metro.cz

Počasí v Praze

17 °C / 24 °C

Sobota 22. června 2024. Svátek má Pavla

Autobusy se po nezdařené premiéře vrátily do Prahy přesně před 90 lety

  14:16
Velké rozšíření Prahy v roce 1922 přineslo řadu praktických obtíží. Třeba potřebu rozšířit síť veřejné dopravy do alespoň některých dříve samostatných obcí. Výstavba tramvajových tratí ale pro finanční náročnost většinou nepřipadala v úvahu, a tak se do pražských ulic nakonec 21. června 1925 vrátily autobusy.
Autobus Karosa B 741 č. 6155, již po střední opravě, na konečné Obchodní...

Autobus Karosa B 741 č. 6155, již po střední opravě, na konečné Obchodní centrum Čakovice 12. ledna 2008. | foto: DPP, Zdeněk LiškaMetro.cz

Ty už sice jezdily na Malé Straně v letech 1908 až 1909, po nepříliš dobrých zkušenostech a téměř fatální nehodě byl ale jejich provoz na dlouhou dobu zastaven.

Po slavnostním zahájení obnoveného provozu, které se konalo o den dříve na Staroměstském náměstí, se onu červnovou neděli roku 1925 krátce před šestou hodinou ranní vydal do ulic první vůz. Trasu z Čechova náměstí ve Vršovicích k Záběhlickému zámku ujel autobus za osm minut - i díky tomu, že měl po cestě jedinou zastávku.

K první lince, měřící 3,5 kilometru a označené písmenem A, se ještě v říjnu 1925 přidalo - také na jižním okraji Prahy - „Béčko“, jež spojilo Pankrác s Kunraticemi. A pak v rychlém sledu následovaly další písmeny označené autobusové linky.

V roce 1926 jezdily autobusy do Malešic, Jinonic a Bohnic, rok nato už byly k potkání i na kbelském letišti. První linky přitom měly jedno společné: vozily cestující k tramvajovým tratím, které i nadále tvořily páteř pražské veřejné dopravy.

Garáže na Pankráci a v Dejvicích

Autobusy si s tramvajemi ostatně moc nekonkurovaly. Podle původních plánů pražských radních měla sice jejich provoz zajišťovat soukromá Autodopravní akciová společnost, ta ale zkrachovala ještě dříve, než mohly vyjet do ulic první vozy.Autobusovou dopravu tak nakonec dostaly na starosti Elektrické podniky, které také zřídily pro nové dopravní prostředky potřebné garáže. Nejprve v tramvajových dílnách v Karlíně a později i ve vozovně na Pankráci.

Brzy vzalo za své i prvotní pojetí autobusů jako pouhých napáječů tramvajových tras - už v roce 1927 pronikly do samého středu Prahy, když linka H spojila Žižkov s Jungmannovým náměstím. Zájem cestujících postupně rostl a běžné autobusy často nestačily pobrat všechny zájemce, a tak se už koncem 20. let začaly používat vleky.

V roce 1932 získaly autobusy nejen konečně moderní garáže v Dejvicích (používané až do roku 2005), ale na třech linkách se vydaly i na noční služby.

Před druhou světovou válkou pak jezdilo po Praze přes 130 autobusů na 18 linkách, které po roce 1936 doplnily i dvě trasy trolejbusové.

Vznik protektorátu ale přinesl nejen urychlenou přestavbu vozů na pravostranný provoz (sedadlo řidiče přitom zůstalo na svém místě), ale také postupné utlumení autobusových linek. Na sklonku války tak vedlo protektorátní metropolí jen sedm tras obhospodařovaných patnáctkou vozidel, jezdících na nouzová paliva jako dřevoplyn či svítiplyn.

Po osvobození se situace lepšila jen pomalu, prvním impulzem pro další rozvoj pražských autobusových linek byla v roce 1951 změna značení, když písmena nahradila kombinace tří číslic.

Velký rozkvět pak přišel na začátku 60. let, kdy se autobusy opět objevily v centru a vznikly linky, které přes střed města spojily Petřiny s Krčí nebo Veleslavín se Spořilovem. Rostoucí poptávka cestujících ale nakonec dospěla v Praze k výstavbě metra a autobusům měla připadnout opět servisní role.

Po otevření metra v roce 1974 a také kvůli vzniku velkých sídlišť na okrajích města autobusy zmizely až na výjimky z centra a začaly sloužit zejména pro dopravu Pražanů k podzemní dráze.

A tak vypadá autobusová doprava v Praze dodnes - byť jsou současná vozidla modernější a pohodlnější než v 70. letech. V poslední době se nicméně, byť prostřednictvím minibusů, vrátily autobusy do samého centra města a od 90. let postupně jejich síť rozšiřuje i za hranice hlavního města.

Čtyři miliardy ročně

 Aktuálně má Dopravní podnik hl. m. Prahy k dispozici celkem 1156 autobusů s průměrným stářím devět let. Nejdelší trasu má autobusová linka 177, a to bezmála 29 kilometrů.

Náklady podniku na provoz autobusů v rámci pražské integrované dopravy činí ročně necelé čtyři miliardy korun.

V hlavním městě se od září 2012 dělí spoje na několik kategorií. Novinkou bylo zavedení tzv. metrobusů. Na asi čtyřech desítkách takových linek jezdí vozy v krátkých intervalech a většinou je nasazený kloubový autobus.

Metrobus má delší trasu než linky z další kategorie, tedy ty standardní. V provozu je i zhruba dvacítka midibusových linek, na kterých jezdí nízkokapacitní vozy do míst, kam se běžné autobusy nedostanou. Cestující mohou využít i více než dvacítku nočních spojů a ze Středočeského kraje do Prahy přijíždějí příměstské linky.

Autor: ČTK

Hlavní zprávy

Superhrdinové opět zlobí! Butcher a Homelander pořád kopou nejvyšší seriálovou ligu

Strážce streamu
vydáno 21. června 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Krvavá, brutální, dekadentní, místy až úchylná a hlavně neskutečně zábavná seriálová odpověď na superhrdinské trháky se nedávno, vlastně jen před pár dny,...  celý článek

Ovčí střeva, dvoumetrový černoch a zrádný robot. Vetřelec slaví 45 let

vydáno 22. června 2024  5:08

„Vetřelec je bezchybný organismus. Jeho dokonalosti se může vyrovnat jenom jeho zrůdnost,“ cedí mezi zuby android Ash. Tváří v tvář Ripleyové obdivuje...  celý článek

V Česku prakticky nenarazíte na skutečně luxusní hotely, říká youtuber Husička

vydáno 21. června 2024  11:00

Jmenuje se Jindřich Husička, ale fanoušci jeho videí na YouTube jej znají hlavně jako Pana Plešatého. Rodák z Olomouce, který se věnoval práci v...  celý článek

Stopy po okupačních kulkách, které vydržely na fasádě a také vlajkodržáky na Letné

vydáno 16. června 2024  11:30

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek