Kdy jsem hledala, co je to drift, na Wikipedii jsem se dočetla, e se jedná o druh automobilového sportu, při kterém se vyuívá řízený přetáčivý smyk. Z toho nejsem moc moudrá, mohl bys nám blíe tento sport popsat?
Jedná se o druh motosportu, ve kterém auta závodí na poměrně krátkém vyznačeném okruhu, který má větinou kolem esti zatáček. Na něm před kadým závodem rozhodčí rozestaví kuely a nakreslí zóny a jezdcům oznámí, jakým způsobem mají dané kolo jet. Někde se musí přibrzdit, někde naopak přidat, kadý kuel nebo zóna se musí trefit, popř. přejet z předem určené strany. Důleité je samozřejmě se daných překáek nedotknout a nenarazit ani do bočních mantinelů. No a to ve zvládnout v co nejkratím čase.
Co ve se v závodu boduje?
Zdaleka nejde jen o rychlost. Důleitá je pečlivost jízdy, styl, atraktivnost, plynulost atd. Pravidlem bývá, e vyhrává ten, kdo neudělá chybu. Proto je nesmírně důleité během závodu dret nervy na uzdě, koncentrovat se a plně se soustředit na výkon.
Jak takový závod vypadá?
Kadý oficiální závod se skládá ze tří částí trénink, kvalifikace a duel (battle). Při tréninku se vichni zúčastnění seznamují s okruhem, jde o nebodovanou část závodu. V kvalifikačních rozjíďkách, které jsou větinou dvě nebo tři, u jsme hodnoceni. Ti nejlepí se pak utkají v závěrečné části, v duelu. V něm jede poslední závodník s tím prvním, absolvují spolu dvě kola a jeden z nich je označen jako vítěz. Touto vyřazovací metodou se postupně dojde k finálnímu střetu, ze kterého vzejde ten nejlepí.
To mi připadá celkem zdlouhavé.
Závod probíhá celý víkend, take ano, je to zábava na pár dnů. Já si kadý závod opravdu uívám se vím vudy, je to pro mě relax a únik z kadodenní reality. Vezmu si s sebou dobré jídlo, gril, muziku. My, drifteři, jsme dobrá parta, a i kdy jsme rivalové, panuje mezi námi přátelská nálada. Večer poklábosíme, bavíme se o závodě a o autech, větina z nás driftem ije.
Auta během závodu musí dostat pěkně zabrat. Kolik svému koníčku obětuje času?
Samotný závod je jen malá část toho, co k driftu patří. I během soutěí musím auto opravovat, měnit sjeté pneumatiky apod. Následující týden po závodě samozřejmě pomalu vybaluju a dávám auto do kupy, aby bylo schopné vyjet na dalí soutě. Doma mám malou dílnu a vechno jsem schopen si opravit a vyrobit sám. Baví mě zapojovat do renovací nové technologie, 3D scan, 3D tisk, některé díly vyrábím na CNC strojích.
Jakým autem vůbec jezdí?
Jedná se o auto značky BMW (konkrétně BMW E46 M3), které má motor z Jaguára. Celé jsem ho konstruoval sám. Postupně ho perkuju a snaím se ho udrovat v co nejlepím stavu.
Nael sis celkem drahý koníček
Je to tak, peníze hrají v dnením světě jednu z hlavních rolí, není tomu jinak ani v driftu. Čím více má člověk financí, tím více můe své auto vylepovat. Silnějí auto pak mnohdy znamená lepí umístění na závodech. Jak u jsem ale v úvodu zmiňoval, mnohdy vyhrává ten, kdo neudělá chybu. Natěstí to není jen o penězích.
Abych ale vůbec mohl svůj koníček uivit, mám dvě zaměstnání, z druhé práce de facto financuji ve, co se týká driftu. Samozřejmě velkou pomocí jsou pro mě sponzoři.
Kde shání své sponzory?
