném pivu do skla či kvalitní kuchyni, projeví až s otevřením celých restaurací po 25. květnu?
Situace se zlepšuje průběžně a otevření zahrádek tomu jistě také napomohlo. Očekáváme, že budou hosté s návštěvami vnitřních prostor restaurací zpočátku opatrní. Proto podnikům nabízíme například možnost on-line objednávání a placení přes QR kód, aby svým hostům zajistili co možná nejbezpečnější a nejpříjemnější zážitek a vše se pak mohlo co nejdřív vrátit do starých kolejí.
Máte pro restaurace a další podniky připravenu nějakou akci, nebo jste se jim snažili pomoci už během krize?
Restauracím jsme se snažili pomáhat průběžně. Dali jsme například dohromady mapu otevřených podniků kde-se-najim.cz, abychom propojili hladové zákazníky s těmi podniky, které to nevzdaly a stále pro nás vařily a vaří. Vytvořili jsme ale také portál zachrangastro.cz, kde jsme sdíleli tipy pro majitele a provozní restaurací, jak uzpůsobit provoz, aby celou krizi co nejlépe ustáli. Aktuálně podnikům nabízíme naši novou službu OneMenu QR. Jedná se o zmíněné bezpečné objednávání a placení mobilem přes QR kód od stolu.
Chystá se také odklad další fáze elektronické evidence tržeb. Jak moc vás to může zasáhnout?
Odložení další fáze EET se nás nijak nedotýká. Jsme na ni nicméně připraveni a pro podnikatele, kteří budou nově muset své tržby evidovat, například pro stánkaře, máme připraveno kompaktní řešení „all-in-one“, které kombinuje pokladnu, platební terminál i tiskárnu.
Co je nejlepší recept na restart jednotlivých podniků v gastronomii? Jaké vlivy do toho můžou promluvit?
Očekáváme, že část hostů se bude obávat do podniků vstoupit, a proto je velmi důležité je přesvědčit o naprosté bezpečnosti provozu, jasně označit dodržovaná hygienická pravidla a také nabídnout alternativní možnosti, jako je bezkontaktní objednávání nebo jídlo s sebou skrze výdejové okénko. Na druhé straně restaurace musí začít velmi pečlivě přemýšlet o finanční stabilitě svého podnikání, hlídat si náklady a hlavně marže.