metro.cz

Počasí v Praze

14 °C / 27 °C

Čtvrtek 20. června 2024. Svátek má Květa

Černá reklama u Nuseláku dál sype miliony a hyzdí město

  5:36
Obří plocha střídá vlastníky. Úřad i soudy jsou bezzubé. Přichází aktivita lidí.

Další 1 fotografie v galerii
Obří reklamní plocha na domech | foto: @OPENHOUSEPRAHA

Světové metropole s větším či menším úspěchem vyhrávají v boji s vizuálním smogem. Praha oproti nim ale zaostává. Například ulice v historickém centru začínají po koronavirové krizi připomínat jednu velkou obchodní výlohu. „To je škoda, jelikož tak zanikají architektonické skvosty,“ říká radní pro správu majetku Jan Chabr. 

Opět se také mluví o místě, které je od centra dál. O obřích reklamách na domech u paty Nuselského mostu, jež jsou na území Pražské památkové rezervace. Reklamy tam podle vyhlášky nemají co dělat, jenže úřady mají problém jejich vlastníka najít. Ti se totiž v průběhu času neustále střídají a úřady nevědí, s kým jednat. „Vyplatí se jim to. Roční příjmy z ilegálních reklam jsou odhadovány na několik milionů,“ uvedla Kristýna Drápalová, která městu pomáhá zbavit se nesmyslných reklam. 

Podle vyjádření odboru výstavby MČ Praha 2 z 24. června nicméně k identifikaci vlastníka ploch nyní došlo a stavební úřad se chystá vydat ve věci rozhodnutí. „Termín vydání rozhodnutí bohužel neznáme,“ řekl Zdenek Jahn, který je členem skupiny Přidej se a strhni to, zabývající se černou reklamou v českých městech. Je ale možné, že vlastník reklamních ploch zaplatí pokutu a inzerce pojede dál. Jako se to stalo v minulosti. Nic nevyřešil ani březnový soud mezi majitelem domů a architektem jednoho z nich, který ho v 70. letech postavil. Soud sice rozhodl, že reklamní plochy snižují architektonickou hodnotu díla, ale majitel domů, firma Jizera Invest, tvrdí, že netuší, kdo reklamní plochy vlastní. „Vrchní soud jasně uvedl, že v okamžiku, kdy je ta konstrukce pevně spojena s domem, za ni odpovídá vlastník domu,“ konstatoval pro server iHNed.cz advokát architekta František Vyskočil. 

Skupina Přidej se a strhni to ale zkouší ještě jinou metodu – přesvědčuje firmy, aby na ilegálních plochách u Nuseláku neinzerovaly. „Věříme tomu, že firmy, kterým záleží na dobré pověsti, od podobné inzerce odstoupí,“ řekl pro deník Metro Jahn. S reklamami na domech skončí firma Miele, nyní komunikují s dalším klientem, firmou Samsung. Podle něj má Praha na rozdíl od jiných evropských metropolí omezené pravomoce cokoli dělat. „Dokážu si proto představit například veřejný apel primátora na inzerující firmy, aby přestaly hyzdit Prahu svojí reklamou na nelegálních plochách,“ uvedl Jahn. 

V souvislosti s porušováním pravidel majitelů domů připomíná také osud nádraží Vyšehrad: „Mnoho let chátrá a ohrožuje své okolí, nemluvě o ztrátě na kulturním dědictví města,“ uzavírá pro deník Metro.  

Autor: Marek Peška Metro.cz

Hlavní zprávy

Japonská Mazda MX-5 je nesmrtelná. Její milovníci zažijí o víkendu Rozkoš

vydáno 19. června 2024  17:20

Už za pár dní se bude okresem Náchod ozývat zvuk stovek motorů automobilů značky Mazda MX-5. Po pěti letech si tu totiž předposlední červnový víkend dají...  celý článek

Půllitr piva za 175, za vodu i 111 korun. „I tak to byl zážitek,“ popisují čeští fanoušci fotbalové Euro

vydáno 19. června 2024  5:00

Red Bull Aréna v německém Lipsku, která má kapacitu 41 122 míst, se včera otřásla v základech. Čeští fanoušci se totiž vydali na český úvodní zápas Eura,...  celý článek

Z Dlážděné je asfaltová. Rekonstrukci tratě u Masarykova nádraží se povedlo dokončit dřív

vydáno 19. června 2024  11:00

V Havlíčkově a Dlážděné ulici se má dnes brzy ráno po necelých dvou měsících opět začít ozývat cinkání tramvají. Dopravní podnik (DPP) zde totiž...  celý článek

Stopy po okupačních kulkách, které vydržely na fasádě a také vlajkodržáky na Letné

vydáno 16. června 2024  11:30

Praha je dobrodružství a romantika. Také nikdy nekončící zdroj zajímavostí. Stačí jen zvednout oči od displeje mobilního telefonu a nestačíte se divit....  celý článek