Pohled na západočeské pohraničí poznamenané událostmi posledních sta let nabídne nová divadelní inscenace Krajina se sklady na plzeňské alternativní scéně Moving Station. Hru chebské rodačky Marie Novákové nastudoval pražský nezávislý divadelní soubor Tygr v tísni v koprodukci s Moving Station a místními umělci, premiéru bude mít 16. května. Na repertoáru se objeví kromě Plzně i v Praze, řekl ČTK umělecký ředitel Moving Station Roman Černík.
"Soubor Tygr v tísni mapuje moderní evropské dějiny a hledá zdánlivě okrajové příběhy, které přispěly k současné podobě světa stejnou měrou jako ikonické historické události. My se v Moving Station dlouhodobě zabýváme zpracováním témat, která jsou aktuálně přítomna ve společenských debatách i životní realitě kolem nás," řekl Černík, rovněž rodák z Chebu, kde se děj odehrává.
Hra se podle něj dotýká bolestných událostí, které se na Chebsku odehrály, poznamenaly tamní krajinu i lidi, kteří se s nimi stále vyrovnávají. Je to příběh komunity a krajiny rakouskouherských, československých a posléze českých Sudet, do nichž se otiskly politické a historické turbulence 20. století a začátku 21. století.
"Text vznikl díky covidové izolaci, kdy byly všude zákazy a nesmělo se chodit dál než na hranici okresů. Chodila jsem po těch místech. Díky stipendijní pobídce Národního divadla jsme se setkávali tři autoři a každý jsme tvořili a vzájemně se bavili o svých textech," uvedla autorka. Inscenaci před plzeňským uvedením nastudovalo už Činoherní studio v Ústí nad Labem.
"Název Krajina se sklady je dvojsmyslný. Jsou to jednak ty velké logistické haly, ale je to i ten poetický význam, že ta krajina je nějak přeskládaná, nějak zjizvená," řekl režisér Ivo Kristián Kubák. V této krajině se na magický zimní slunovrat zjeví duchové minulosti a setkají se se současnými obyvateli. Hra má podle režiséra humor, příběhy drobných lidí i rozměry téměř antické tragédie.
Krajina je podle něj specifická tím, kdo a kolikrát ji poznamenal a změnil - od internačního tábora pro zajatce za první světové války přes válečné vysídlování a osídlování, vznik železné opony a zakázané území v hraničním pásmu, kde byli pány krajiny sebestřední a režimem protežovaní příslušníci pohraničí stráže, kteří stříleli do nevinných lidí na útěku do západního Německa, popsal Kubák. Po listopadu 1989 se v oblasti soustředil i nelegální obchod, erotické kluby, prostituce a kasina, v nejzápadnější výspě republiky ale vznikaly i pásy logistických hal a překladišť. "Za posledních sto let jsme pohraničí zjizvili jako nikdy předtím a hra je sondou do tohoto stavu," řekl Kubák.