Jak se dostat autem přes Labe? V jednadvacátém století na první pohled triviální věc. Ne vak v Pardubicích a okolí. Mosty chybějí, anebo jsou ve patném stavu. Vdy v Kuněticích se stále jezdí po elezné konstrukci, kterou nechala v Evropě po druhé světové válce vítězná US Army. V Pardubicích je na spadnutí most kapitána Bartoe, kde se u rok jezdí kyvadlově, a oprava čeká i vedlejí most Pavla Wonky.
Nicméně se zdá, e by se v dohledné době mohla situace zlepit. Na obchvatu Pardubic u Ředitelství silnic a dálnic buduje nový velký most přes největí českou řeku a dalí má v plánu Pardubický kraj vybudovat v Řečanech nad Labem.
Na stavbu, její odhadovaná hodnota je přiblině 180 milionů korun, se kraji podařilo získat finanční podporu od Státního fondu dopravní infrastruktury. Díky intenzivním jednáním a důleitosti mostní stavby pro splavnost Labe se nám podařilo získat příspěvek ve výi padesáti procent celkové investice, co je pro vybudování mostu zcela zásadní, uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za oblast dopravy Michal Korty.
Krajský úřad nechal vedle stoletého mostu, který u doslouil, vybudovat provizorium. Nic tak nebrání tomu, aby se veterán poroučel u letos k zemi. Máme zpracovanou projektovou dokumentaci k provedení stavby a budeme vyhlaovat veřejnou zakázku na zhotovitele tak, aby se mohla zrealizovat v průběhu prázdnin a v ideálním případě u mohly na podzim začít první bourací práce, uvedl ředitel Správy a údrby silnic Pardubického kraje Zdeněk Vaák.
Stoletý veterán půjde k zemi
Nový most bude mít část určenou pro chodce a cyklisty a bude splňovat podmínky pro splavnost Labe. Vzhledově má ladit s krajinou v okolí Národního hřebčína v Kladrubech, která je zapsaná na seznamu světového dědictví UNESCO. Most bude stát na elezobetonových opěrách, je navrený s ocelovou nosnou konstrukcí spřaenou elezobetonovou monolitickou deskou a délkou přemostění 88 metrů.
S mostem vznikne také oboustranný chodník, kde bude umoněn pohyb cyklistů, co je vzhledem k blízkosti Národní kulturní památky Hřebčín Kladruby nad Labem ádoucí, doplnil Korty.
Původní most v Řečanech nad Labem slouí od roku 1926 a jak na spodní stavbě, tak na samotné nosné konstrukci jsou zjevné trhliny a praskliny. Vzhledem k jeho patnému stavu na něm byla v minulých letech omezena rychlost na 20 kilometrů v hodině, pro vozidla nad 12 tun dokonce platil zákaz vjezdu.
Aby mohl nový most začít růst, musel krajský úřad nejdříve nechat postavit vedle toho stávajícího most provizorní. Nejblií místa, kde se dá Labe překonat, jsou toti poměrně daleko. Na jedné straně v Přelouči a na druhé a ve Středočeském kraji v Týnci nad Labem. Součástí provizoria, které měří přiblině sto metrů a tvoří ho třímetrové moduly, je i lávka pro pěí.
A přestane slouit v Řečanech, můe ho kraj vyuít po jednotlivých modulech na jiných místech dle aktuální potřeby, případně ho pronajímat. Instalace provizoria a jeho pořízení stálo 67,2 milionu korun bez DPH, dodal náměstek hejtmana Michal Korty z ODS.
Krajský úřad navíc v červnu spustí první etapu opravy mostu Pavla Wonky v centru Pardubic. Provoz alespoň částečně bude během prací pro auta zachován. Magistrát pak chystá rekonstrukci svého mostu kapitána Bartoe dále po proudu. Podle náměstka primátora Jana Hrabala by vedle něj do roka mohlo vzniknout provizorium.