metro.cz

Počasí v Praze

22 °C / 27 °C

Pondělí 22. července 2024. Svátek má Magdaléna

Charita přebila poctu bývalému řediteli. Tramvaj má opět jinou roli

  5:30
Vozový park pražského dopravního podniku je známý svou šíří. V ulicích metropole se prohání přibližně devět set tramvajových vozů. Pro řadu fanoušků MHD, takzvaných šotoušů, proto bylo velkým překvapením, když se mohli před pár týdny poprvé svézt čerstvě pokřtěnou černo-oranžovou tramvají Linky bezpečí. Všimli si totiž, že tato souprava nyní sehrává zcela jinou roli, než kterou plnila ještě do nedávna. Dopravce totiž přelepil reklamou tramvaj, kterou před dvěma roky již slavnostně pokřtil. Vůz byl ještě před nedávnem pojmenovaný po prvním řediteli Elektrických podniků Františku Pelikánovi.
Slavnostní představení tramvaje Linky bezpečí. | foto: DPP

„Proč nedostala celovozovou reklamu jiná tramvaj? Pravděpodobně u toho jen někdo opět nepřemýšlel. Pocta panu řediteli byla po dvou letech odstraněna. Je to smutný příběh o činnosti marketingu a PR,“ uvádí dopravně zpravodajský web MHD86.cz, který na problém upozornil jako první.

Podle mluvčí dopravce Anety Řehkové je nyní samolepka připomínající bývalého ředitele pouze dočasně přelepena. Jakmile skončí kampaň Linky bezpečí, v rámci níž mohou cestující přispívat na děti přímo uvnitř vozů, vrátí se podle ní tramvaji původní „pokřtěná“ podoba. „Po odstranění kampaně bude opět odkryta folie vzpomínající na jméno pana Pelikána. Polep je do konce roku a jméno tramvaji po panu Pelikánovi zůstává,“ potvrdila pro deník Metro mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Šéfredaktor magazínu MHD86.cz Ondřej Matěj Hrubeš ale upozornil na to, že odstranění současné reklamní fólie může původní „slavností“ samolepku poškodit. „Kdo si někdy zkusil nalepit samolepku na samolepku ví, že při sundávání strhne obě dvě. Případně prvotní nenávratně poškodí,“ napsal Hrubeš.

Řadě fanoušků dopravy také vadí už jen samotný fakt, že se jeden vůz křtí navícekrát. „Počínání dopravního podniku je jen výsměchem a neúctou k panu Pelikánovi a jeho pozůstalým,“ píše šéfredaktor dopravního magazínu. 

Speciální tramvaje

  • „Své“ tramvaje mají i další historické osobnosti. Podobnému osudu jako vozy Františka Pelikána mohou podle kritiků v budoucnu čelit také tramvaje pojmenované po Eustachu Mölzerovi, Václavovi Pšeničkovi, Matěji Hlaváčkovi, Františku Kardausovi či Františku Křižíkovi.
  • Celopolepy jsou v metropoli nejoblíbenější na tramvajích Škoda 14T Porsche či na tramvajích typu 15T. 
  • Nalepení reklamy probíhá v depu dopravního podniku. Celá akce trvá dva až tři dny a firmy za ně platí statisíce korun.
  • V Praze jezdí také takzvané preventivní tramvaje. Jde o dvě Vymlouvačky, které mají prostřednictvím polepu odrazovat od jízdy na černo, a také takzvanou smrťáckou tramvaj. Ta má upozornit na hrozící nebezpečí v podobě srážek s chodci. 
  • Metropoli také křižuje kultovní Mazačka či vyhlídková tramvaj T3 Coupé.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

GALERIE: Až se vydáte na výlet podél Bílé Opavy, neudělejte tu samou chybu jako my

vydáno 21. července 2024  15:26

Horké dny jde strávit u vody nebo v horách. Pokud máte chuť na druhou variantu, máme pro vás tip. Naučná stezka Bílá Opava je sice náročná, v létě je ale...  celý článek

Řadová garáž? Před pěti lety za 150 tisíc, teď dokonce za půl milionu

vydáno 21. července 2024  5:04

Když Československo zasáhla vlna automobilismu, vzrostl zájem o garáže. Ulice se začaly plnit auty, najednou nebylo kde parkovat a také při permanentním...  celý článek

RECENZE: V hlavě 2 je nejúspěšnějším filmem roku. Baví, je to ale klasická dvojka

vydáno 20. července 2024  16:58

Ještě ani neběžel v některých zemích a už bylo jasné, že jde o nejvýnosnější dílo značky Pixar. Animák V hlavě 2 je první a dosud jedinou letošní...  celý článek

Stověžaté středověké město se konečně nadechlo a rozepjalo svá křídla

vydáno 20. července 2024  5:40

Před 150 lety, 20. července 1874, začalo bourání hradeb, které chránily Prahu před útoky a ostřelováním. Začalo se ve čtyři hodiny ráno na procitající...  celý článek