metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 32 °C

Sobota 27. července 2024. Svátek má Věroslav

Černá reklama u Nuseláku dál sype miliony a hyzdí město

  5:36
Obří plocha střídá vlastníky. Úřad i soudy jsou bezzubé. Přichází aktivita lidí.

Další 1 fotografie v galerii
Obří reklamní plocha na domech | foto: @OPENHOUSEPRAHA

Světové metropole s větším či menším úspěchem vyhrávají v boji s vizuálním smogem. Praha oproti nim ale zaostává. Například ulice v historickém centru začínají po koronavirové krizi připomínat jednu velkou obchodní výlohu. „To je škoda, jelikož tak zanikají architektonické skvosty,“ říká radní pro správu majetku Jan Chabr. 

Opět se také mluví o místě, které je od centra dál. O obřích reklamách na domech u paty Nuselského mostu, jež jsou na území Pražské památkové rezervace. Reklamy tam podle vyhlášky nemají co dělat, jenže úřady mají problém jejich vlastníka najít. Ti se totiž v průběhu času neustále střídají a úřady nevědí, s kým jednat. „Vyplatí se jim to. Roční příjmy z ilegálních reklam jsou odhadovány na několik milionů,“ uvedla Kristýna Drápalová, která městu pomáhá zbavit se nesmyslných reklam. 

Podle vyjádření odboru výstavby MČ Praha 2 z 24. června nicméně k identifikaci vlastníka ploch nyní došlo a stavební úřad se chystá vydat ve věci rozhodnutí. „Termín vydání rozhodnutí bohužel neznáme,“ řekl Zdenek Jahn, který je členem skupiny Přidej se a strhni to, zabývající se černou reklamou v českých městech. Je ale možné, že vlastník reklamních ploch zaplatí pokutu a inzerce pojede dál. Jako se to stalo v minulosti. Nic nevyřešil ani březnový soud mezi majitelem domů a architektem jednoho z nich, který ho v 70. letech postavil. Soud sice rozhodl, že reklamní plochy snižují architektonickou hodnotu díla, ale majitel domů, firma Jizera Invest, tvrdí, že netuší, kdo reklamní plochy vlastní. „Vrchní soud jasně uvedl, že v okamžiku, kdy je ta konstrukce pevně spojena s domem, za ni odpovídá vlastník domu,“ konstatoval pro server iHNed.cz advokát architekta František Vyskočil. 

Skupina Přidej se a strhni to ale zkouší ještě jinou metodu – přesvědčuje firmy, aby na ilegálních plochách u Nuseláku neinzerovaly. „Věříme tomu, že firmy, kterým záleží na dobré pověsti, od podobné inzerce odstoupí,“ řekl pro deník Metro Jahn. S reklamami na domech skončí firma Miele, nyní komunikují s dalším klientem, firmou Samsung. Podle něj má Praha na rozdíl od jiných evropských metropolí omezené pravomoce cokoli dělat. „Dokážu si proto představit například veřejný apel primátora na inzerující firmy, aby přestaly hyzdit Prahu svojí reklamou na nelegálních plochách,“ uvedl Jahn. 

V souvislosti s porušováním pravidel majitelů domů připomíná také osud nádraží Vyšehrad: „Mnoho let chátrá a ohrožuje své okolí, nemluvě o ztrátě na kulturním dědictví města,“ uzavírá pro deník Metro.  

Autor: Marek Peška Metro.cz

Hlavní zprávy

Krotitelé soundtracků. Dvojice youtuberů s hlavami v krabicích. Proč to dělají?

vydáno 27. července 2024  7:00

„Máme rádi soundtracky, a tak si o nich povídáme. O tom, proč nás ve filmové hudbě baví velké orchestry, syntezátory, fajn písničky i noise music,“ píše...  celý článek

První várka závěrečné řady Cobra Kai je na Netflixu. Přídavek dorazí až v listopadu

Strážce streamu
vydáno 26. července 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Trochu kalkul, trochu podraz a skoro určitě chytrá marketingová strategie. Tak by se dal označit aktuální krok streamovací platformy Netflix, která si...  celý článek

Rád bych navázal na generaci Bobka a Křesťana a vrátil do Česka country muziku, říká Marpo

vydáno 26. července 2024  5:00

Otakar Petřina ml., alias Marpo, je na české hudební scéně známý už léta. Se svou kapelou Troublegang udává směr rapové scéně. Teď se ale pustil do nových...  celý článek

Peníze máme, s fyzičkou je to horší! Češi utrácejí za elektrokola klidně desetitisíce

vydáno 25. července 2024  5:22

Podle odhadů poradenské skupiny Moore Czech Republic se ekonomický optimismus Čechů mírně snižuje. Přesto jsou ochotní za leccos utrácet. Například za...  celý článek