Coby zástupce rodu Habsburků výstavu ve Slezském zemském muzeu zahájil princ Lorenz Belgický a arcivévoda rakouský d´Este, od roku 1996 hlava rodu Rakoutí-Este. Byla radost jej výstavou provázet, říká kurátor Ondřej Haničák.
Byla Opava ve vztahu k císařskému rodu výjimečným městem?
Mezi ostatními městy v regionu měla exkluzivní postavení byla hlavním městem Rakouského Slezska, jedné z provincií předlitavské části habsburského soustátí. To podmiňovalo například umělecké objednávky, které by jinde nebyly moné. První část výstavy tedy představuje reprezentativní panovnické portréty, které mají těsnou vazbu k někdejí slezské zemi a jejímu centru Opavě. Bez výjimky je do jednoho objednal slezský veřejný konvent, který představoval místní zemskou politickou samosprávu. Stavové měli právo ádat panovnický portrét vdy při nějaké významné události.
O jaké portréty jde?
Starí dvojice vystavených obrazů vznikla v souvislosti s jednáním Opavského kongresu monarchů Svaté aliance v roce 1820. Stavové je objednali přímo během kongresových jednání, do Opavy se ale plátna dostala a roku 1823. Jde o monumentální celofigurové portréty císaře Frantika I. a jeho čtvrté manelky Karoliny Augusty, díla neznámého vídeňského malíře. Dále tu máme dílo Josefa Mánesa, objednané s první návtěvou Frantika Josefa I. v Opavě v roce 1851, jeho portrét. Sleztí stavové jej objednali prostřednictvím lechtičny Jetty Gallenbergové, je Mánese hostila ve svém opavském domě. Obraz Opava získala v roce 1853. Druhá dvojice celofigurových portrétů císařského páru vznikla v souvislosti se sňatkem Frantika Josefa I. v roce 1854, kdy si vzal Albětu Bavorskou, známou spíe jako Sisi. K portrétu Sisi se navíc váe příběh velmi zajímavého objevu.
Povídejte...
Slezské zemské muzeum má ve sbírkách jeho originál, vystavujeme vak kopii, tisk na plátně. Originál je toti právě zapůjčený v Bad Ischlu v Rakousku v Císařské vile, kterou dostali Frantiek Josef a Sisi jako svatební dar. Vila je stále v majetku rodu Habsburk-Lotringen, v současnosti ji vlastní Marcus Habsburk-Lotringen, prapravnuk Frantika Josefa I. Habsburkové loni obraz viděli na společenské události ve Vídni v Císařském muzeu kočárů. Tamní historikové ve spolupráci s českými kolegy toti objevili, e ná portrét Sisi je unikátní. Jde o jediný její portrét, a e jsou jich stovky po světě, kde je patrně vyobrazena ve svatebních atech.
Záhada svatebních atů císařovny Sissi. Pomohl ji rozlutit obraz z Opavy?![]() |
Jak se přilo na to, e aty z obrazu jsou právě ty svatební?
By existuje mnoství dobových novinových článků o svatební ceremonii, podoba jejích atů nebyla nikde zaznamenána, a proto s jistotou nevíme, jak vypadaly. Ale kurátorka a ředitelka vídeňské instituce na to přila v souvislosti s tím, e se z císařovniných svatebních atů zachovala vlečka. V roce 1989 ji Abětini potomci darovali právě do sbírek tohoto vídeňského muzea. A ta vlečka je totoná s tím, co je namalováno na opavském obrazu. Vídeňtí historikové přijeli do Opavy, portrét zevrubně prozkoumali, nafotili a na základě fotek vytvořili rekonstrukci atů. K nim ve své expozici přidali autentickou vlečku. V Rakousku ten objev neuvěřitelně rezonoval, byl ve vech médiích. Součástí expozice byl i ná obraz a tam si jej Habsburkové vyhlédli pro jejich letoní výstavu v Bad Ischlu.
Měly stavy objednané portréty v Opavě nějaké čestné místo?
Původně visely v zasedacím sále v někdejí jezuitské koleji na Dolním náměstí, kde se scházeli zástupci stavů a panovnické a státní moci. Později se tento objekt uíval jako Zemský dům a dnes slouí jako budova Zemského archivu. Máme a vystavili jsme i vyobrazení tohoto zasedacího sálu od malíře Josefa Kudělky ze 30. let 20. století. Představuje jediný dochovaný pohled do této místnosti, kde je dnes uloena sbírka matrik Moravskoslezského kraje a kde se také zachovala část výmalby znaky slezských měst, osobní znak císaře a císařský orel.
Jak zasedací sál vypadal?
V čele místnosti vidíme předsednický stůl, nad kterým visel obraz Franze Josefa I. od Mánesa. Kromě stolu zapisovatele a stolu hejtmana Kudělka zachytil i monumentální portréty císařského páru po stranách místnosti. Na vyobrazení u chybí poslanecké lavice. Ale vzhledem k datu jeho vzniku, tedy a za Československa, je zajímavé, e prostor sálu zůstal, asi z pietních důvodů, v téměř nezměněné podobě.
Proč si Habsburkové vybrali Opavu pro kongres v roce 1820?
