metro.cz

Počasí v Praze

15 °C / 24 °C

Neděle 23. června 2024. Svátek má Zdeňka

WC mimo provoz. Ve vlacích zamrzají záchody

  12:27
Cestující na příměstských linkách musejí kvůli poruchám posilovat svěrače.

Další 1 fotografie v galerii
Nepoužitelné WC ve vlaku. | foto: Filip Jaroševský, Metro.cz

Vlaky bez záchodů

  • Podle Českých drah jsou v některých zemích příměstské soupravy zcela bez WC nebo jen s jejich velmi omezeným počtem.
  • Takové vlaky jsou například v Nizozemí nebo v Německu. V některých případech jsou pak v současnosti vyráběny jednotky s jedním až dvěma WC až na 4 vozy soupravy.

WC je nepoužitelné. Použijte jiné WC. Tento nápis doprovázený přeškrtnutým symbolem panáčka a panenky je ve vlacích směrem do Prahy k vidění stále častěji. Kvůli nízkým teplotám, které provázely zejména první měsíc tohoto roku, tu totiž zamrzá voda v nádržích a záchody se tak musejí zavřít. Cestující se tak často dostávají do situací, kdy nemohou notnou chvíli najít ve vlaku jediný funkční záchod.

„Někdy musíte projít vlak křížem krážem, než na nějaký funkční záchod vůbec narazíte. Pokud je potřeba akutní, je to někdy pěkný adrenalin,“ říká Pavel Kostka, který cestuje každý den z Českého brodu do Prahy za prací.

Problém s toaletami přiznávají také České dráhy. Podle jejich mluvčího Petra Šťáhlavského byl letos nejchladnější leden za posledních sedmdesát sedm let. Ve vlacích CityElefant tak museli záchody čelit až mínus patnácti stupňům.

„V důsledku mimořádně nízkých teplot dochází k zamrzání vody, včetně odpadních vod v nádržích. Údržba a čerpání odpadu si v takové situaci vyžaduje delší čas, je třeba soupravy přistavit do vyhřívané haly nebo je nutné systém proplachovat horkou vodou. Proto může v takových dnech docházet k situacím, že se nepodaří v obvyklém čase vyprázdnit a zprovoznit všechny toalety,“ vysvětluje nedostatek záchodů Šťáhlavský.

V případě, že cestující druhé třídy nemůže najít funkční záchod, může podle Šťáhlavského směle použít ten ve třídě první. Tomu ale oponuje zkušenost čtenáře Filipa Krále, podle kterého vás odtud průvodčí požene bez příplatku rychlým krokem. „Marně jsem vysvětloval, že dolní záchody nefungují,“ stěžuje si Král.

Problémy s toaletami řeší v těchto dnech u svých vozů i jiní čeští dopravci. Podle Petera Koehlera z LEO Expressu však vždy musí být ve vlaku minimálně jeden funkční záchod na osmdesát cestujících. Tak to totiž předepisuje ministerstvo dopravy.

„V regionální dopravě je pak nádrž často umístěná pod vlakem nebo tu dokonce není ani nádrž, ale pouze díra do kolejiště. My máme vakuové záchody, dle evropských standardů, systém je tedy zcela uzavřený a odolnější proti mrazu,“ dodává Koehler.

Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Víte, kudy a jak jezdívaly železniční vagony ze Smíchova na Florenc? Neuvěříte

vydáno 23. června 2024  11:43

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Ovčí střeva, dvoumetrový černoch a zrádný robot. Vetřelec slaví 45 let

vydáno 22. června 2024  5:08

„Vetřelec je bezchybný organismus. Jeho dokonalosti se může vyrovnat jenom jeho zrůdnost,“ cedí mezi zuby android Ash. Tváří v tvář Ripleyové obdivuje...  celý článek

Stopy po okupačních kulkách, které vydržely na fasádě a také vlajkodržáky na Letné

vydáno 16. června 2024  11:30

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

České pivovary kráčejí k udržitelnosti a zároveň se snaží šetřit životní prostředí

vydáno 15. června 2024  8:32

Radegast chce zadržet v krajině více vody, než sám spotřebuje. Tento projekt přijde na miliony korun. Plzeňský Prazdroj zase vyvinul úspornější chladič...  celý článek