metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 24 °C

Neděle 28. dubna 2024. Svátek má Vlastislav

Černá reklama u Nuseláku dál sype miliony a hyzdí město

  5:36
Obří plocha střídá vlastníky. Úřad i soudy jsou bezzubé. Přichází aktivita lidí.

Další 1 fotografie v galerii
Obří reklamní plocha na domech | foto: @OPENHOUSEPRAHA

Světové metropole s větším či menším úspěchem vyhrávají v boji s vizuálním smogem. Praha oproti nim ale zaostává. Například ulice v historickém centru začínají po koronavirové krizi připomínat jednu velkou obchodní výlohu. „To je škoda, jelikož tak zanikají architektonické skvosty,“ říká radní pro správu majetku Jan Chabr. 

Opět se také mluví o místě, které je od centra dál. O obřích reklamách na domech u paty Nuselského mostu, jež jsou na území Pražské památkové rezervace. Reklamy tam podle vyhlášky nemají co dělat, jenže úřady mají problém jejich vlastníka najít. Ti se totiž v průběhu času neustále střídají a úřady nevědí, s kým jednat. „Vyplatí se jim to. Roční příjmy z ilegálních reklam jsou odhadovány na několik milionů,“ uvedla Kristýna Drápalová, která městu pomáhá zbavit se nesmyslných reklam. 

Podle vyjádření odboru výstavby MČ Praha 2 z 24. června nicméně k identifikaci vlastníka ploch nyní došlo a stavební úřad se chystá vydat ve věci rozhodnutí. „Termín vydání rozhodnutí bohužel neznáme,“ řekl Zdenek Jahn, který je členem skupiny Přidej se a strhni to, zabývající se černou reklamou v českých městech. Je ale možné, že vlastník reklamních ploch zaplatí pokutu a inzerce pojede dál. Jako se to stalo v minulosti. Nic nevyřešil ani březnový soud mezi majitelem domů a architektem jednoho z nich, který ho v 70. letech postavil. Soud sice rozhodl, že reklamní plochy snižují architektonickou hodnotu díla, ale majitel domů, firma Jizera Invest, tvrdí, že netuší, kdo reklamní plochy vlastní. „Vrchní soud jasně uvedl, že v okamžiku, kdy je ta konstrukce pevně spojena s domem, za ni odpovídá vlastník domu,“ konstatoval pro server iHNed.cz advokát architekta František Vyskočil. 

Skupina Přidej se a strhni to ale zkouší ještě jinou metodu – přesvědčuje firmy, aby na ilegálních plochách u Nuseláku neinzerovaly. „Věříme tomu, že firmy, kterým záleží na dobré pověsti, od podobné inzerce odstoupí,“ řekl pro deník Metro Jahn. S reklamami na domech skončí firma Miele, nyní komunikují s dalším klientem, firmou Samsung. Podle něj má Praha na rozdíl od jiných evropských metropolí omezené pravomoce cokoli dělat. „Dokážu si proto představit například veřejný apel primátora na inzerující firmy, aby přestaly hyzdit Prahu svojí reklamou na nelegálních plochách,“ uvedl Jahn. 

V souvislosti s porušováním pravidel majitelů domů připomíná také osud nádraží Vyšehrad: „Mnoho let chátrá a ohrožuje své okolí, nemluvě o ztrátě na kulturním dědictví města,“ uzavírá pro deník Metro.  

Autor: Marek Peška Metro.cz

Hlavní zprávy

Pražské mrakodrapy. Víte, že ten úplně první na světě měl pouhopouhých deset pater?

vydáno 28. dubna 2024  11:48

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek

Písni Nothing Else Matter trumpeta velmi sluší, říkají kluci z kapely Melanchollica

vydáno 28. dubna 2024  5:33

Tribute kapely oslavující svoje vzory jsou běžnou součástí hudební scény. V Česku se ale před rokem zrodil projekt, který se běžnému napodobování cizích...  celý článek

Když opravdu chcete, tak tomu dáte sto procent, říká běžkyně Marcela Joglová

vydáno 27. dubna 2024  6:48

Otevřela oči mnoha lidem. Přiznala se k bulimii. Sport jí pomohl přes mnohé starosti se „převalit“. To je Marcela Joglová, česká běžecká vytrvalkyně. Když...  celý článek

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek