Hamletovskou sezonu na českých jevištích završí ve čtvrtek činoherní soubor Národního divadla Brno. Inscenace režiséra Martina Čičváka je podle databáze Divadelního ústavu pátým uvedením slavné tragédie Williama Shakespeara v aktuální sezoně. Diváci tak mají možnost srovnávat režijní pojetí i herecké výkony. Pro režiséra Čičváka je Hamlet "sociální akt". Jako dánský princ se tentokrát představí Tomáš David.
"Hamlet je ten, který je v opozici. Z nějakého důvodu se straní společnosti, kritizuje společnost, jíž je sám součástí a nemůže jí nebýt. Doufáme, že tou kritizovanou společností budeme v naší inscenaci my všichni, že se do nás bude Hamlet trefovat a bude nás dráždit. V ideálním případě budou diváci tak excitovaní, že po představení vyjdou z divadla a začnou revoluci," uvedl režisér.
Shakespearova tragédie se sice na jeviště vrací pravidelně, aktuální sezona je však z hlediska četnosti uvedení výjimečná. Loni v září Městské divadlo Brno přišlo s neobvyklým pojetím, kdy si titulní roli rozdělili dva herci, Martin Mihál a Michal Isteník. Poté měla v Ostravě premiéru inscenace s Josefem Trojanem. V prosinci Hamleta nasadilo Národní divadlo v Praze, kde titulní úlohu ztvárnil Pavel Neškudla, a také divadlo v Hradci Králové s Vojtěchem Říhou.
Shakespearovu postavu Hamleta navštíví duch otce a uloží mu úkol – zabít krále Claudia. Hamlet sice ctí svého otce i povinnost pomstít jeho smrt, přesto váhá. Pochybnosti jej vedou k proslulým úvahám o smrti a smyslu lidského života. "Být, nebo nebýt?", tedy asi nejslavnější divadelní otázka, v Brně zazní z úst Tomáše Davida. "Pracuju na tom, aby Hamlet byl já. Úplně. Já, Tomáš, vidím hrůzy, co se dějí, ale nijak se k nim nestavím, protože ze své podstaty nemůžu, nebo ani nechci," popsal David svůj přístup k roli.
V roli Horácia se představí Martin Veselý, Gertrudu hraje Hana Briešťanská, Claudia Ivan Dejmal. Roli Ofélie nastudovala nová členka souboru Anna Glässnerová. V úlohách Rosencrantze a Guildersterna vystoupí Roman Blumaier a hostující Petr Jeřábek.
O výpravu inscenace se postaral zahraniční tým. Kostýmy navrhla Nina Stillmarková a scénu Hans Hoffer, jenž pracoval se střídáním světla a tmy. Uprostřed jeviště Mahenova divadla se točí světelný tunel.