Bavíme se o období metternichovského absolutismu, co byl jakýsi utuený státní dozor nad vekerým ivotem kvůli obavám z francouzských revolučních událostí a jejich důsledků pro celou Evropu. Opava byla relativně malým provinčním městem, s malým počtem obyvatel, dobře hlídatelným. I její poloha byla strategická, protoe lo hlavně o rokování rakouského císaře, ruského cara a pruského krále a vichni to měli zhruba stejně daleko. Její pozice byla neutrální, nebylo to hlavní sídelní město ádného z monarchů.
Opava slaví 800 let. Chystá festival, výstavy, soutěe i pamětní mince![]() |
Nejen kongresem, ale obecně návtěvami panovníků asi město ilo. Jak to v Opavě vypadalo při těchto událostech?
Císařské návtěvy ovlivnily podobu města i dění v něm. Například z třetí cesty Frantika Josefa I. v roce 1880 se nám podařilo zmapovat výzdobu města. Byla to císařova cesta po Slezsku, k ní vznikl příleitostný tisk, taková drobná kníka, kterou taky vystavujeme a z ní jsme se dozvěděli, jak se Opava na návtěvu připravila.
Opavané na to byli velice hrdí, dochovala se i komplexní fotodokumentace podoby významných staveb. Ta skončila v městském muzeu a díky tomu existuje dodnes. Máme tak snímek budovy zemské vlády, Sobkova paláce v někdejí Panského ulici, dnení Masarykově třídě, ale také budovy Lichtentejnského zámku, která u nestojí, nebo radnice na Horním náměstí, která u taky neexistuje. Vechny jsou vyzdobené. Fasádu budovy Zemského domu zdobily znaky slezských měst, ty taky vystavujeme. Jde o unikátní exempláře.
Čím?
Znaky Opavy, Jeseníku, Javorníku, Města Albrechtice, Frytátu a Těína pro tuto příleitost v roce 1880 namaloval opavský malíř Rudolf Templer. Jsou na papírovém kartonu, opravdu se nepočítalo s tím, e by měly být tak trvanlivé. Přesto se podařilo je zachovat, skoro zázrakem. Dochovaly se v budově Zemského domu, kde je někdo uloil na půdu. Jde o svého druhu unikát. Při císařské návtěvě také v Opavě vyrostla dvojice triumfálních bran první u kostela sv. Janů v dnení Janské ulici a druhá naproti kasárnám, která u dnes také nestojí, na dnením náměstí Republiky. lo o dřevěné konstrukce, karton a překliku. Známe i jméno architekta a dochovala se plánová stavební dokumentace i ta je součástí výstavy.
Jak dlouho se město obvykle na takovou návtěvu připravovalo?
Poměrně rychle, v horizontu týdnů. Představitelé města si na to potrpěli, byla to otázka cti a prestie.
Co dalího se například dochovalo o císařských návtěvách v Opavě?
Váou se k nim i hmotné artefakty. Například v roce 1851 měl Franz Josef I. v Opavě různorodý program. Navtívil mimo jiné první slezskou průmyslovou výstavu ve zdejím minoritském kláteře, měl politická jednání, ale také pro něj opavtí ostrostřelci uspořádali noční střelby na střelnici v městském parku. Jeho účasti si tak váili, e mocnáře nechali podepsat do pamětní knihy a vyhradili mu na to zvlátní stránku. Díky tomu tady máme jeho vlastnoruční podpis. Střelci vak mimo to ve sbírce uchovali i pero, kterým se císař podepsal, a na hlaveň terčovnice, z ní střílel, nechali gravírovat nápis, e z ní střílel císař, je tam uvedeno i datum, a dokonce i to, jak střílel. Podle zápisu měl samozřejmě výbornou trefu.
Pojí se s výkonem císařské moci v regionu i dalí artefakty?
Například řády či nobilitační diplomy, jimi povyoval za určité zásluhy do lechtického stavu. S povýením byl spojený i poplatek, ale jen tak koupit se nedalo. Vystavujeme diplom udělený poslanci slezského zemského sněmu a statkáři Antonu Latzelovi. Mezi vystavenými řády je zajímavý vojenský zásluný kří, svázaný s osobou marála Eduarda von Böhma-Ermolliho. Ten byl významným rakouským vojevůdcem v první světové válce, generálem druhé armády, která bojovala na východě s carským Ruskem. Byl penzionován v Opavě, kde během 2. světové války zemřel. Zůstala po něm kolekce řádů a vyznamenání. Tento patří k těm nejvzácnějím.
Měly vztah k Opavě i císařovny?
Panovnice zastupovala císaře v mnoha záleitostech. Císařovna Sisi například opavským střelcům darovala při příleitosti svěcení nového spolkového praporu coby jeho kmotra v roce 1877 praporovou stuhu. I tu máme ve sbírkách a je na výstavě k vidění.
Vechny vystavené předměty zůstaly v Opavě?
Ano, větina pochází ze sbírek Slezského zemského muzea, některé ze Zemského a ze Státního okresního archivu Opava a ze zámku v Hradci nad Moravicí. Na červen ve dnech konání festivalu Slunovrat jako autor výstavy připravuji i její komentované prohlídky.