„Přístřešky jsou na doinstalování odjezdových panelů připravené, ale musíme rovnou říci, že tímto panelem nebudou vybaveny všechny přístřešky. A ani to nikdy nebylo v plánu. Digitální reklamní panely se pak snažíme umisťovat na zastávky s větším obratem cestujících,“ říká pro deník Metro Petra Macháčková, mluvčí městské firmy Technologie hlavního města Prahy (THMP), která má instalaci u zastávek na starosti.
Kde budou sloupy
Odjezdový a digitální reklamní panel budou podle Macháčkové využívat společný hardware a software. „Nyní známe vizuální zadání pro odjezdový panel a také, jak bude vypadat koncové zařízení pro zobrazování reklamy. V současnosti řešíme i zadání pro veřejnou zakázku na dodavatele zmiňovaného odjezdového panelu,“ doplňuje pro Metro Macháčková s tím, že je následná instalace v plánu na první kvartál roku 2023.
Na území hlavního města se nachází zhruba patnáct set tramvajových a autobusových zastávek. Výměna přístřešků u těch, které jsou jimi vybaveny, probíhá z jednoduchého důvodu. Magistrát neprodloužil firmě JCDecaux smlouvu na jejich provozování. Je také pravda, že se obměna notně opozdila. Při nahrazování mobiliáře mělo po skončení smlouvy s firmou zmizet do začátku letošního roku přes dvě stě reklamních nosičů. Firma to však nestihla, a to z důvodu nezískání potřebných úředních povolení.
Koš není samozřejmostíOdpadkový koš by měl být na zastávce umístěn vždy. V Praze však tomu tak není. „Normu vyžadující minimální průchod 1,7 metru opomíjet nelze. Na zastávkách, kde taková šířka není, jsou koše součástí označníku dopravního podniku. Některé zastávky jsou na hraně požadované šířky, proto společně s dodavatelem košů řešíme konstrukční úpravu nových košů, abychom je byli schopni nainstalovat i na takovéto zastávky,“ uvádějí zástupci Technologií hlavního města Prahy. |
Jednotný systém
Po skončení současné, takzvané druhé fáze výměny na konci letních prázdnin by měl nicméně být projekt dle mluvčí THMP Macháčkové přibližně ve své polovině. Digitalizace přístřešků patří rovněž do druhé fáze projektu jejich výměny.
„Tato část je koordinována s dalším projektem Jednotného informačního systému, kde byla nedávno ukončena soutěž na designéra,“ komentuje Macháčková. První instalace v rámci tohoto systému mají proběhnout do konce prázdnin. A to na zastávkách a ve stanici metra Palmovka a Háje. Objeví se tu například takzvané totemy, obelisky, směrovky nebo nová grafika tabulí v metru.
Vedro a hluk
Čtenáři si všímají také problému, který je na zastávkách patrný během léta. U dosud nevyměněných přístřešků, na kterých ještě běží reklama od JCDecaux, bývají slyšet zvláštní zvuky. Podle některých jsou panely patrně přehřáté, a musejí proto spotřebovávat velké množství elektrického proudu. Podle Macháčkové je však z technického hlediska s reklamami vše v pořádku.
„Hlasité reklamy mohou být ty digitální, kde je instalován nucený oběh vzduchu, tedy ventilátor, který zajišťuje chlazení displeje. Dalším zařízením jsou pak tiché reklamní rollery, které zajišťují střídání papírových reklam,“ dodává Macháčková.