To je různé, větinou jde o shodu náhod. Někdo je na závodě, líbí se mu mé auto, můj styl, osloví mě a je ruka v rukávu. Nebo se nějaký nadenec podívá na má videa a kontaktuje mě. Pomáhají mi i mí přátelé a známí. Momentálně mám celkem osm větích sponzorů. V letoním roce jsem poprvé poádal o dotaci ná městský obvod. Věřím, e se potěstí a získám ji.
Uvaoval jsi, e bys svůj koníček představil právě naim občanům trochu více?
Kdyby byla příleitost, rád bych i občanům Hrabové svůj sport přiblíil. Během některé z akcí bych mohl například přistavit své závodní auto i s depem na sokolské hřitě a říct pár slov o tom, co dělám. Bylo by fajn ukázat videa a fotky ze závodů. Myslím, e zejména mladé kluky by určitě překvapilo, e i záliba v autech můe vyústit ve smysluplný koníček. Také střední a starí generace naich spoluobčanů by moná pochopila, e driftování není u dávno o předvádění, rámusu, ničení aut a hazardu se zdravím. Mimochodem bez- pečností kontroly jsou při závodech na takové úrovni, e o úrazech či větích nehodách nemůe být řeč.
Kolik závodů vůbec za rok absolvuje a jak si vede ve srovnání s ostatními jezdci?
Závodní sezóna probíhá od dubna do října, za tu dobu absolvuji přiblině deset závodů. Některé z nich jsou hlavní (v rámci Mistrovství České republiky), dalí z nich jsou tzv. podzávody. Ty nejsou registrovány pod Autoklubem České republiky. Mimo to se také občas účastním různých exhibicí, kde bývá opravdu skvělá atmosféra.
Co se týče umístění, posledních pár let se pohybuji v první pětce v rámci českých závodníků. Do finálových duelů se kvalifikuji vdy, někdy se mi podaří lepí umístění a skončím třeba druhý, někdy je holt soupeř silnějí.
Jak je vůbec tvůj sport divácky oblíben?
Diváci chodí a atmosféru na okruhu si opravdu uívají. Závody jsou větinou okořeněny i doprovodným programem, nechybí ohně, hlasitá hudba, skvělý moderátor. Pár mých známých, ale třeba i blízkou rodinu, která byla dost skeptická a nechtěla se mých závodů účastnit, jsem s sebou vzal a vichni byli opravdu nadení. Kdo má rád velkolepé show, tak a určitě vyrazí, nebude litovat.
Co tebe osobně na driftu nejvíce baví?
Zálibu v autech jsem zdědil po svém otci, během dospívání jsem sledoval závody v driftech a snil o tom, e se na startu také jednou objevím. Jak u jsem zmínil, mám kolem sebe spoustu bezva kolegů, se kterými můu vechny starosti hodit za hlavu a ít v daný okamik jen závodem. A kdy jsem na okruhu? Ty pocity se těko popisují, mám rád ten adrenalin, kdy člověk jede na hraně svých moností, soustředí se jen na to, aby nechyboval. Asi nejvíce si uívám chvíle, kdy cítím, jak tenká je hranice mezi úspěchem a porákou. Ta chvíle, někdy doslova pár vteřin, rozhoduje o tom, jestli budu stát na bedně nebo zakusím prohru.
Jaké jsou tvé vize do budoucna?
Závodění se věnuji ji devátou sezónu a rád bych dělat drift na plno. Mým snem je se jím ivit. K tomu samozřejmě potřebuju dostatečný přísun financí a dalí podporu od sponzorů. Kadým rokem mě podporuje více a více lidí, take věřím, e můj sen je do budoucna realizovatelný.
Na druhou stranu nejsem typem člověka, který by seděl se zaloenýma rukama a inkasoval tisíce na závody. Stále bych chtěl pracovat ve své dílně, opravovat auta nebo třeba stavět na zakázku auta závodní. Tolik k mým plánům.
Mohl bys na závěr uvést nějaké kontakty, kde by se případní zájemci mohli více seznámit s tím, co dělá?
Nejvíce sledujících, více jak třináct tisíc, mám na Instagramu, kde mě najdete pod přezdívkou DRIFTEX. Videa vkládám i na YouTube pod svým jménem Filip Vimpel.
Děkuji za rozhovor!