Muzeum rekordů Pelhřimov rozšíří své sbírky o snímek, který dnes v Pelhřimově vytvořil výtvarník a fotograf Jiří Rynda. Použil k tomu přes 180 let starou fotografickou techniku kyanotypii, v jejímž používání je českým rekordmanem. Výsledný modrý snímek na skle zachycuje městskou věž, ve které muzeum spravující nevšední lidské výtvory sídlí. Vznikl jako připomínka letošního 30. výročí existence muzea.
Kyanotypii vynalezl v roce 1842 John Herschel. Výhodou postupu bylo používání méně toxických látek ve srovnání s jinými technikami včetně daguerrotypie. Nevýhodou byla modrá barva výsledných snímků, která postup předurčila spíš k pořizování technických snímků či kopií výkresů. "Na portréty příliš oblíbená nebyla, lidi modrý nádech odrazoval," řekl Rynda.
Na snímky pořizované kyanotypií se nejčastěji používá papír, pokud možno co nejsavější. Rynda, který se věnuje historickým fotografickým technikám a ze zásady nepoužívá digitální fotoaparát, se ale rozhodl pořizovat snímky na skleněné desky. Je v tom rekordmanem. Loni se mu v Praze podařilo udělat skleněnou kyanotypii formátu A3, větší v Česku nikdo nedělá.
Dnes v Pelhřimově svůj rekord zopakoval, když původní historický snímek městské věže převedl nejprve do negativu v poměru jedna ku jedné s výslednou fotografií, kterou pak přiložil na předem připravenou skleněnou desku s citlivou vrstvou. Emulze na ní musela schnout několik dní. Zhruba po 45 minutách pod lampou, opakovaném vymývání čistou vodou a opatrném sejmutí fólie jistící citlivou vrstvu vznikla finální fotografie.
Limitující pro vyrábění větších skleněných kyanotypií je podle Ryndy především manipulace ve vodní lázní, při které se nesmí porušit citlivá vrstva. Rozhodující je také to, jak velké se vyrábějí fólie sloužící jako negativy. Přesto má v plánu překonat svůj rekord, který ve formátu A3 znamená snímek o rozměru 42 krát 29,7 centimetru, a chce se pustit do větších snímků. Konkrétnější zatím být nechtěl. "Moje ambice je, že by to byly portréty o rozměrech 100 centimetrů na 80. A měli by to být sportovci," řekl Rynda.
Muzeum rekordů se v Pelhřimově poprvé otevřelo 30. června 1994 ve věži jedné z městských bran. Původní expozice byla ve třech patrech, řekl ČTK Miroslav Marek, šéf Agentury Dobrý den, která za muzeem stojí. Dnes má muzeum ve věži expozici v pěti patrech a další je v sídle agentury nedaleko věže. "Devadesátá léta byla nakloněna novinkám, hned během následujících dvou měsíců, během prázdnin, jsme měli víc než 6000 návštěvníků. Dnes už jich je během roku kolem 30.000," dodal Marek. Muzeum podle něho prezentuje výtvory skutečných mistrů svého řemesla, i když jde o řemesla či činnosti málo rozšířená až kuriózní.