Memorandum, jehož cílem je zvýšit počet studentů technických a přírodovědných oborů, dnes v Brně podepsali zástupci kraje, města, tří brněnských univerzit a 12 velkých hi-tech firem. Mezi ně patří například ABB, Honeywell nebo Thermo Fisher Scientific. Signatáři se společně zavázali k popularizaci technického vzdělávání s primárním zacílením na děti starší 13 let. Ambicí je získání většího počtu expertů a expertek v oblasti, která odborníky dlouhodobě potřebuje a poptává. Při podpisu memoranda to řekl Tomáš Szaszi z brněnské pobočky Honeywell.
"Od projektu očekáváme nejen kolektivní návrh řešení, ale také analýzu problému. Proč nejsou studenti dostatečně motivováni ke studiu technických oborů?" uvedl Szaszi. Spolupráci veřejného a soukromého sektoru v tomto formátu označil za unikátní. Věří, že bude inspirací i pro další kraje.
Na Vysokém učení technickém, Masarykově univerzitě a Mendelově univerzitě studuje obory z oblasti vědy, technologií, inženýringu a matematiky (STEM) nyní zhruba 25.000 lidí. Cílem memoranda je zvýšit počet uchazečů v těchto oborech k akademickému roku 2028/2029 o 30 procent v porovnání se současností. Patnáctiprocentní nárůst přitom zřejmě zajistí demografická křivka.
Kraj projekt podpoří 1,5 milionem korun ročně. "Uvědomili jsme si, že pokud máme řešit nedostatek technicky vzdělaných lidí v kraji, musíme to dělat společně. Potřebujeme firmy, abychom měli kontakt s realitou. I učitelé potřebují vědět, jak se obory vyvíjí, co je zajímavé a co předat studentům. Věřím, že klíčové technologické firmy napříč krajem dokážou mladým lidem ukázat, že STEM může být i zábava a hlavně má jasné a praktické využití," řekl hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL).
Stejnou částku chce nabídnout i město, které zapojí zřizované základní školy a brněnskou hvězdárnu. Primátorka Markéta Vaňková (ODS) memorandum označila za průlomový okamžik. Podle ní se město o popularizaci vědy snaží, ale osamocené kroky nevedou k úspěchu, který by si představovali, řekla.
Memorandum platí do roku 2029. Prvními kroky v projektu bude vytvoření pracovní skupiny ambasadorů z řad firem, učitelů základních a středních škol a vysokoškolských odborníků. V začátcích bude potřeba také zmapovat už existující aktivity, které na podporu a popularizaci přírodovědných a technických oborů v regionu jsou. Síťování a propojování bude další fází. Koordinátorem aktivit bude brněnský FabLab, který bude zjišťovat, co a kdo ovlivňuje mladé lidi při volbě budoucího povolání, kam obracejí svoji pozornost nebo kde čerpají informace. Tam pak budou směřovat i další aktivity projektu.
FabLab rovněž připraví komunikační kampaň, která zajistí, že se potřebné informace o jednotlivých akcích, kurzech, seminářích a dalších aktivitách dostanou k žákům, studentům a dalším potenciálním uchazečům o STEM obory. "Kampaň nebude jen o promu akcí a aktivit, půjde mnohem víc do hloubky. Chceme bořit největší mýty o technickém vzdělávání, které ve společnosti bez jakéhokoli opodstatnění existují. Třeba to, že to nejsou obory pro holky, nebo že vystudovaný technik stojí u 50 let starého stroje v továrně," řekl jednatel FabLabu Tomáš Mejzlík.
Zástupci vysokých škol se shodli na tom, že je potřeba systém vzdělávání řešit jako celek a zamyslet se nad tím, aby byly studijní programy přitažlivé pro uchazeče. "Demografická křivka je nyní příhodná, za několik let nebude. Je to i o motivování a hledání talentů na nižších stupních vzdělávání, začíná to už ve školce," dodal rektor Masarykovy univerzity Martin Bareš.