metro.cz

Počasí v Praze

13 °C / 18 °C

Pátek 24. května 2024. Svátek má Jana

Černá reklama u Nuseláku dál sype miliony a hyzdí město

  5:36
Obří plocha střídá vlastníky. Úřad i soudy jsou bezzubé. Přichází aktivita lidí.

Další 1 fotografie v galerii
Obří reklamní plocha na domech | foto: @OPENHOUSEPRAHA

Světové metropole s větším či menším úspěchem vyhrávají v boji s vizuálním smogem. Praha oproti nim ale zaostává. Například ulice v historickém centru začínají po koronavirové krizi připomínat jednu velkou obchodní výlohu. „To je škoda, jelikož tak zanikají architektonické skvosty,“ říká radní pro správu majetku Jan Chabr. 

Opět se také mluví o místě, které je od centra dál. O obřích reklamách na domech u paty Nuselského mostu, jež jsou na území Pražské památkové rezervace. Reklamy tam podle vyhlášky nemají co dělat, jenže úřady mají problém jejich vlastníka najít. Ti se totiž v průběhu času neustále střídají a úřady nevědí, s kým jednat. „Vyplatí se jim to. Roční příjmy z ilegálních reklam jsou odhadovány na několik milionů,“ uvedla Kristýna Drápalová, která městu pomáhá zbavit se nesmyslných reklam. 

Podle vyjádření odboru výstavby MČ Praha 2 z 24. června nicméně k identifikaci vlastníka ploch nyní došlo a stavební úřad se chystá vydat ve věci rozhodnutí. „Termín vydání rozhodnutí bohužel neznáme,“ řekl Zdenek Jahn, který je členem skupiny Přidej se a strhni to, zabývající se černou reklamou v českých městech. Je ale možné, že vlastník reklamních ploch zaplatí pokutu a inzerce pojede dál. Jako se to stalo v minulosti. Nic nevyřešil ani březnový soud mezi majitelem domů a architektem jednoho z nich, který ho v 70. letech postavil. Soud sice rozhodl, že reklamní plochy snižují architektonickou hodnotu díla, ale majitel domů, firma Jizera Invest, tvrdí, že netuší, kdo reklamní plochy vlastní. „Vrchní soud jasně uvedl, že v okamžiku, kdy je ta konstrukce pevně spojena s domem, za ni odpovídá vlastník domu,“ konstatoval pro server iHNed.cz advokát architekta František Vyskočil. 

Skupina Přidej se a strhni to ale zkouší ještě jinou metodu – přesvědčuje firmy, aby na ilegálních plochách u Nuseláku neinzerovaly. „Věříme tomu, že firmy, kterým záleží na dobré pověsti, od podobné inzerce odstoupí,“ řekl pro deník Metro Jahn. S reklamami na domech skončí firma Miele, nyní komunikují s dalším klientem, firmou Samsung. Podle něj má Praha na rozdíl od jiných evropských metropolí omezené pravomoce cokoli dělat. „Dokážu si proto představit například veřejný apel primátora na inzerující firmy, aby přestaly hyzdit Prahu svojí reklamou na nelegálních plochách,“ uvedl Jahn. 

V souvislosti s porušováním pravidel majitelů domů připomíná také osud nádraží Vyšehrad: „Mnoho let chátrá a ohrožuje své okolí, nemluvě o ztrátě na kulturním dědictví města,“ uzavírá pro deník Metro.  

Autor: Marek Peška Metro.cz

Hlavní zprávy

Ve slovenštině plánuji celé album, říká zpěvák s hlubokým sametovým hlasem Adam Pavlovčin

vydáno 24. května 2024  6:15

Vystupuje pod jménem Adonxs a v Praze ho naživo můžete vidět 31. května. V rámci Prague Open Air se představí na Občanské plovárně, kam si pozval i...  celý článek

Šéf festivalu Rock for People sní o Red Hot Chilli Peppers a System Of A Down

vydáno 20. května 2024  12:57

Michal Thomes dokázal z lokální akce vydupat mezinárodně uznávaný festival obřích rozměrů. Šéf festivalu Rock for People deníku Metro říká, že se letos...  celý článek

Mládí vpřed! Slavný pochod obsadili teenageři, neztratil se ani editor deníku Metro

vydáno 20. května 2024  5:03

Nejslavnější český pochod Praha-Prčice ovládl deštivou sobotu. Ti největší odvážlivci se vydali na nejdelší, 75 kilometrů dlouhou trasu. V cíli panovaly...  celý článek

Deset hodin čekání. Pětiapůltunovému motýlovi hrozil nekoordinovaný let

vydáno 19. května 2024  18:55

Praha v sobotu zažila nečekanou podívanou. Lidé, kteří mířili k Národní třídě vstoupit do běžně nepřístupných domů a užít si výjimečné výhledy na město z...  celý článek