Jaké největší investiční akce dopravní podnik letos čekají?
Největší finanční objemy půjdou do obnovy stávajícího majetku DPP, do obnovy vozového parku a do rozvoje kolejové sítě. Budeme pokračovat v přípravě výstavby trasy metra D a nových tramvajových tratí. Počet akcí v investičním plánu se pohybuje ve stovkách.
Mluví se i o metru bez řidiče. V jaké fázi projekt je?
Metro D je plánované jako plně automatizované čili bez strojvedoucího. Zatím ale tuto alternativu nepřipouští platná česká legislativa, takže se v rámci plánování metra D zaměřujeme společně s vedením města i na tento aspekt.
Rok 2018 přinesl v DPP pár novinek. Vznikl e-shop s dárkovými předměty, zapojili jste se do Movemberu... Jak novinky hodnotíte?
Fanshop DPP se rozjel pěkně a máme pozitivní ohlasy. Během prvních dvou měsíců jsme rozeslali více než pět set zásilek se zhruba tisíci dvěma sty kusy zboží. Movember i další akce se lidem líbí, chceme se daleko více otevřít a být zkrátka vidět.
Letos je Muzeum MHD poprvé otevřeno i v zimě. Ujala se novinka?
Zimní víkendová otvíračka lidi oslovila, návštěvníků je dokonce víc než v letních měsících. Sám jsem s dětmi prohlídku absolvoval a můžu říct, že je co obdivovat a nadšení jsme byli všichni. Hned první lednový víkend jsme také u této příležitosti vypravili na linku 2 historický vůz T1 a zájem o jízdy byl tak velký, že jsme se rozhodli speciální jízdy zopakovat. Již tento víkend se tak zájemci mohou těšit na vůz T3SU. Přijít k nám do muzea mohou lidé každou sobotu a neděli od 9 do 17 hodin, a to až do konce března.
Jaké další novinky připravuje DPP tento rok?
Největší novinkou bude zavedení bezkontaktní platby jízdného přímo v tramvajích. Ve spolupráci s Operátorem ICT chystáme novinky v aplikaci Lítačka. Zahájíme geologický průzkum metra D. Doufám, že novinek, které budeme moci veřejnosti sdělit, bude ještě hodně.
Nedávno jste řekl: „V návaznosti na priority města budeme formulovat své strategické cíle, které v nejbližší době představíme jak spolupracovníkům, tak širší veřejnosti.“ Můžete alespoň naznačit některé konkrétní cíle?
Pro mě je to jednoznačně metro D, rozvoj a obnova tramvajových tratí a elektromobilita v podobě zavádění bateriových trolejbusů a elektrobusů.
V ulicích jsou neustále inzeráty, že DPP hledá řidiče. Kolik jich chybí do ideálního stavu?
Do optimálního stavu řidiček a řidičů MHD nám chybí necelých sedm procent. Nábory na řidičské profese jsou otevřeny zájemcům průběžně během celého roku. Příslušné řidičské oprávnění mohou zájemci získat i v naší autoškole.
Jak DPP o nové zaměstnance bojuje?
Nabízíme zázemí velké stabilní firmy s dlouholetou tradicí, rostoucí mzdu a celou řadu benefitů, například výrazně zlevněné zaměstnanecké jízdné, to platí i pro rodinné příslušníky, stravenky, Flexi passy, tři dny sick days a podobně.
Působil jste v České spořitelně a byl členem představenstva banky Creditas. Díváte-li se na fungování DPP z pohledu bankéře, co byste změnil?
Jak už jsem několikrát řekl, dopravní podnik je hlavně díky nadšení a obětavosti zaměstnanců provozně skvěle fungující firma. Nicméně je stále co zlepšovat v oblasti centrálních procesů, podpory provozu apod. Musíme se naučit fungovat rychleji, přejít od slov k činům. Vnitřní procesy se musí maximálně zefektivnit, zprůhlednit a zrychlit. Je zde stále spousta vnitřní byrokracie.
DPP prodloužil s firmou Globdata smlouvu o zprostředkování prodeje SMS jízdenek. Prodloužení je ale jen dočasné, město totiž hledá provozovatele nového. Je to i kvůli vysoké marži, kterou za službu platí – Globdata si účtoval 20 procent z ceny každé jízdenky. V jaké fázi je hledání nového provozovatele?
Zaprvé bych chtěl říct, že SMS jízdenka je velmi oblíbená služba, kterou využívají desítky tisíc lidí každý den. K prodloužení smlouvy se stávajícím operátorem jsme přistoupili zejména z toho důvodu, že reálně hrozilo, že od února nebudeme moct tuto službu cestujícím nabídnout. Zároveň je nyní služba poskytována společností Globdata za nejlepší možnou cenu, to je za cenu, která byla ověřena soutěží. Marže na tomto produktu je složitější téma, ale zjednodušeně by se dalo říct, že výsledná marže pro DPP není jen marží poskytovatele, ale významnou část tvoří i marže jednotlivých mobilních operátorů. Nového provozovatele budeme hledat v soutěži, kterou připravujeme. Nyní je pro nás nejdůležitější, že jsme celou situaci vyřešili tak, že cestující budou mít možnost si objednávat SMS jízdenky za stejných podmínek jako dosud.
Manažer se zkušenostmi z bankovního sektoru
|