Síť středních škol v Pardubickém kraji je dobře nastavená a nepotřebuje výraznější změny, míní lídři subjektů zastoupených v krajském zastupitelstvu. Zvýšit nechtějí až na jednu výjimku ani počet míst na gymnáziích či středních pedagogických školách, kde zájem výrazně převýšil možnosti škol. Vyplývá to z jejich odpovědi na dotaz ČTK.
Podle náměstkyně hejtmana Michaely Matouškové (STAN) je přetlak zájemců o gymnázia žádoucí. "Právě dostatečná konkurence v přijímacím řízení bude znamenat přijetí jen těch žáků, kteří mají předpoklady nejen dostudovat, ale také budou vhodnými kandidáty pro vysoké školství. Prozatím tedy nepředpokládáme navýšení kapacit, ale spíše zhodnocení a revize školských vzdělávacích programů a jejich vhodné doplnění," uvedla Matoušková. U středních pedagogických a humanitních škol, kde poptávka převýšila nabídku o 81 procent, což bylo nejvíce mezi všemi kraji včetně Prahy, zastává názor, že každoročně na poptávku po oborech reagovat nelze. "Vzdělávání je určitý cyklus, který nelze příliš dynamicky měnit," uvedla Matoušková. Naopak technické obory vnímá jako "Popelku českého školství", které je třeba pomoci.
Hejtman Martin Netolický (3PK/SOCDEM) uvedl, že střední školy v Pardubickém kraji využívají ve školním roce 2023/2024 svou kapacitu ze 76 procent a míst pro žáky vycházející ze základních škol je v nich dost. "Proto neplánujeme navyšovat kapacity gymnázií, stejně jako neplánujeme navyšovat kapacity odborných škol, jelikož jejich stávající kapacita je v našem kraji z dlouhodobého pohledu dostatečná," uvedl Netolický. Podobně jako Matoušková nechce zvyšovat počet míst na středních pedagogických školách na základě výsledků přijímacích řízení jednoho či dvou ročníků. Stejný přístup má i k technickým oborům.
Lídr hnutí ANO Dušan Salfický uvedl, že úlohou kraje je přizpůsobit síť středních škol aktuálním potřebám v regionu, aby nabídka kapacit odpovídala poptávce trhu práce.
"Nesmíme opomenout odborné školství, které tvoří důležitou část portfolia středního školství v Pardubickém kraji. Je důležité zaměřit se na technické a zdravotnické školy a hlavně na zvýšení atraktivity učňovských oborů," uvedl Salfický. Technické a učňovské obory je podle něj potřebné popularizovat.
Ani Pavel Šotola, který povede kandidátku Koalice pro Pardubický kraj složenou z KDU-ČSL, SNK Evropských demokratů a Nestraníků, se zvyšováním kapacity gymnázií nespěchá. "Ačkoliv zájem žáků o gymnázia je vyšší, hlavně v Pardubicích, aktuálně nemáme v plánu kapacitu navyšovat. Pokud by tento trend přetrvával a korespondoval by s poptávkou zaměstnavatelů, budeme hledat řešení, které by mohlo spočívat například i v zavedení šestiletých gymnázií, která v našem kraji nejsou," uvedl Šotola.
O Střední pedagogickou školu v Litomyšli byl podle něj letos enormní zájem v souvislosti s možností podat tři přihlášky na střední školy. "Jsme připraveni vést diskusi s novým ředitelem školy, který nastoupí na začátku školního roku, o zavádění nových trendů a hlavně hledání vyšší motivace absolventů, aby se po ukončení studia pedagogice i nadále věnovali. To bohužel nyní tak vždy neprobíhá," uvedl Šotola. Technické obory je podle něj přes nižší zájem potřebné udržet a více propagovat.
Lídr Pirátů Daniel Lebduška připouští, že lze uvažovat o rozšíření kapacity gymnázií. "Ale stále je to typ školy, jejímž hlavním úkolem je připravit studenty na další vzdělávání. V kraji je možnost studovat i na středních školách s praktickým zaměřením, kde všeobecné vzdělávání je nedílnou součástí jejich výuky. Pokud budeme jen slepě sledovat poptávku, tak můžeme narazit na problém s nevyrovnaností kvality vzdělávání na všech typech škol," uvedl Lebduška. Po dalším vyhodnocení údajů o přijímacím řízení na střední pedagogické a humanitní školy by se mohla přizpůsobit i jejich kapacita, ukáže-li se, že tento typ absolventů chybí. Většímu zájmu o technické školy by podle něj pomohla lepší propagace, aby se podařilo pro techniku mladé lidi nadchnout.
Pro rozšíření gymnázií není podle náměstka hejtmana Ladislava Valtra z ODS důvod. "Chápu, že se čas od času objeví případy, kdy je kapacita v některých lokalitách napjatá, ale to odpovídá typu těchto konkrétních škol. Gymnázia, pedagogické školy a další podobné instituce svoji roli plní nyní dobře a dostatečně, není důvod jejich kapacity navyšovat," uvedl Valtr. Naopak by podpořil polytechnické vzdělávání, kde kraj dlouhodobě investuje do nákupu technického vybavení škol.
"Musíme však lépe vysvětlovat přínosy technických oborů, odbourávat strach žáků i rodičů z nich a poukazovat na jejich benefity – lepší šance najít práci, dobré příjmy a podobně," uvedl Valtr.
I podle ředitele Střední průmyslové školy Chrudim Františka Mihulky je středoškolská vzdělávací síť v regionu v pořádku. "Podle mne je to v regionu dobře nastavené ve smyslu počtu škol a jejich oborového zaměření ve vztahu k potřebám trhu práce," řekl ČTK Mihulka. Další místa na gymnáziích by nepřidával, i odborné školy mají značný podíl všeobecného vzdělávání. "Pro některé děti je to možná trauma, když rodiče tlačí na to, aby měli gympl, ony na to nemají a učí se jak blázni místo toho, aby se dopracovali logického myšlení," míní Mihulka.
Spokojen je i s novým systémem elektronických přihlášek. "Tři ze čtyř učebních oborů máme už teď plné. Když přičtu i studijní obory, pro druhé kolo ještě nějaká volná místa máme. Vloni jsme ale měli zhruba 100 dětí na první kolo v prvním pořadí, teď jich máme 119, takže dobré," uvedl Mihulka.
Statistika prvního kola přijímacího řízení na krajské střední školy v Pardubickém kraji:
Typ školy (zřizovatel: Kraj) Kapacita míst 2024 Počet přihlášek 2024 (Škola uvedena jako první volba) Převis
Čtyřletá gymnázia 660 788 128
Šestiletá gymnázia 0 0 0
Osmiletá gymnázia 450 699 249
Lycea 136 129 -7
Střední odborné školy 2358 2315 -43
Střední odborná učiliště 733 389 -344
zdroj: https://www.vzdelavanivdatech.cz/
Vzdělanostní struktura Pardubického kraje podle Sčítání lidu, domů a bytů:
2011 2021
Počet obyvatel kraje nad 15 let 436.534 427.281
Z toho VŠ vzdělání 43.246 58.987
SŠ vzdělání 295.628 289.888
Základní vzdělání včetně nedokončeného 77.974 53.808
bez vzdělání 1911 2656
zdroj: ČSÚ